För stora bilder ibland

Startat av Niklas Bygdestam, 28 juni 2007, 21:15:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Ibland händer det att vissa lägger in bilder som blir för stora. Det är väldigt synd eftersom det kan vara fina bilder men som man tyvärr inte får se hur fina de är eftersom de blir beskurna. Ibland kan det bli så tråkigt att vissa vitala delar på en buss också försvinner och detaljer som är av betydelse är borta

Kanske borde det delas ut några instruktioner för bildvisning om hur stora bilderna kan vara utan att bli beskurna? Då kanske man åtminstone kunde minska antalet bilder som förstörs på detta sätt. För det är verkligen synd när en bra bild blir förstörd så här
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

OSkar000

Jag föreslog tidigare ett tema till forumet som gör att man kan utnyttja bredden på sidan effektivera men jag vet inte om det blev något av detta.

I 1024px bredd är det cirka 770px som är max för att hela bilden ska synas med nuvarande standardtema.

tomsa

Om någon har glömt av att beskära sin bild så finns det ett jättebra sätt att få se bilden iallafall. Nu har jag tyvärr inte så goda kunskaper i Mac eller Linux (med versioner), men någon här i forumet som har Mac eller/och Linux kan säkert fylla på en instruktion för detta... Följande tips gäller för PC med Windows 95, 98, 2000 eller XP.

Om du i forumet hittar en bild som är större än 800 pixlar bred är det stor risk för att den kapas, gör då så här för att se bilden:

* Håll muspekaren över bilden
* Klicka med vänster musknapp
* I menyn som kommer fram, välj nedersta raden "Properties" eller "Egenskaper" (beroende på språk)
* Markera den länk som finns bredvid ordet "Adress / URL" genom att hålla ner höger musknapp och föra muspekare längs adressen.
* Tryck Ctrl+C

* Öppna ett nytt fönster i Webläsaren (Ctrl+N i Microsoft Explorer)
* Tryck Ctrl+O för att öppna dialogrutan i Explorer.
* Klicka en gång med höger musknapp i det vita fältet i lilla rutan som kom upp.
* Tryck Ctrl+V för att klistra in URL:en som du kopierade i steg 5 med Ctrl+C
* Tryck på Enter eller klicka på knappen "Öppna/Open".

Nu visas bilden, förhoppningsvis, i sin helhet i ett nytt fönster. Senare versioner av Explorer skalar automatiskt ner för stora bilder så att de passar på skärmen, om man inte ändrat dessa inställningar.

Vill bara påpeka att orsaken till att jag gjorde en fullständig "punkt för punkt"-genomgång är för att även den ovane surfaren skall kunna tillgodogöra sig informationen, alla har inte 10 års surfande och datoranvändande bakom sig. Det är alltså inte min mening att på något sätt "idiotförklara" Niklas!

Någon som vill fylla på med mer information för Mac/Linux och ev  Netscape/Firefox så välkomna!!

Kanske dags att plita ihop en liten FAQ för Buss-Snack? :)

76

En lösning för er med låg upplösning på skärmen finns här

Ingwar Åfeldt

Om man använder Mac (med OS X) så är ett enkelt sätt för att se hela bilden att
"högerklicka" på aktuell bild (eller tryck ner control + klicka på bilden om du har en enknapps mus).

I det öppnade fönstret: Klicka på Copy image.

Öppna Preview (finns på alla Macar med OS X) och sedan

Gå till File och klicka på New from Clipboard).

Bilden visas nu i full storlek. Tyvärr har jag inte den svenska texten till ovanstående menyer men jag hoppas att det inte skall vara något problem.

M v h
Ingwar