Jag fundera på att...

Startat av Zella, 14 juni 2007, 18:26:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Magnus skrivet 14 juni 2007, 22:11:09 PM
Är det bara jag som anser att allt som inte har med bilkörning att göra t.ex. prata i mobil, fotografera (även om det bara är på måfå) osv. påverkar ens koncentration på just bilkörningen, och då tycker i alla fall jag att det påverkar fordonets säkra framförande.

Jovisst kan jag hålla med om det. Men det finns så mycket annat som påverkar koncentrationen i lika hög grad: en snygg tjej, en cyklist som bär sig konstigt åt, en ny bilmodell, en resenär som frågar om något, petande av näsan etc. Man kan tyvärr inte vara hundraprocentigt koncentrerad vid körningen i alla fall.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

Citat från: Magnus skrivet 14 juni 2007, 22:11:09 PM
Är det bara jag som anser att allt som inte har med bilkörning att göra t.ex. prata i mobil, fotografera (även om det bara är på måfå) osv. påverkar ens koncentration på just bilkörningen, och då tycker i alla fall jag att det påverkar fordonets säkra framförande.

Frågan är ju man blir en så mycket bättre förare om man måste koncenterera sig till 110 % på själva körningen i sig? En förare som måste göra det riskerar nog att missa en hel del relevant som kan försigå vid sidan om. Visst måste man vara uppmärksam, men man kan inte vara så koncentrerad att man i princip missar skogen för bara träd.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

AL

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juni 2007, 22:09:41 PM
En sak är om du sett att någon sitter och fotograferar under körning. Men det har du uppenbart inte gjort, utan du brandar en kollega för något som du tror dig veta.

Oavsett vilken inställning du har till vad som kan anses vara acceptabelt, framgick med önskvärd tydlighet situationen bl a genom inlägget i tidigare upplaga av Bussnack.  Detta handlar på intet sätt om någon jakt på enskilda anställda eller något annat!

Däremot får man anta att merparten inlägg och synpunkter i detta specifika ärende härrör från personer som inte är aktivt yrkesverksamma, d v s utför yrkesmässig trafik och därmed förenliga krav på trafiksäkerhet, ansvar o s v, något som eliminerar nödvändigheten att gå i enskilda svaromål.

Staffan Sävenfjord

Citat från: AL skrivet 14 juni 2007, 22:20:49 PM
Oavsett vilken inställning du har till vad som kan anses vara acceptabelt, framgick med önskvärd tydlighet situationen bl a genom inlägget i tidigare upplaga av Bussnack.  Detta handlar på intet sätt om någon jakt på enskilda anställda eller något annat!
Du har dragit slutsatser av en bild du sett i Bussnack. Det är det jag vänder mig mot och det framgick inte under vilka omständigheter bilden tagits: bussen stod stilla, höftskott eller vad det nu var.

Citat från: AL skrivet 14 juni 2007, 22:20:49 PM
Däremot får man anta att merparten inlägg och synpunkter i detta specifika ärende härrör från personer som inte är aktivt yrkesverksamma, d v s utför yrkesmässig trafik och därmed förenliga krav på trafiksäkerhet, ansvar o s v, något som eliminerar nödvändigheten att gå i enskilda svaromål.


Där kom den, ja. Jag kör inte buss men har jobbat som bussjournalist i över 20 år. Jag tror jag ganska väl inser vad det innebär att köra buss. Och jag kör själv ett par tusen mil om året i bil. Dessutom är jag intresserad av trafiksäkerhet rent allmänt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

AL

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juni 2007, 22:26:11 PM
Där kom den, ja. Jag kör inte buss men har jobbat som bussjournalist i över 20 år. Jag tror jag ganska väl inser vad det innebär att köra buss. Och jag kör själv ett par tusen mil om året i bil. Dessutom är jag intresserad av trafiksäkerhet rent allmänt.

