SL Buss AB 4223

Startat av Hasse L, 27 september 2019, 14:33:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 02 oktober 2019, 08:27:04 AM
Mina fem öre i debatten är att skyltningen Stockholm rakt upp och ner bara är komplett idiotiskt, är man en långfärdsbuss som har en annan stad som utgångspunkt och enbart en angöringsplats inne i Sthlm så är skyltningen självklart given. Men då man åker med Stor-STOCKHOLMs lokaltrafik, så kan man ju ana att man hamnar nånstans inne i Sthlms län hur man än gör. Att då det skulle vara lättare att förstå då t.ex. Danderyds Sjukhus som en destination än Tekniska Högskolan t.ex. är ju omöjligt. Framförallt för att de som pendlar utifrån t.ex. Roslagen garanterat -inte- är turister, de är fastboende och fattar nog mer än väl vart bussen ska om det står den korrekta destinationen. Nej, skrota Stockholm som skyltning, det är nån gammal kvarleva som som inte behövs idag

Det hör dessutom till att man enligt regelverket aldrig fått skylta enbart "Danderyd", utan där har skall alltid hela namnet "Danderyds sjukhus" skyltas på två rader. Därefter den totala motsatsen med Tekniska högskolan, som inte ens får skyltas "Stockholm Ö", och än mindre "Tekniska högskolan". Att det är en gammal kvarleva vette sjutton, då alla regelbundna förslag till förändring av texten "Stockholm på de tre linjerna till Tekniska högskolan samt de kommande och gående linjerna till Humlegården ständigt ignorerats eller avvisats, under de senaste 15 åren. Mera att nån aktivt verkar kämpa för att behålla texten. :-X

Hasse L

Kanske bäst att avstå från att lägga ut fler så kontroversiella bilder framöver! /H

Ersa

Citat från: Hobgoblin skrivet 02 oktober 2019, 16:59:49 PM
Kanske bäst att avstå från att lägga ut fler så kontroversiella bilder framöver! /H

Skyltning har alltid skapat debatter.  ;D
Det var t.ex inte populärt då man på AB JämtlandsBuss vevade fram texten "Ha en artun da" på de landsbygdsbussar man körde för Länstrafiken i Jämtland med. Tydligen ville Länstrafiken att man skulle hålla sig till "Ej i trafik". Medan de kunde skylta vad de ville på sina egna tomköringar på sin egen trafik inne i staden.

Ulf Berlin

Citat från: Hobgoblin skrivet 02 oktober 2019, 16:59:49 PM
Kanske bäst att avstå från att lägga ut fler så kontroversiella bilder framöver! /H
Vi övriga gillar alltid dina bilder och dessutom så skriver du inte att denna skyltning fanns på bussen in mot stan till 100%./Ulf

Nico

Dina bilder är alltid uppskattade Hans. Om det sedan blir lite debatt så är det ju egentligen bara vad forumet är till för.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Förvisso, men diskussionen handlar inte så mycket om ursprungsinlägget längre.

Jag uppskattar verkligen dina bilder Hasse, så fortsätt gärna att dela med dig av dem!

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

at1981

Citat från: Hobgoblin skrivet 02 oktober 2019, 16:59:49 PM
Kanske bäst att avstå från att lägga ut fler så kontroversiella bilder framöver! /H

Hej!

Du skall fortsätta lägga ut! :)
Dina bilder är fantastiska och vi är många som vill fortsätta se dem! :)

Det är inget negativt alls att dina bilder bidrar till diskussion! :)
Diskussion uppstår just för att dina bilder är så intressanta och förmedlar mycket bildlig trafikhistoria! :)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

homer

Cigarrbussarna ;D, stod en konstant svart pelare likt en cigarr från avgasröret...

den här och (vad dom 3 till antalet?) avslutade sina liv hos Swebus i Tyresö

Karsten

Citat från: homer skrivet 13 oktober 2019, 21:35:51 PM
Cigarrbussarna ;D, stod en konstant svart pelare likt en cigarr från avgasröret...

den här och (vad dom 3 till antalet?) avslutade sina liv hos Swebus i Tyresö

De svarta avgaserna minns jag inget av, var det något knas på slutet? Fem var de till antalet, 4221-4225.

homer

Citat från: Karsten skrivet 13 oktober 2019, 22:39:27 PM
De svarta avgaserna minns jag inget av, var det något knas på slutet? Fem var de till antalet, 4221-4225.

ja de var på slutet

Mikael T Nilsson

Citat från: Karsten skrivet 13 oktober 2019, 22:39:27 PM
De svarta avgaserna minns jag inget av, var det något knas på slutet? Fem var de till antalet, 4221-4225.

Om jag minns rätt stationerades de på olika håll vid nyleverans:
-4221: Råsta (huvudsakligen för linje 537 Kista C-Upplands Väsby stn. Linje 537 trafikerades av Råsta på den tiden)
-4222/4223: Ribby/Ösmo?
-4224: Bollmora (nuv. Tyresö)
-4225: Björknäs?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Karsten

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 16 oktober 2019, 14:51:41 PM
Om jag minns rätt stationerades de på olika håll vid nyleverans:
-4221: Råsta (huvudsakligen för linje 537 Kista C-Upplands Väsby stn. Linje 537 trafikerades av Råsta på den tiden)
-4222/4223: Ribby/Ösmo?
-4224: Bollmora (nuv. Tyresö)
-4225: Björknäs?

Du ska nog skifta Björknäs och Ribby/Ösmo. 4222 och 4223 nya till Björknäs vill jag minnas.

Mikael T Nilsson

Citat från: Karsten skrivet 16 oktober 2019, 18:10:58 PM
Du ska nog skifta Björknäs och Ribby/Ösmo. 4222 och 4223 nya till Björknäs vill jag minnas.

Tack!

Korrekt är alltså:

-4221: Råsta (huvudsakligen för linje 537 Kista C-Upplands Väsby stn. Linje 537 trafikerades av Råsta på den tiden)
-4222/4223: Björknäs
-4224: Bollmora (nuv. Tyresö)
-4225: Ösmo

Vagnarna hamnade, som tidigare nämnts, senare i Swebus 17xx-serie.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Jo, nummer kring 1705.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.