Volvo B10M med skönt ljud

Startat av Klaverdörr, 25 april 2015, 01:53:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Kvarne

Fd SL/Busslink H22 6431 som är bevarad och idag ägs av Anderssson & Gustafssons Omnibuss. :-)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep


Ersa

Växellådan ger verkligen ett karaktäristiskt sjungande ljud vid nedväxling. När tanterna från Rånäs stod och handlade frukt på torget i Rimbo med ryggen mot busstationen, så sa dem ibland "Nä nu är det dags att gå upp mot station, för nu hör jag att 648an är på ingång!", då 6431 växlade ner vid OK-macken. :)

Det finns även ett annat trevligt Youtubeklipp filmat inifrån 6431 under tunnelbaneförstärkningen sommaren 2005, men hittar inte den just nu.

bussfan

Det var lite sladdar till vänster i färdriktningen

Lars-Håkan_E

Idag kan man lyssna på detta som en tillbakablick, däremot när man på -80 talet satt och körde dessa dagligen tyckte man inte direkt att ljudnivån i dem var någon höjdare, när slirfläkten på senare åtgångar äntligen ersattes med hydraulisk drift och motoreffekten höjdes så motorerna slapp varva ihjäl sig förbättrades arbetsmiljön.

Just 6426-6435 minns jag som extra tråkiga av denna anledning, de lite äldre 6079-6083 hade lägre ljudnivå och kändes starkare.

Ersa

Är lite osäker på när 6431 fick en helt elektrisk rätt tystgående kylfläkt, men det hade den iaf haft ett bra tag då jag framförde den för första gången 2003. Även med en extra grön dragströmbrytare på panelen, där den kunde tvångsstartas om termostaten skulle lägga av. Det vore något idag, då ersättarna 55xx och 58xx åker runtom i kommunen med remdrivna fläktar på bullrande maxvarv. Men det är ju tyvärr inte alltid utvecklingen går framåt.
Dålig motorstyrka i 6431 var då inget man satt och irriterade sig på i platta Roslagen, och angående invändigt buller... ja... behöver jag ens ta upp jämförelsen med Volvo B9S? ;)