Inte bara "där kom den ja", utan kanske mer viktigare; det är viss skillnad i att framföra en personbil och en buss i yrkesmässig trafik.  Att ha varit verksam som bussjournalist är på intet sätt en ersättning för faktiska förhållanden - oavsett om bilen du kör framförts i ett par tusen mil om året eller inte.  Det är dessutom en fråga om andra kriterier som tillkommer i all den stund trafiken är att betrakta som yrkesmässig, och då speciellt inom kollektivtrafikbranschen.

Inte för att förringa din "bil"körvana dock!

jocke

Tipsa aftonbladet kanske så att slipsfjantarna på kontoret får skämmas lite.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

AL

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 juni 2007, 22:34:32 PM
I det aktuella fallet med den "upprörande bilden" har jag ingen åsikt eftersom jag inte befann mig på platsen, men det jag reagerar mot är att GS väljer att sköta en del av sin arbetsledning via Bussnack, interna angelägenheter mellan en anställd (som var identifierbar) och arbetsledningen sköts i de flesta företag på helt andra sätt och kommenteras inte på publika forum.

För att förtydliga, (även med hänvisning till den e-mailsväxling som förekom i samband med det aktuella ärendet), har inte Spårvägen, såvitt jag har kännedom om, valt att sköta "affären" via Bussnack.  Incidenten resulterade i ett ärende som föredrogs internt och ingenting annat.

Staffan Sävenfjord

Citat från: AL skrivet 14 juni 2007, 22:32:55 PM
Inte bara "där kom den ja", utan kanske mer viktigare; det är viss skillnad i att framföra en personbil och en buss i yrkesmässig trafik.  Att ha varit verksam som bussjournalist är på intet sätt en ersättning för faktiska förhållanden - oavsett om bilen du kör framförts i ett par tusen mil om året eller inte. 

Det är bara att konstatera att du har en väldigt tråkig inställning till dina medmänniskor och deras kompetens samt deras förmåga att sätta sig in i andras villkor.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: AL skrivet 14 juni 2007, 22:32:55 PM
Inte bara "där kom den ja", utan kanske mer viktigare; det är viss skillnad i att framföra en personbil och en buss i yrkesmässig trafik.  Att ha varit verksam som bussjournalist är på intet sätt en ersättning för faktiska förhållanden - oavsett om bilen du kör framförts i ett par tusen mil om året eller inte.  Det är dessutom en fråga om andra kriterier som tillkommer i all den stund trafiken är att betrakta som yrkesmässig, och då speciellt inom kollektivtrafikbranschen.

Inte för att förringa din "bil"körvana dock!

Du kan inte såga en persons argument enbart utifrån hans bakgrund, han kan mycket väl ha bra synpunkter ändå.

För övrigt är den här tråden full av folk som är aktiva inom yrkestrafiken som t ex Zella, tomsa, Nico, Lars Ödlund och jag själv.

Zella

Tja... jag och AL vi vet ju vilka vi är så vi kan prata om det på kontoret om det nu fortfarande är aktuellt...

Jag själv anser inte att jag brutit mot några svenska lagar eller interna spårvägsregler här på forumet... jag har bara varit lite kaxig i en textinlägg... och det är inte olagligt... det som pyrde upp nu var visa texterade inlägg... inläget med bilden är utagerad glömd, locket på... försvan med det gammla forumet...

??? :) 

AL

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juni 2007, 22:44:08 PM
Det är bara att konstatera att du har en väldigt tråkig inställning till dina medmänniskor och deras kompetens samt deras förmåga att sätta sig in i andras villkor.

Om det är en tråkig inställning till medmänniskor att eftersträva hög trafiksäkerhet och ansvarsmoral i bl a utförandet av yrkesmässig trafik, blir man aningen förvånad av ditt inlägg.  Det är t ex inte för inte som diskussioner kring förbud om mobiltelefonanvändning aktualiserats på senare tid.  Spårvägen har förbjudit användning annat än då fordonet står stilla, t ex på ändhållplats, men företaget är ingalunda det enda.  Flera andra för liknande diskussioner, just eftersom kunderna under lång tid kritiserat trafiksäkerhetsförhållanden.

Citat från: JDS skrivet 14 juni 2007, 22:46:56 PM
För övrigt är den här tråden full av folk som är aktiva inom yrkestrafiken som t ex Zella, tomsa, Nico, Lars Ödlund och jag själv.

Och som också mycket riktades noterades i det aktuella inlägget; "merparten", inte samtliga saknar erfarenhet av yrkesmässig utövning.

Citat från: Zella skrivet 14 juni 2007, 22:47:57 PMJag själv anser inte att jag brutit mot några svenska lagar eller interna spårvägsregler här på forumet...

Det är heller aldrig någon som har hävdat att du brutit mot några lagar.  Däremot har arbetsledningen på Spårvägen ansett att du brustit i din yrkesutövning, och det är en annan sak.

I övrigt, de synpunkter jag personligen haft har framförts i god anda via pm.

Staffan Sävenfjord

Citat från: AL skrivet 14 juni 2007, 23:01:14 PM
Om det är en tråkig inställning till medmänniskor att eftersträva hög trafiksäkerhet och ansvarsmoral i bl a utförandet av yrkesmässig trafik, blir man aningen förvånad av ditt inlägg.  Det är t ex inte för inte som diskussioner kring förbud om mobiltelefonanvändning aktualiserats på senare tid.  Spårvägen har förbjudit användning annat än då fordonet står stilla, t ex på ändhållplats, men företaget är ingalunda det enda.  Flera andra för liknande diskussioner, just eftersom kunderna under lång tid kritiserat trafiksäkerhetsförhållanden.


Vi brukade säga i skolan "Gör dig inte dummare än du är för det behövs inte".
Det är lönlöst att fortsätta den här diskussionen egentligen men det jag vänder mig mot är inte din inställning till trafiksäkerhet utan:
1. Att du utifrån ett inlägg i Bussnack drar egna slutsatser om hur en bild har tillkommit.
2. Att du som chef i GS (tydligen) agerar utifrån ett forum där vi fritt skall kunna diskutera om bussar och visa varann bilder.
3. Att du därmed visar att GS granskar Bussnack för att hitta personal som bryter mot regler. Vilka mer regler gäller det?
4. Att du som anonym och närmast oidentifierbar ger dig på en anställd vid samma företag som lätt går att identifiera.
5. Att du ifrågasätter att jag vet något om hur det är att köra buss. Men behöver inte vara urmakare för att kunna säga vad klockan är slagen.

Därmed sätter jag punkt för min del i detta. Jag blir bara alltmer förbannad liksom en del andra snackare som kontaktat mig privat under kvällen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: KRNI skrivet 14 juni 2007, 23:07:22 PM
Vem gör en namnlista för Zellas räkning, jag ställer upp!
Prickad för en bild, ja vart fan är världen på väg! ???

/KRNI

Jag tror inte att man har "prickar" på GS. Inget modernt trafikföretag håller ju på med sådant. (I och för sig är väl inte GS ett av de modernaste trafikföretagen :P)

När jag gick på mellanstadiet tillämpades dock prickar i min skola. Åtminstone i min klass, behöver jag säga att jag ledde ligan rätt klart...

Zella

Citat från: AL skrivet 14 juni 2007, 23:01:14 PMDet är heller aldrig någon som har hävdat att du brutit mot några lagar.  Däremot har arbetsledningen på Spårvägen ansett att du brustit i din yrkesutövning, och det är en annan sak.

I övrigt, de synpunkter jag personligen haft har framförts i god anda via pm.

Arbetsledningen ?... vad är det som jag har brustit i min arbetsutövning... "jag" surfa inte på arbetstid... "eftersom jag är ute och kör buss"... det är väll du i egen person som agerat mot en del gammla inlägg eller... Jag förstår inte vad det är som jag har brustit i... hoppas på info imorgon då  ???

Zella

Jaha... man kanske ska förbereda sig för uniformsbyte då  ::)  kan det ha gått så långt  ??? :-\