Jag fundera på att...

Startat av Zella, 14 juni 2007, 18:26:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

Sluta skriva här och att läga upp bilder... sen sist "AL" var på mig på det gammla forumet så fick jag en avhyvling av en arbetsledare/förman... sedan des har jag bara tagit bilder i tjänst då bussen varit avstängd och tom på folk... är det fel av mig?... här på det nya forumet... är det ngt olämligt som jag visat eller skrivigt...  ???

Staffan Sävenfjord

Låt dig inte skrämmas! Det finns de som missunnar oss att fotografera bussar och lägga ut bilder. Att du bara fotograferar när det är förenligt med trafiksäkerheten utgår jag ifrån.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Zella

Givetvis gör jag det sen jag pratat med min arbetsledare... (ringde till han ikväll ang detta) tar jag kort på bussen jag kör vill jag ju inte ha massa folk i närheten samt att bussen är avstängd m.m...

tomsa

Bara att se i tråden om entreprenörsbyte i Mölndal - blev ju på gränsen till hotad av en förare som hamnade framför linsen. Helt otroligt. Säger som föregående talare, låt dig inte skrämmas till tystnad!

Nico

#4

Nu vet jag inte vad avhyvlingen gick ut på, men då vi i Sverige har meddelar- och åsiktsfrihet i normalfallen (vissa inskränkningar kan t.ex. finnas i form av föreskrifter i kollektivavtal, förhållande till främmande makt etc.) så borde det inte vara några större problem så länge t.ex. bildtagandet inte strider mot exempelvis trafiksäkerheten.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

AL

Citat från: *Totte* skrivet 14 juni 2007, 18:26:39 PM
Sluta skriva här och att läga upp bilder... sen sist "AL" var på mig på det gammla forumet så fick jag en avhyvling av en arbetsledare/förman... sedan des har jag bara tagit bilder i tjänst då bussen varit avstängd och tom på folk... är det fel av mig?... här på det nya forumet... är det ngt olämligt som jag visat eller skrivigt...  ???

Ja, du fick en "tillsägelse" eftersom tilltaget att fotografera under samtidig körning inte var förenligt med trafiksäkert beteende.  Ingen, allra minst jag, har varit emot att du eller någon annan publicerar bilder.  Frågan handlade om den aktuella bildens uppkomst och ingenting annat.  Dessutom tillskrev jag dig i samband med detta och fick svaret "och" ifrån dig.  Detta resulterade i den senare tillsägelsen.

Fortsätt dock gärna att posta bilder. 

Staffan Sävenfjord

Citat från: AL skrivet 14 juni 2007, 20:12:04 PM
Ja, du fick en "tillsägelse" eftersom tilltaget att fotografera under samtidig körning inte var förenligt med trafiksäkert beteende. 

Och du har fortfarande inte förklarat hur du kan veta att fotograferingen skedde under körning och/eller på ett sådant sätt att den tog uppmärksamheten från körningen. Att på måfå trycka in slutarknappen och hoppas på en bra bild - vilket man då får en gång på hundra (men det kan ha varit ett sådant fall) - påverkar knappast fordonets säkra framförande.
Om du vill höra min mening tycker jag du har lagt dig i något du inte har med att göra. Och när någon lägger sig i något utifrån Bussnack blir jag så här:  >:(
Om du var på plats och såg att Totte fotograferade under körning kommer givetvis saken i annat läge och då kan du bortse från det jag skriver.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: AL skrivet 14 juni 2007, 20:12:04 PM
Ja, du fick en "tillsägelse" eftersom tilltaget att fotografera under samtidig körning inte var förenligt med trafiksäkert beteende.  Ingen, allra minst jag, har varit emot att du eller någon annan publicerar bilder.  Frågan handlade om den aktuella bildens uppkomst och ingenting annat.  Dessutom tillskrev jag dig i samband med detta och fick svaret "och" ifrån dig.  Detta resulterade i den senare tillsägelsen.

Fortsätt dock gärna att posta bilder. 



Har du skickat en anmälan till Zellas chef med utgångspunkt från din egen slutsats? Jag hoppas att det inte är sant... >:( >:( >:(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

AL

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juni 2007, 21:24:00 PM
Och du har fortfarande inte förklarat hur du kan veta att fotograferingen skedde under körning och/eller på ett sådant sätt att den tog uppmärksamheten från körningen.


