Framdörrarna stängda ett år till

Startat av Walter, 09 oktober 2020, 11:37:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

VincentJkpg

Citat från: 846 skrivet 13 oktober 2020, 15:59:43 PM
Ja, det är ett problem. Om jag laddar på ett nytt månadskort på mitt SL Access-kort börjar det gälla 30 dagar från första validering men om min första resa är med buss går det inte att validera. Om min andra resa är retur med buss går det inte heller... Jag vet inte om SL tycker att jag ska köpa enkelbiljetter i appen tills jag hittar ett ställe att validera eller om det är okej att jag åker med ändå?

Av den minimala information SL har på sin hemsida https://sl.se/aktuellt/corona/hall-ut-i-host/ så tolkar jag det som att en icke-validerad periodbiljett inte är giltig.
Citat från: SLDär det inte går att blippa ditt SL-kort, köp i stället biljett i SL-appen, biljettautomat, över disk eller hos våra ombud.

Men det är ju inte särskilt hållbart för busspendlare att köpa enkelbiljetter dag ut och dag in

buskörare

I Danderyd står det folk som kan aktivera och validera kort. Borde finnas på flera ställen.

Ulf Berlin

Dom står på Slussen också såg jag idag./Ulf

Ulf Berlin

Var bor"846"om hen inte har tillgång till ett ombud som säljer SLs färdbevis i sin närhet?/Ulf

Lars-Håkan_E

Kan ett ombud "blippa" kortet?

För ett par veckor sedan skulle jag åka buss från Älvsjö stn, på bussgatan och i vänthallen/arna finns inga stolpar att validera sitt kort.

Det kan ju inte vara meningen att en blivande bussresenär ska gå upp till spärrarna mot pendeln, passera genom spärren för att blippa kortet och gå ner till bussgatan igen.

Varför inte montera en av de enheter som finns vid framdörren till barnvagnsplatsen, nu när detta med stängd framför kan utökas till nästa höst. Mycket intäkter som förloras.

BSB101

Citat från: buskörare skrivet 13 oktober 2020, 18:35:58 PM
I Danderyd står det folk som kan aktivera och validera kort. Borde finnas på flera ställen.
Dessa finns på flera ställen dock på långt ifrån alla busshållplatser. Det kan knappast vara så att jag som resenär ska behöva börja min resa på en hållplats där SL tillhandahåller utrustning för att "blippa"?

Gällande skydd för föraren känns det som att detta som sagt kommer lösa sig så länge man gör mindre justeringar som AMV godkänner. Skydden som finns i butikerna är verken hundraprocentiga eller "raketvetenskap". Att införa skydd för förarmiljön borde vara betydligt enklare än skydden som godkänns i handeln.

846

Citat från: Ulf Berlin skrivet 13 oktober 2020, 18:40:03 PM
Var bor"846"om hen inte har tillgång till ett ombud som säljer SLs färdbevis i sin närhet?/Ulf

Köpa SLs färdbevis är inget problem. Problemet är att validera. Låt oss säga att mitt månadskort löper ut på fredag. I god tid laddar jag ett nytt månadskort på mitt Access-kort. Lördag och söndag reser jag ingenting och på måndag morgon ska jag till jobbet. Mitt månadskort finns på Access-kort men är inte aktiverat. På bussen kan jag inte aktivera det eftersom det inte finns någon blippgrej vid bakdörren. På min hållplats finns vare sig blippgrej eller personal. På vägen hem är det samma sak. Vad vill SL då, att jag köper enkelbiljetter i appen? Att jag åker en kvart fram och tillbaka till närmsta pendeltågstation och blippar?

Ulf Berlin

Varför inte(då du säkerligen har ett annat ärende till ett ställe nära stationen...)/Ulf

846

#23
Öh... nej. Jag har verkligen inget annat ärende att göra där.  Jag förstår inte varför inte SL kan ha blippgrej vid bakdörren på bussen. Då skulle de som reser med barnvagn inte få resa gratis heller (förklaringen jag hört till varför de med barnvagn reser gratis är att de inte ska behöva lämna barnvagnen utan tillsyn).




