Ålder på bussförare

Startat av Buss-Anders, 01 juni 2007, 23:03:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Anders

Hej!    ::)

Jag tog busskort vid 51 års ålder och har nu kört extra  i två år förutom mitt vanliga yrke  som lärare.
Hade jag vetat att det är så roligt hade jag tagit det för flera år sedan.

Trivs alldeles utmärkt med att köra buss.
Skulle kunna tänka mig att börja köra på deltid till viss del och jobba som lärare på deltid.
Kanske 80% lärare och 20 % buss eller mer. Det finns tydligen en hel del lärare som kör buss extra.
Just nu kör jag för Swebus sedan ett år tillbaka men kör även lite beställningar någon gång då och då.
Ibland kör jag våra skolbarn om vi ska till badhus eller till ishallen.

Hur länge får man köra buss är min fråga?
Alltså vid vilken ålder måste man sluta?

Mvh
Buss-Anders

Jan

Hej Anders

Så länge du klarar läkarkontrollerna och har kvar ditt D kort, så länge kan du köra vidare. Swebus har dock en övregräns som gäller vilken får du fråga om på din arbetsplats. Skulle tro att den ligger kring 70.
I branschen 37 år

gubben

Swebus hade en chaufför som körde till 74 men det är extremfal, tror normalt maxår är 70

Oweborka

Hej så länge du är frisk och klarar läkarundersökningarna så skall det inte vara några problem

Staffan Sävenfjord

Jag vet en bussägare, som körde buss tills han var 80 år. Sedan slutade han köra med resenärer i bussen. Men efter det han fyllt 85 år körde han till Ryssland för att leverera en buss som sålts dit. Men då utan resande.
Givetvis gick han genom föreskrivna läkareundersökningar och mer därtill. Hans läkare kunde dock inte finna något hinder för att han körde fast han fyllt 85. Hans värden var som på vilken ung person som helst. Beslutet att inte längre köra med resenärer var helt hans eget.
När jag träffade honom hade han fyllt 90 och i princip slutat köra buss. Ja, han kunde väl flytta en buss från garaget till verkstaden och så, men inga långfärder. Jag trodde han var på sin höjd 65 år innan jag fick höra detta om åldern.
Så står hälsan bara en bi så finns det inga formella hinder än så länge. Däremot är det många större bussbolag som har en åldersgräns på just 70 år. De mindre har ju betydligt större möjligheter att se om föraren är lämplig att fortsätta att köra. Sedan är det ju också en sak att en grupp som skall åka till Österrike kanske inte vill ha en förare som fyllt 80 år, om de inte känner honom mycket väl.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Clabbe

Va kul att Du tycker om att ratta buss.
Det som kan begränsa  är krav av upphandlad trafik, det kan vara att man inte har någon form av pension eller ålder som gör att man inte får köra. I vissa fall krävs läkarintyg efter 65 år.

Mvh Claes