Huvudmeny

Vad gäller????

Startat av Rickardo, 04 juli 2007, 16:30:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickardo

Får man köra 30km/h eller 40km/h?

Kanske någon från Uppsala kan svaret? Bilden är tagen på Uppsalagatan i Malmö.. ::) ;)


Wolfie

40 från 40 skylten, före är lite knepigare.

M224

Äntligen har man börjat med att införa jämna hastigeter på skyltarna!  :D

Mr G

Menar du att 30 eller 50 inte är jämna tal?  ???
吉先生

Magnus_J

den blå fyrkantiga är en rekommenderad hastighet,
CitatFrån vägmärkesförordningen
Märket anger en vägsträcka eller ett område där särskilda åtgärder vidtagits eller där förhållandena är sådana att det är lämpligt att färdas med lägre hastighet än den högsta tillåtna.
Den rekommenderade lägre hastigheten anges på märket.
http://www.vv.se/templates/Roadsign____20496.aspx

hastighetsbegränsning
CitatFrån vägmärkesförordningen
Märket anger förbud mot att föra fordon med högre hastighet än den som anges på märket.
Angivelsen gäller till den plats där en annan hastighetsbegränsning anges med märket, eller märke C32, tillfällig hastighetsbegränsning upphör, E1, motorväg, E5, tättbebyggt område, E7, gågata, eller E9, gångfartsområde, satts upp.
En angivelse om en hastighetsbegränsning i föreskrifter enligt förordningen (2002:713) om försöksverksamhet med varierande högsta hastighet gäller efter en tillfällig avvikelse vars slut märkts ut med märke C32, tillfällig hastighetsbegränsning upphör.
Märket behöver inte vara upprepat efter en vägkorsning om samma högsta tillåtna hastighet gäller på den korsande vägen.

http://www.vv.se/templates/Roadsign____20460.aspx

i det fallet tar hastighetsbegränsningen överhand, men man bör köra 30,

M224

Citat från: Mr G skrivet 04 juli 2007, 21:05:49 PM
Menar du att 30 eller 50 inte är jämna tal?  ???

Hihi, jag tänkte lite fel, klart att 30 och 50 är jämna tal.

Jag är dock lika glad för att man har börjat med 10 km/h steg.

Niklas Bygdestam

Citat från: M224 skrivet 04 juli 2007, 21:35:39 PM
Hihi, jag tänkte lite fel, klart att 30 och 50 är jämna tal.

Jag är dock lika glad för att man har börjat med 10 km/h steg.


Den glädjen delar jag inte med dig. Jag har kört bil i länder som har just på detta sätt och det har hänt att jag t ex kört i 50 och sett en skylt som visar att hastigheten höjs till 60 eller andra liknande exempel. Det känns väldigt meningslöst att öka bara 10 km/h fortare eller sänka farten med 10 km/h. Jag tycker att det har fungerat bra med de hastigheter som funnits och gillar inte alls att man inför 40, 60, 80 och 100. Det känns bara meningslöst. Det enda jag har varit missnöjd med är den låga hastigheten på motorväg som hittils bara varit 110. Här borde det enligt min mening höjas till 130
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

M224

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 juli 2007, 21:42:10 PM

Den glädjen delar jag inte med dig. Jag har kört bil i länder som har just på detta sätt och det har hänt att jag t ex kört i 50 och sett en skylt som visar att hastigheten höjs till 60 eller andra liknande exempel. Det känns väldigt meningslöst att öka bara 10 km/h fortare eller sänka farten med 10 km/h. Jag tycker att det har fungerat bra med de hastigheter som funnits och gillar inte alls att man inför 40, 60, 80 och 100. Det känns bara meningslöst. Det enda jag har varit missnöjd med är den låga hastigheten på motorväg som hittils bara varit 110. Här borde det enligt min mening höjas till 130

Självklart ska man inte ha 40 km/h och sedan 50 km/h ett par hundra meter längre fram. Själv funderar jag på en teori att det kanske är lättare att hålla en hastighet som visas i siffror på instrumentpanelen, tex så kanske det är lättare att hålla 40, 60 och 80 än 50, 70 och 90.

Niklas Bygdestam

Citat från: M224 skrivet 04 juli 2007, 21:45:23 PM
Självklart ska man inte ha 40 km/h och sedan 50 km/h ett par hundra meter längre fram. Själv funderar jag på en teori att det kanske är lättare att hålla en hastighet som visas i siffror på instrumentpanelen, tex så kanske det är lättare att hålla 40, 60 och 80 än 50, 70 och 90.