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

igel

Citat från: 846 skrivet 13 oktober 2020, 19:48:13 PM
Köpa SLs färdbevis är inget problem. Problemet är att validera. Låt oss säga att mitt månadskort löper ut på fredag. I god tid laddar jag ett nytt månadskort på mitt Access-kort. Lördag och söndag reser jag ingenting och på måndag morgon ska jag till jobbet. Mitt månadskort finns på Access-kort men är inte aktiverat.
Aldrig funderat att ha två accesskort som kan startas lite omlott. 

Lars-Håkan_E

Inget av detta hjälper ju reskasseresenärer

846

Att ha två accesskort har jag svårt att se som en lösning. Man vill ju inte starta ett nytt månadskorts giltighet förrän första dagen man avser att använda det.

Det är ju inte ovanligt att man både bor och jobbar i samma kommun. Om man då t.ex. bor i säg Norrtälje, Vaxholm eller Tyresö och åker buss mellan hem och jobb hur hade SL tänkt att man skulle aktivera sitt månadskort egentligen? Ska man betala för en enkelbiljett och åka till en annan kommun, leta upp en station för spårbunden trafik var det finns en blippgrej för att validera sitt månadskort? Att det är många som istället väljer att åka utan att ha giltig biljett i en sådan situation är inte förvånande. Allt skulle lösa sig om SL satte en blippgrej vid bakdörren på bussen.

Nico

Citat från: BSB101 skrivet 13 oktober 2020, 19:33:55 PMGällande skydd för föraren känns det som att detta som sagt kommer lösa sig så länge man gör mindre justeringar som AMV godkänner. Skydden som finns i butikerna är verken hundraprocentiga eller "raketvetenskap". Att införa skydd för förarmiljön borde vara betydligt enklare än skydden som godkänns i handeln.

Vad baserar du det uttalandet på, dvs. varför skulle detta med att införa skydd vara enklare i en buss än handeln?!

Enligt AV så har ett problem med att glasa in förarplatserna varit att man då får bl.a. en ganska begränsad yta med sämre allmän luftcirkulation medan man i en butik ofta har fritt bakåt och åt sidorna. Då gångarna i en buss är smala så kommer man med automatik sedan även väldigt nära medan man i en kassakö i butiker ofta har lite utrymme bakåt.

Sedan tillkommer en hel del punkter som AV inte tittar på alls, och som kan vara av intresse för andra tillsynsmyndigheter. Ser man t.ex. till trafiksäkerhet mm. så får ett skydd inte kasta reflexer (oavsett ljusförhållanden och belysning), det får inte hindra fri sikt, det får inte utgöra ett hinder vid nödutrymning, det får inte vara riskabelt vid islag, det måste tåla visst krockvåld, det måste fästas så det klarar vibrationer och sitter säkert osv.

Dessa frågor är alltså inget som AV kollat på vad jag vet, men är nog så viktiga. Sammantaget så skulle jag nog vilja hävda att det i en jämförelse är svårare att få till "stänkskydd" på förarplats i en buss än vid en kassa...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 oktober 2020, 22:40:04 PM
Inget av detta hjälper ju reskasseresenärer

Har man ändrat reglerna för dom? Tidigare räckte det med att ha tillräckligt med pengar på kortet ju.

Ersa

#29
Ett ombud kan inte aktivera/validera kortet, nej. Med Danderyd som nordligaste utpost blir det lite småbökigt för folk i Grisslehamn och Hallstavik att aktivera kort med samma scenario som i skribenten 846:s inlägg.

Att montera en sån där liten kortläsare vid mittdörren, och då lämpligen flytta den lilla från framdörren till mittdörren, torde inte vara ett alltför stort ingrepp. Frågan är dock om betalningsvilligheten ökar, eller om majoriteten fortsätter att åka helt gratis, efter att en sån läsare kommit upp mitt i bussen.