Och på intet sätt är en föklaring nödvändig.  Tilltaget har ansetts vara en intern angelägenhet för Spårvägen, och personen ifråga har erhållit en tillsägelse.  Inget som m a o berör dig eller andra utomstående.  Synpunkter kan man dock ha, men dessa hamnar då utanför ramen för det inträffade.


CitatOm du vill höra min mening tycker jag du har lagt dig i något du inte har med att göra. Och när någon lägger sig i något utifrån Bussnack blir jag så här:  >:(


Återigen, det står dig fritt att ha synpunkter.  Vad som är relevant för Spårvägen och dess anställda under pågående tjänsteutövning, är dock en intern angelägenhet.  I detta fallet har arbetsledningen bedömt situationen på ett sådant sätt att en tillsägelse utdelats.

jocke

Tycker vi kan avvisa AL utan en förklaring istället. Det blir så mycket lugnare då.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

JDS

#10
Citat från: jocke skrivet 14 juni 2007, 22:00:11 PM
Tycker vi kan avvisa AL utan en förklaring istället. Det blir så mycket lugnare då.

Javisst, självklart skall man lägga locket på eftersom det är den enklaste lösningen. NOT!!! Det där var inte så smart sagt.

Jag tycker dock att arbetsledningen borde kunna använda lämpligare vägar än Buss-snack för att korrigera enskilda medarbetare. Eller rättare sagt, helt enkelt att det finns bättre vägar än Buss-snack för att diskutera sånt där.

Niklas Bygdestam

Citat från: AL skrivet 14 juni 2007, 21:53:21 PM

Och på intet sätt är en föklaring nödvändig.  Tilltaget har ansetts vara en intern angelägenhet för Spårvägen, och personen ifråga har erhållit en tillsägelse.  Inget som m a o berör dig eller andra utomstående.  Synpunkter kan man dock ha, men dessa hamnar då utanför ramen för det inträffade.



Återigen, det står dig fritt att ha synpunkter.  Vad som är relevant för Spårvägen och dess anställda under pågående tjänsteutövning, är dock en intern angelägenhet.  I detta fallet har arbetsledningen bedömt situationen på ett sådant sätt att en tillsägelse utdelats.



Och vad har just DU med detta att göra AL? Vem ger DIG tillåtelse att leka polis här?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

JDS

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 juni 2007, 22:03:41 PM


Och vad har just DU med detta att göra AL? Vem ger DIG tillåtelse att leka polis här?

Ledsen att behöva säga det, men i Internetforum tycks det vara mer eller mindre tillåtet för vem som helst att leka polis...

Staffan Sävenfjord

Citat från: AL skrivet 14 juni 2007, 21:53:21 PM

Och på intet sätt är en föklaring nödvändig.  Tilltaget har ansetts vara en intern angelägenhet för Spårvägen, och personen ifråga har erhållit en tillsägelse.  Inget som m a o berör dig eller andra utomstående.  Synpunkter kan man dock ha, men dessa hamnar då utanför ramen för det inträffade.



Återigen, det står dig fritt att ha synpunkter.  Vad som är relevant för Spårvägen och dess anställda under pågående tjänsteutövning, är dock en intern angelägenhet.  I detta fallet har arbetsledningen bedömt situationen på ett sådant sätt att en tillsägelse utdelats.

Även om du nu jobbar på Spårvägen så förstår jag fortfarande inte varför du lägger dig i vad en kollega gör. Det finns ett ord för sådant, men jag avhåller mig från att skriva det här.
Om du är arbetsledare eller annan form av chef borde du hålla dig för god att jaga dina anställda utifrån vad de skriver och gör i Bussnack.
En sak är om du sett att någon sitter och fotograferar under körning. Men det har du uppenbart inte gjort, utan du brandar en kollega för något som du tror dig veta.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Magnus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juni 2007, 21:24:00 PM
Att på måfå trycka in slutarknappen och hoppas på en bra bild - vilket man då får en gång på hundra (men det kan ha varit ett sådant fall) - påverkar knappast fordonets säkra framförande.

Är det bara jag som anser att allt som inte har med bilkörning att göra t.ex. prata i mobil, fotografera (även om det bara är på måfå) osv. påverkar ens koncentration på just bilkörningen, och då tycker i alla fall jag att det påverkar fordonets säkra framförande.