Förare sökes via destinationsskylten

Startat av Walter, 21 januari 2025, 19:00:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Sydsvenskan

Kanske betalartikel men en kort sammanfattning är att på destinationsskylten på bussar som normalt skyltar "Skånetrafiken" (man använder inte Ej i Trafik) så står det nu "Bussförare sökes", då det bara i Skåne behövs 200 förare till för kollektivtrafikens behov.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico

Att skylta så här känns lite udda och som resenärsinformation blir det ju oxå lite avigt. Det här med att det skulle saknas bussförare sedan är ju i sig även det ganska självmotsägande. Går man in på Transportstyrelsens statistik över körkortsinnehavare efter behörighet, och bläddrar ned till »Körkortsinnehavare - D1, D1E, D och DE« så märker man snabbt att det finns ganska många giltiga D- och DE-behörigheter.

Nu brukar det iofs. vara en viss eftersläpning, och dessa siffror är då från 2023, men så mycket borde det inte ha ändrats under föregående år. Räknar man samman de siffror som Transportstyrelsen anger (lägger med sista delen av TS tabell nedan) så fanns det under 2023 hela 233 000 giltiga D- och DE-behörigheter i Sverige. Låt vara att en del av innehavarna börjar bli lite ålderstigna varför antalet stadigt sjunker, men nog borde det bland alla dessa (flera av oss här på forumen sannolikt inkluderade) finns ett antal som de facto kan köra buss, men som inte utövar det professionellt.



Det är ju lite där som det istället dyker upp en fråga om varför? Dvs. det verkar ju inte direkt råda brist på folk som har rätt körkortsbehörighet (däremot har nog inte alla kanske YKB). Snarare verkar det ju råda brist på folk som vill köra buss... och då borde man ju nog ställa frågan om varför det är så och hur man kanske kan locka dem?

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Statistiken är lite skum, 1996 års siffror visar att det då fanns 229000 med behörighet för buss medans det året efter, 1997 fanns det 457000, det är helt orimligt.

Om man tittar tillbaka 20 år så fanns det 2003 374000 med behörighet för tung buss, 10 år tillbaka alltså 2013 fanns det 320000 och då senast 2023 233000.

Från 1997 har det nästan halverats, det är ju främst DE som stadigt sjunker och kommer att fortsätta göra så eftersom man sedan många år inte regelmässigt utbildar till DE som man gjorde tidigare, eller rättare sagt man fick med automatik DE när man körde upp för buss.

Många som tagit sitt "busskort" i lumpen på -70 och -80 talet fick DE och väldigt många av dessa kom aldrig att använda det yrkesmässigt och i o m nya krav vid förnyelse och så har det fallit bort många under åren.

Idag utbildar man ett fåtal till DE och det är då oftast befintliga D innehavare som behöver släpbehörigheten i sin anställning.