Håll avståndet!

Startat av Jonas M. Bobjörk, 27 juni 2007, 19:19:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kaxen

Citat från: PNY skrivet 02 juli 2007, 21:19:58 PM
Man kan också sammanfatta det så här:

Nackdelar med att ligga för nära:

  • Man riskerar att köra in i framförvarande fordon
  • Man får in väldigt mycket avgaser från framförvarande fordon in i sin egen kupé
  • Det går åt mer soppa eftersom man måste stanna när framförvarande fordon bromsar istället för för att bara lätta på gasen

Fördelar med att ligga för nära:

  • Inga

/Patrik

En stor nackdel till: Stenskott!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wolfie skrivet 02 juli 2007, 16:51:07 PM
Undrar om hon verkligen trodde på det själv. Sen när betyder slocknande bromsljus att en bil rullar? :D Trafikljuset verkar inte ha betyt något för henne. (Hon kanske hade fortsatt genom korsningen om din vän inte hade varit framför).

Jo det är mycket möjligt. Tjejpuckot, som jag berättade om förut, som körde på min Yaris Verso bakifrån hävdade att jag inte hade några bromsljus och det var därför hon inte kunnat stanna. Hon hade dock så hög fart över backkrönet att hon inte kunnat stanna om jag så hade haft Landsorts fyr i bakpartiet. Det är möjligt att jag hunnit släppa bromsen sekunden innan smällen eftersom kön vid rödljuset började rulla framåt. Men det är ju ändå ingen anledning: ser man inte en hel bil ser man knappast ett bromsljus heller, i synnerhet inte som man hade solen i ögonen.
Jag glömde visst en liten detalj: jag kom direkt från Bilprovningen när detta hände. Så att bromsljusen inte skulle fungera kan man nog utesluta. Jag såg själv när bilprovaren provade dem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr G

CitatNackdelar med att ligga för nära:

Man riskerar att köra in i framförvarande fordon
Man får in väldigt mycket avgaser från framförvarande fordon in i sin egen kupé
Det går åt mer soppa eftersom man måste stanna när framförvarande fordon bromsar istället för för att bara lätta på gasen

Fördelar med att ligga för nära:

Inga

Fördelar finns visst:
Minskat luftmotstånd,
Slippa bli plåtad av trafikkameror
Inte bli bländad av mötande helljus
Inte få solen i ögonen
Få tillgång till framförvarande bils spolarvätska (som gärna stänker långt över vissa bilar)
Finns nog fler ändå
吉先生

Wolfie

Citat från: Mr G skrivet 05 juli 2007, 23:01:49 PM
Fördelar finns visst:
Minskat luftmotstånd,
Slippa bli plåtad av trafikkameror
Inte bli bländad av mötande helljus
Inte få solen i ögonen
Få tillgång till framförvarande bils spolarvätska (som gärna stänker långt över vissa bilar)
Finns nog fler ändå
Ytterligare en:
Kunna se på framförvarandes film. (Många har ju små skärmar för barnen i baksätet nuförtiden). ;)

Jobbigt bara om den framför får för sig att se till att det korta avståndet mellan era bilar ska vara 3 sekunder, dår går det inte fort.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 juli 2007, 22:52:54 PM
Jag glömde visst en liten detalj: jag kom direkt från Bilprovningen när detta hände. Så att bromsljusen inte skulle fungera kan man nog utesluta. Jag såg själv när bilprovaren provade dem.

Bra att du la till den sista meningen där, Bilprovningen missar ibland de underligaste enkla felen, hur skulle annars så många bilar åka utan blinkers.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wolfie skrivet 06 juli 2007, 09:12:49 AM
Ytterligare en:
Kunna se på framförvarandes film. (Många har ju små skärmar för barnen i baksätet nuförtiden). ;)

Jo, så när man blir äldre och har svårt för att läsa på långt håll så måste man ju köra nära för att kunna läsa den där j-a dekalen: "Kan du läsa detta ligger du alldeles för nära".

Citat från: Wolfie skrivet 06 juli 2007, 09:12:49 AM
Bra att du la till den sista meningen där, Bilprovningen missar ibland de underligaste enkla felen, hur skulle annars så många bilar åka utan blinkers.

Bilprovningen har inget ansvar för sina besiktningar. Det vill säga att om de glömt att kolla bromsarna och du i förvissning om att nu fungerar de väl - eftersom de inte fick någon anmärkning - kör rätt in i en splitterny Porsche (alldeles bredvid bilprovningen i Borås finns en Porsche-handlare) så blir det ditt eget fel. Du får göra upp det med försäkringsbolaget och får väl också böter för att du framfört ett fordon utan bromsar. Bilprovningen har inget ansvar alls. De betalar inte ens tillbaka besiktningsavgiften.
När det gäller blinkers dammar jag av mitt gamla förslag att blinkers skall vara option på alla nya bilar. Om det kostar 25 000 kronor extra att få blinkers monterad, då skulle alla med stolthet visa upp dessa ("här ser ni en som har råd med blinkers!!").
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Wolfie

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 juli 2007, 09:59:38 AM
Jo, så när man blir äldre och har svårt för att läsa på långt håll så måste man ju köra nära för att kunna läsa den där j-a dekalen: "Kan du läsa detta ligger du alldeles för nära".

Fast vissa behöver ju läsglasögon för att läsa, och då undrar nog personen framför varför det är så varmt, när de sitter på bakomvarande bils motor.