Vid Tyresö slott 1999

Startat av Bussmicke, 18 september 2023, 00:58:35 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Tack för dina trevliga bilder från en enligt mig betydligt intressantare tidsperiod än idag med åtskilligt större variation i bussflottan i Stockholmsområdet.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


virtual1

Var det verkligen större variation då? Upplevs det inte bara som så? Fritt ur huvudet så har vi i Sthlmsområdet idag

Volvo
-----
B9S
B9S Ny front
8900 Korta
8900 Boggi
8500 Boggi
Carrus DD

MAN
---
Lion's City Kort
Lion's City Boggi
Lion's City Led
Lion's City nyaste generation Led
Lion's City nyaste generation Led/Batteri

BYD
---
Nyaste generation
Led

Scania
------
OmniLink
OmniLink led
CityWide LF
CityWide LE
Citywide LF Led
Citywide LE Led


- var det verkligen större variation 1999 än nu???

Fredrik Gelin

#3
Ja, du hade ju Alpus, Aabenraa, Carrus och flera andra karosser som idag är historia.
Ibland var det ju inte ens SL-kostym på bussarna vilket gjorde det ännu mer diggabelt.

Bara i Norrort och Norrtälje fanns det minst fyra Säfflegenerationer i en salig blandning av kort, boggi och led.
Utöver det fanns det Carrus led, Carrus Vega boggi, Carrus Star boggi, DAB, Scania kort och led, Van Hool buster, Mercedes Sprinter och säkert en del andra avarter som jag glömt...

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Jörgen

Hallå där!
Är det bara jag som har problem att se Bussmickes bilder?

Det är bara helt blankt, inte ett spår av bild, alla andras upplagda bilder kan jag se, men inte Bussmickes.
Det har gått att högerklicka förut för att öppna i nytt fönster för att se bilden, det var som en trasig länk då, men inte ens det finns som alternativ längre.

Spelar ingen roll vilken Webbläsare jag testar med, det är samma med alla de jag har installerade.

Tack o mors!
Mvh: Jörgen

Fredrik Gelin

Citat från: virtual1 skrivet 19 september 2023, 14:12:44 PMVar det verkligen större variation då? Upplevs det inte bara som så? Fritt ur huvudet så har vi i Sthlmsområdet idag

Volvo
-----
B9S
B9S Ny front
8900 Korta
8900 Boggi
8500 Boggi
Carrus DD

MAN
---
Lion's City Kort
Lion's City Boggi
Lion's City Led
Lion's City nyaste generation Led
Lion's City nyaste generation Led/Batteri

BYD
---
Nyaste generation
Led

Scania
------
OmniLink
OmniLink led
CityWide LF
CityWide LE
Citywide LF Led
Citywide LE Led


- var det verkligen större variation 1999 än nu???


Fritt ur minnet såg det ut ungefär så här när jag började i Norrort/Norrtälje våren 2000:

Volvo kort
----------
B10M H6A/B
B10M H8
B10M H9/H9S (Säffle 2000)
B10M H52 (Säffle 2000 facelift)
B10M 13,5m (fd Näckrosbuss) 38xx

Volvo Boggi
-----------
B10M H47/H47A (15m Säffle 2000)
B10M Carrus Vega
B10M Carrus star

Volvo led
---------
B10MA H22
B10MA H24
B10MA H25
B10MA H26/H26A/H26B
B10MA H27/H27A/H27L
B10MA H29/H29A/H29C
B10MA Carrus (3241 fd Näckrosbuss)
B10MA H23/H23A/H23B/H23C/H23F (reinkarnationen, alltså 42xx)
B10MA H20/H20A (Säffle 2000 facelift)

Scania kort/boggi
-----------------
Scania CN113 H16
Scania CN113 H18A
Scania CN113 Regional fd Näckrosbuss (6790?)
Scania K113 Carrus Star fd Piteå
Scania L94 13,5m DAB fd Näckrosbuss
Scania L94 Lahti Flyer fd Dalarna

Övriga avarter
--------------
Van Hool Buster (Täby 689)
Volkswagen Caravelle (Vaxholm 671)
Mercedes Sprinter (Vaxholm 671)

Samt de jag glömt i listan ovan...  ;)

Tar man sedan med resten av Stockholms depåer fanns det ju ännu fler varianter, så nog var det minst lika varierat då som nu, om inte mer varierat.
Om man räknar med resten av decenniet fanns ju också många av de gamla bussarna kvar en bra bit in på 2000-talet innan de till slut ersattes av B9S, Omnilink och annat som vi känner igen idag.

Om några år sitter vi säkert och minns 2010-talet med samma nostalgi då det mesta inom några år kommer att vara elektrifierat i varierande utsträckning och då likriktar "sortimentet" i Stockholmsområdet ytterligare.

Fredrik Gelin

Citat från: Jörgen skrivet 19 september 2023, 15:53:28 PMHallå där!
Är det bara jag som har problem att se Bussmickes bilder?

Det är bara helt blankt, inte ett spår av bild, alla andras upplagda bilder kan jag se, men inte Bussmickes.
Det har gått att högerklicka förut för att öppna i nytt fönster för att se bilden, det var som en trasig länk då, men inte ens det finns som alternativ längre.

Spelar ingen roll vilken Webbläsare jag testar med, det är samma med alla de jag har installerade.

Tack o mors!
För mig fungerar det utmärkt med Firefox åtminstone (har inte provat någon annan läsare).
//Fredrik

Bussmicke


Bilderna ligger antingen på min hemsida eller på min Jalbumsida. Ska funka, hade fel bildtext först så jag tog bort bilder och ersatte med ny.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Jo, det var variation då såklart, men jag tror nog att minnet gärna går till "det var bättre förr" ibland och att skillnaden inte är så stor.

Kom nämligen också på

Mercedes
--------
Citaro Led
Sprinter (kort)
Sprinter (Lång)

VDL
---
Boggi

MAN
---
A47 (10,5 m)

Volkswagen
----------
Kutsenits

Så ett närmare 30-tal olika busstyper som rullar i Sthlm idag kan väl knappast ses som brist på variation? - och då har jag inte ens räknat med Flygbussarnas olika varianter.