Det tror inte jag. Sitter det tydliga streck på mätaren så går nog alla hastigheter bra. Svenskar är dessutom mest vana vid 50, 70, 90 osv. 60 känns ovant och det tror jag kommer innebära att vissa då kör 70 av vana. Nej jag tror inte alls på det här. Den enda förändring som jag vill ha är 130 på motorvägar. Det finns många motorvägar som är byggda för minst 130, inte minst i Uppland norr om Märsta/Arlanda

När det gäller hastighetsökning och sänkning på en väg så menade jag inte att skyltarna skulle sitta tätt. Jag tycker att det känns meningslöst att köra i kanske någon mil i 70 och sedan öka till bara 80. Eller minska från 80 till 70. Att öka eller minska bara 10 km/h tycker jag känns meningslöst när man kör. Då tycker jag det är bättre att öka från 70 till 90 eller minska från 90 till 70 och liknande
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Rickardo

Citat från: Magnus_J skrivet 04 juli 2007, 21:08:27 PM
den blå fyrkantiga är en rekommenderad hastighet,http://www.vv.se/templates/Roadsign____20496.aspx

hastighetsbegränsninghttp://www.vv.se/templates/Roadsign____20460.aspx

i det fallet tar hastighetsbegränsningen överhand, men man bör köra 30,

Jag skulle spontant tänka som du skiver här.
Det roliga med detta är att det har stått en 30 skylt där idag det är en  40 skylt.
Skulle inte Malmö kommun sänka hastigheten?? Tydligen inte på Uppsalagatan....

Magnus_J

 ;D 20 hade varit bättre då...

påminner mig om när de nya stadskyltarna kom  som skulle betyda 50 Km/H och i mjölby hade de satt upp 70 Skyltar igen efter 100 meter.

JDS

#11
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 juli 2007, 21:42:10 PM

Den glädjen delar jag inte med dig. Jag har kört bil i länder som har just på detta sätt och det har hänt att jag t ex kört i 50 och sett en skylt som visar att hastigheten höjs till 60 eller andra liknande exempel. Det känns väldigt meningslöst att öka bara 10 km/h fortare eller sänka farten med 10 km/h. Jag tycker att det har fungerat bra med de hastigheter som funnits och gillar inte alls att man inför 40, 60, 80 och 100. Det känns bara meningslöst. Det enda jag har varit missnöjd med är den låga hastigheten på motorväg som hittils bara varit 110. Här borde det enligt min mening höjas till 130

På järnvägen har man ju 5 km-steg. Det är i och för sig ovanligt att hastigheten ökar eller minskar med 5 km/h men sådana skillnader kan betyda mycket för flytet i körningen, man slipper ändra på manöveranordningarna så ofta. Det kan finnas liknande fördelar i vägtrafiken. Dessutom är det på många bilar lättare att köra i 40 än i 30 med hänsyn till motorns vridmoment och bränsleförbrukning på de olika växlarna.

Staffan Sävenfjord

Åkte i dag E6-an norrut. Strax efter det man passerat Hallandsås dyker det upp skyltar 120 men bara några meter senare finns elektroniska skyltar med flexibelt ändringsbar hastighet. I dag stod den på 100, vilket nog får sägas vara lagom med tanke på den regnvåta vägbanan. 
Varför inte ha så på fler ställen? 130 km/tim på torr vägbana kan vara säkrare än 100 km/tim på extremt våt vägbana. För att nu inte tala om den årstid då halka är vanligt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 juli 2007, 18:43:37 PM
Vad gäller f.ö vid en ev kontroll?
Lagras hastighetsbeskeden någonstans med tidsstämpel?

//Lars

Vad jag förstår är det den fast skyltade hastigheten som gäller medan den i displayerna mer är att betrakta som en rekommenderad hastighet. Vilket inte hindrar att man kan åtalas för vårdslöshet i trafik om man kör för fort med hänsyn till omständigheterna, t ex kraftigt regn. Om man vid ett flertal får släng i vagnen på grund av vattenplaning och fortsätter oförtrutet i samma höga hastighet exempelvis.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 juli 2007, 10:03:39 AM
Vad jag förstår är det den fast skyltade hastigheten som gäller medan den i displayerna mer är att betrakta som en rekommenderad hastighet. Vilket inte hindrar att man kan åtalas för vårdslöshet i trafik om man kör för fort med hänsyn till omständigheterna, t ex kraftigt regn. Om man vid ett flertal får släng i vagnen på grund av vattenplaning och fortsätter oförtrutet i samma höga hastighet exempelvis.

Om hastigheten i "displayen" visas med en ring runt så är det en tvingande hastighet på samma sätt som om den visas med plåtskyltar.