Luckor i mina bussar

Startat av Ulf Fernestad, 18 april 2011, 21:55:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Fernestad

Jag har några luckor på bussar från 1988 på GDG. Har letat och letat men har gått bet, de inv.nr. som jag saknar uppgifter om är 1865-1866-1867-1872-1873 och 1874. Har dessa funnits?
hoppas på svar U Fernestad

Lars

1881 och 1882 fanns i Värmland och gick i Årjäng resp Arvika men nummerserierna började väl vid xx75 och gick till xx99 och sen blev det xx51-xx74
Även 1860 levererades till Värmland och Säffle
Så de kanske är luckor till bussar som aldrig han produceras innan 19-vagnarna kom.

1979 var ju ny i Arvika levererades orange men lackades om innan den sattes i trafik som första VTAB lackade buss.
Den hade 79 granar!

j-a

Ja Ulf,det verkar vara så att dom aldrig funnits,har kollat genom mina listor också och ingen av dessa finns med. ???

1896

1865-67, 1872-74 fanns aldrig.  :'(

Mats Karlsson

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 april 2011, 16:25:58 PM
1865-67, 1872-74 fanns aldrig.  :'(
Stämmer bra. Dessa nummer blev aldrig besatta.

Ulf Fernestad


1865-67, 1872-74 fanns aldrig. 
Citat från: Mats Karlsson skrivet 19 april 2011, 18:27:52 PM
Stämmer bra. Dessa nummer blev aldrig besatta.
Jag får tacka för hjälpen, men varför detta hopp mellan nr. det finns inga gamla 68-or som har haft dessa inv.nr så det går inte att skylla på dem heller. Jag/vi får hoppas att Hans J. läser detta och kommer ihåg varför fordonsavd. gjorde detta hopp ;)

GDG 1863   NLW 242   1988   Vo B10M-65   Alpus Karosseri   17999   260SR   277   GDG Biltrafik AB
GDG 1864   NMM 312   1988   Vo B10M-65   Alpus Karosseri   18000   260SR   278   GDG Biltrafik AB
GDG 1865                        
GDG 1866                        
GDG 1867                        
GDG 1868   NMN 322   1988   Vo B10M-65   Alpus Karosseri   18001   260SR   279   GDG Biltrafik AB
GDG 1869   NMJ 082   1988   Vo B10M-65   Alpus Karosseri   18002   260SR   280   GDG Biltrafik AB
GDG 1870   NML 162   1988   Vo B10M-65   Alpus Karosseri   18003   260SR   281   GDG Biltrafik AB
GDG 1871   NLW 482   1988   Vo B10M-65   Alpus Karosseri   18004   260SR   282   GDG Biltrafik AB
GDG 1872                        
GDG 1873                        
GDG 1874                        
GDG 1875   MJE 545   1987   Vo B10M-70B   Van Hool                13845   Alizée 210   11178   GDG Biltrafik AB
GDG 1876   MJK 655   1987   Vo B10M-70B   Van Hool                13846   Alizée 210   11179   GDG Biltrafik AB

1896

Hoppet mellan 1864 och 1868 är ju mysko, det andra hoppet kan ju härledas till att man inte köpte fler bussar -88, men "hoppet" borde ju ha varit 1869-1874 rimligen.

Hans J

#7
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 19 april 2011, 21:17:32 PM
1865-67, 1872-74 fanns aldrig.  Jag får tacka för hjälpen, men varför detta hopp mellan nr. det finns inga gamla 68-or som har haft dessa inv.nr så det går inte att skylla på dem heller. Jag/vi får hoppas att Hans J. läser detta och kommer ihåg varför fordonsavd. gjorde detta hopp ;)

GDG 1863   NLW 242   1988   Vo B10M-65   Alpus Karosseri   17999   260SR   277   GDG Biltrafik AB
GDG 1864   NMM 312   1988   Vo B10M-65   Alpus Karosseri   18000   260SR   278   GDG Biltrafik AB
GDG 1865                        
GDG 1866                        
GDG 1867                        
GDG 1868   NMN 322   1988   Vo B10M-65   Alpus Karosseri   18001   260SR   279   GDG Biltrafik AB
GDG 1869   NMJ 082   1988   Vo B10M-65   Alpus Karosseri   18002   260SR   280   GDG Biltrafik AB
GDG 1870   NML 162   1988   Vo B10M-65   Alpus Karosseri   18003   260SR   281   GDG Biltrafik AB
GDG 1871   NLW 482   1988   Vo B10M-65   Alpus Karosseri   18004   260SR   282   GDG Biltrafik AB
GDG 1872                        
GDG 1873                        
GDG 1874                        
GDG 1875   MJE 545   1987   Vo B10M-70B   Van Hool                13845   Alizée 210   11178   GDG Biltrafik AB
GDG 1876   MJK 655   1987   Vo B10M-70B   Van Hool                13846   Alizée 210   11179   GDG Biltrafik AB


Hej Ulf!

Kommer inte ihåg varför.
Givetvis fanns det en logisk orsak men vilken har jag glömt.
"-65, 66, 67 i inv nr kan innebära "udda fordon".
Ulf, kolla om du kan hitta några Mecedes i listorna på dessa nr.   

GDG inventarienummersystem begränsade antalet Volvo fordon per årsmodell till i 25 st så i vissa fall är årsmodel-delen i inv.nr. missvisande.
Året 1988 borde första Volvofordonet ha haft inv.nr. 1875 och verkar ha så om du kollar årsmodellen!
Notera att årssiffran i inv.nr. anger året som fordonet var färdigkarosserat medan chassits årsmodell anger året som chassit färdigställdes. 
Verkar som vi först byggt fordonen men inv. nr 1875-1899 som är "äkta Volvo inv.nr." för att sedan ta i anspråk delar inv.nr 1850-1874 som är "äkta Scania + udda fordon inv.nr"

Hälsningar
Hans

Ulf Fernestad

Citat från: Hans J skrivet 20 april 2011, 15:22:55 PM
Hej Ulf!

Kommer inte ihåg varför.
Givetvis fanns det en logisk orsak men vilken har jag glömt.
"-65, 66, 67 i inv nr kan innebära "udda fordon".
Ulf, kolla om du kan hitta några Mecedes i listorna på dessa nr.   

GDG inventarienummersystem begränsade antalet Volvo fordon per årsmodell till i 25 st så i vissa fall är årsmodel-delen i inv.nr. missvisande.
Året 1988 borde första Volvofordonet ha haft inv.nr. 1875 och verkar ha så om du kollar årsmodellen!
Notera att årssiffran i inv.nr. anger året som fordonet var färdigkarosserat medan chassits årsmodell anger året som chassit färdigställdes. 
Verkar som vi först byggt fordonen men inv. nr 1875-1899 som är "äkta Volvo inv.nr." för att sedan ta i anspråk delar inv.nr 1850-1874 som är "äkta Scania + udda fordon inv.nr"

Hälsningar
Hans
Ja jädrar anamma, jag har nog löst detta nu Hans och ni andra som jag har fått igång hjärncellen på. Det är tre st. handikappbussar som Sura hade men som var utleasade! Till Axelsson i Västerås/Surahammar, som såldes till densamme 1988. Jag har kladdnoteringar som jag inte har renskrivit och där fanns svaret.
Inv.nr. 1872 + 1873 och 1874 var inte nyttjade 1988.
ps. Det var för övrigt 8st handikappbussar såldes/överläts vid samma tillfälle
mvh Fernestad

Mats Karlsson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 20 april 2011, 19:49:47 PM
Ja jädrar anamma, jag har nog löst detta nu Hans och ni andra som jag har fått igång hjärncellen på. Det är tre st. handikappbussar som Sura hade men som var utleasade! Till Axelsson i Västerås/Surahammar, som såldes till densamme 1988. Jag har kladdnoteringar som jag inte har renskrivit och där fanns svaret.
Inv.nr. 1872 + 1873 och 1874 var inte nyttjade 1988.
ps. Det var för övrigt 8st handikappbussar såldes/överläts vid samma tillfälle
mvh Fernestad

Där ser man! Dessa bussar hade jag ingen aning om. Alltså köpta nya 1988, utleasade direkt och sedan sålda, alltihop över ett enda år, nämligen 1988! Det var snabab ryck. Undar på att ingen av oss fick in bussaran i våra listor. Vad hade dessa bussar (1865-1867) för regnr?

Ulf Fernestad

Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 april 2011, 20:16:11 PM
Där ser man! Dessa bussar hade jag ingen aning om. Alltså köpta nya 1988, utleasade direkt och sedan sålda, alltihop över ett enda år, nämligen 1988! Det var snabab ryck. Undar på att ingen av oss fick in bussaran i våra listor. Vad hade dessa bussar (1865-1867) för regnr?
1865 - BRA 717,  87:a , Backaryd, Handikapp
1866 - CSA 714,   "            "              "
1867 - ESA 718,   "            "              "
Detta är vad jag har för noteringar om dessa tre, ingen modellkod eller chassinr antar att det är mercor (309D) övrig notering Axelssons Busstrafik 4/7-88
Får hoppas att Hans kommer ihåg detta eller varför inte nån hos Axelssons

Mats Karlsson

Tack så mycket! Jag misstänker att det var Mercedes 310. Jag vet att Axelssosn hade sådana en gång i tiden.

Greger Larsson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 20 april 2011, 20:39:07 PM
1865 - BRA 717,  87:a , Backaryd, Handikapp
1866 - CSA 714,   "            "              "
1867 - ESA 718,   "            "              "
Detta är vad jag har för noteringar om dessa tre, ingen modellkod eller chassinr antar att det är mercor (309D) övrig notering Axelssons Busstrafik 4/7-88
Får hoppas att Hans kommer ihåg detta eller varför inte nån hos Axelssons

Bussarna var av typen M-B 711D/Backaryd