Huvudmeny

Undrar..

Startat av Jonas Sandqvist, 30 juni 2007, 08:46:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Sandqvist

Tjena! För ett tag sedan såg jag en dokumentär om Lyndon B Johnsons första år vid makten. I en begravningssekvens spelades "God save the queen", alltså den engelska nationalsången 

Häromkvällen såg jag på youtube en inslag från Richard Nixons hustrus begravning o vips så spelades den engelska nationalsången igen... Hur kan det komma sig? Någon som vet?

Hälsningar Jonas

Nico


Vare sig Johnson eller Nixon hade väl några personliga band till Storbritannien, men man kanske kan spekulera. Vid större begravningar, där t.ex. vissa ledande utländska högdjur mm. deltar, är det nog inte helt ovanligt att man i vissa fall av diplomatisk artighet (för att följa protokoll etc.) kan spela en nationalsång eller motsvarande även om det känns långsökt. Du har möjligen inte kvar länken till Youtube-sekvensen?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas Sandqvist

Nä, jag har sökt o sökt... Den bara dök upp i ett helt annat sammanhang  :(


Nico


Wow, det vart lite mycket att ögna igenom. En annan idé som poppade upp efter att ha snackat lite med en kompis (som då tidigare pysslat lite på UD) var att en hel del amerikanska statsmän som var med under VK2 fick nämligen brittiskt hedersmedborgarskap för att bl.a. kunna tillåta att de skulle kunna motta diverse utmärkelser etc. Lite av detta i kombination med det jag skev om utländska begravningsgäster kan kanske vara en möjlig förklaring om man nu vill spekulera.  :D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman