Huvudmeny

Håll avståndet!

Startat av Jonas M. Bobjörk, 27 juni 2007, 19:19:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Clabbe

Jag skriver ner några rader om mina "trafikminnen" (lånat uttryck) från dec 1999.

Jag var ute i  tjänsten med en MB Sprinter, stannade vid ett nyligen uppmonterat trafikljus på en genomfart i Karlstad. Bakom kommer en Passat med en förare som inte åkt på denna gata på 3-4 år, han ser efter sambons bil som står på en närliggande parkering. Det blir en skaplig konfrontation, hans bil trycks ihop 30-40 cm, gudsklov hade jag inga passagerare med. Vi utbyter uppgifter och jag åker för att lasta mina två kunder i rullstol. Efter en halvtimme så börjar jag bli stel i nacken och får tunnelseende.
På telefon till Samres och ta fordonet ur trafik o till akuten för röntgen och undersökning, efter fem timmar får jag åka hem med sjukintyg, värktabletter och nackkrage. Nu har det som kallas för ett h*lvete börjat, leta läkare dra historien om vad som hänt och bli ifrågasatt.
Efter drygt tre år blir jag ivägsänd till Alftarehab och där först känner jag att det är någon som litar på mej. Jag upplever de absolut fyra bästa veckorna i mitt liv, träffar andra i samma situation, tänk att man kan få pisksnärtskada på annat sätt än att bli påkörd.
Badar i varmbassäng, får massage alla där är måna om att man ska ha det bra. Vi har utbildning om varför symtomen uppkommit, det är full normalt att släppa kaffekoppen innan det står på bordet eller ha minnesbortfall. Vi hade alla liknade besvär, värk
problem med sömn, koncentration, motorik samt tinnitus mm.

Resultatet av denna vistelse blev en sk sjukersättning på deltid, vilket innbar en inkomstförsämring på 2000 kr e skatt i förhållandet till sjukskrivning, på grund av nya regler (men då var det inga demonstrationer).

Jag hade tur och fick ett deltidsarbete hos bekanta som startat ett företag med nytt skolskjutsavtal och det passar mej bra, att kunna köra delad tur och sedan kunna vila nacken och händerna.
Ja vad jag vill säga är att det är viktigt att som rubriken: Hålla avståndet!

Det blir så mycket runt omkring som det inte går att föreställa sej med papper och försäkringar, är man skadad så är det inte lätt att orka med det. Efter snart åtta år väntar jag fortfarande på beslut om arbetsskadan och livränta, sedan ska jag ta en runda med försäkringsbolaget.

Nu har jag fått skriva av mej o sitter med värk i händerna.
Mvh Claes











Staffan Sävenfjord

Citat från: Clabbe skrivet 30 juni 2007, 10:58:56 AM

Resultatet av denna vistelse blev en sk sjukersättning på deltid, vilket innbar en inkomstförsämring på 2000 kr e skatt i förhållandet till sjukskrivning, på grund av nya regler (men då var det inga demonstrationer).

Jag hade tur och fick ett deltidsarbete hos bekanta som startat ett företag med nytt skolskjutsavtal och det passar mej bra, att kunna köra delad tur och sedan kunna vila nacken och händerna.
Ja vad jag vill säga är att det är viktigt att som rubriken: Hålla avståndet!

Det blir så mycket runt omkring som det inte går att föreställa sej med papper och försäkringar, är man skadad så är det inte lätt att orka med det. Efter snart åtta år väntar jag fortfarande på beslut om arbetsskadan och livränta, sedan ska jag ta en runda med försäkringsbolaget.

Nu har jag fått skriva av mej o sitter med värk i händerna.
Mvh Claes

Intressant detta att man ofta inte betraktar pisksnärtskador som yrkesskada. Jag talade med min läkare häromdagen, eftersom det samtidigt pågår en process om min yrkeskada (stressreaktion). Jag hade inte ens tänkt föra en sådan process men den initierades faktiskt av Försäkringskassan. Vi får väl se hur det går, men min kontakt på Försäkringskassan är ganska övertygad om att det skall gå vägen.
Så vi kan väl bara avvakta och se: kanske vi får våra skador erkända som yrkesskada eller också inte.
Sedan är det ju också märkligt att man kan få en så allvarlig pisksnärtskada när man sitter i ett så mycket större fordon. Med detta vill jag inte på något sätt antyda att jag tvivlar på dig. Däremot möjligen på fordonskonstruktionen.
Min granne kör för övrigt omkring med dreagkrok på bilen men jag har aldrig sett honom ha något släp kopplat. Så jag frågade varför han har kroken:
- Jo, det var min bilverkstad som rådde till det. För blir man påkörd bakifrån drabbas man själv värst. Men har man dragkrok blir det den påkörande som drabbades värst.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Clabbe

Jo men det är ju så att med nya läkare/handläggare så ska det gås igenom allt, sedan har jag flyttat också, därav nya relationer.

Att notera: På en person bil finns det krockzoner, Passaten tryckes ihop rätt bra, men Sprintern blev det bara kosmetiska reparationer, tom kolvarna på lyften klarade sej. Fordonet jag körde är ju en 'mellan modell'. Hade det varit ett fullstort fordon på 12-15 tons egenvikt hade energin säkert upptagits på annat sätt.

Fredrik

Citat från: JDS skrivet 29 juni 2007, 18:56:40 PM
Den första kan vara moraliskt vållande om han bidragit till olyckans uppkomst genom omotiverat låg hastighet eller en omotiverad tvärbromsning.

Det spelar ingen roll hur omotiverad en inbromsning är så är det alltid den bakomvarandes fel om han eller hon kör in i framförvarande fordon.. Så är det! Har du körkort förresten?

Fredrik

JDS

Citat från: Fredrik skrivet 30 juni 2007, 20:04:14 PM
Det spelar ingen roll hur omotiverad en inbromsning är så är det alltid den bakomvarandes fel om han eller hon kör in i framförvarande fordon.. Så är det! Har du körkort förresten?

Fredrik

Javisst och om lillasyster slår storebror för att han äter upp hennes mat så har lillasyster alltid gjort fel, för man får inte slå folk. Men det var inte särskilt schysst av brorsan att äta upp hennes mat heller!

Kaxen

Citat från: JDS skrivet 01 juli 2007, 20:30:32 PM
Javisst och om lillasyster slår storebror för att han äter upp hennes mat så har lillasyster alltid gjort fel, för man får inte slå folk. Men det var inte särskilt schysst av brorsan att äta upp hennes mat heller!

Har följt diskussionen och försökt förstå hur du tänker men fattar inte. Om någon kör på en annan är det väl rätt självklart att det är den påkörande som är vållande. Kan du inte ge något exempel som är användbart för att hjälpa oss förstå? Jämförelsen med syskon funkar inte!

Trier

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juni 2007, 12:18:46 PM- Jo, det var min bilverkstad som rådde till det. För blir man påkörd bakifrån drabbas man själv värst. Men har man dragkrok blir det den påkörande som drabbades värst.

Det där stämmer nog inte. Dragkroken på din bil gör ju att din deformationszon "förbikopplas" och energin från den bakomvarande bilen inte fångas upp och fördelas ut över deformationszonen. Sen vet jag inte hur stor betydelse det har i praktiken då kroken förmodligen går igenom grill, kylare etc på den påkörande bilen.

Dragkroken fungerar däremot utmärkt som skydd för parkeringsskador, kunske skulle ha en framtill också =)

//Mr T

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trier skrivet 01 juli 2007, 21:09:36 PM
Det där stämmer nog inte. Dragkroken på din bil gör ju att din deformationszon "förbikopplas" och energin från den bakomvarande bilen inte fångas upp och fördelas ut över deformationszonen. Sen vet jag inte hur stor betydelse det har i praktiken då kroken förmodligen går igenom grill, kylare etc på den påkörande bilen.

Dragkroken fungerar däremot utmärkt som skydd för parkeringsskador, kunske skulle ha en framtill också =)

//Mr T

Ja, men det är väl värre att få grillen och kylaren förstörd än en buckla på bakluckan. Ofta blir det dessutom körförbud eftersom det rinner ut glykol och andra farliga ämnen. Dessutom: skyddar dragkroken vid parkeringsskador skyddar väl den vid påkörning i låg fart också. Kökrockar brukar ju oftast ske i låg fart - det är det bästa med dem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Trier

Jaha, jag tänkte mer ur personskadehänsende typ som vid krocken som var på bilden i trådens begynnelse. Där är nog dragkroken mer till nackdel än fördel.

//Mr T

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trier skrivet 01 juli 2007, 21:40:39 PM
Jaha, jag tänkte mer ur personskadehänsende typ som vid krocken som var på bilden i trådens begynnelse. Där är nog dragkroken mer till nackdel än fördel.

//Mr T

Det kan jag hålla med om. Även om jag inte vet men det låter ju rätt rimligt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hagri

Har följt diskussionen och kan inte se att någon annan kan ges skulden för att en förare inte håller avståndet till framförvarande. Oavsett av vilken anledning framförvarande bromsar är det ju meningen att jag skall köra på ett sådant sätt att jag undviker en påkörning. Ofta går det ju även att förutse att framförvarande kommer att bromsa om man har koll på vad som händer längre fram.

Den som blir påkörd bakifrån råkar ofta ut för livslånga skador som Clabbe redovisat tidigare i tråden.
Jag skulle gärna se att polisen lade lite resurser på att hålla koll på avstånden mellan fordonen. Det skulle minska riskerna för alla i trafiken.

Wolfie

Det som en dragkrok skulle kunna göra för att förbättra läget för en själv är att den gräver sig in i den andra bilen, så att den tar upp stöten där istället för ens egna krockskyddszon, fast på det området kanske en som kan bilkonstruktioner bra vet bättre. Otrevligt blir det hur som helst. Nackar är känsliga.

Ersa

Jag måste berätta om en vän som körde runt sin morfars gamla Volvo 244 -83 i Göteborgs innerstad för några år sedan. Han kom först fram till ett rödljus och stannande vid stopplinjen. Bakom honom ställde sig en tant i en tidig modell av Ford Fiesta med 1,1-litersmotor. Kopplingspedalen på denna Volvo var inte ett dugg lättrampad, och då mjölksyran började komma lade han helt sonika ur växeln, drog i handbromsen och släppte till sist upp kopplings- och bromspedal. DUNS sa det då Fiestans kylare och kofångare spräcktes av Volvons dragkrok.
"Hallå där" sa tanten. "Det här var delvis ditt fel eftersom du släckte bromsljusen"

Nej, hon fick inte rätt i sin sak, och oj vad jag skrattar ännu åt detta   :D

Wolfie

Citat från: Verspieder skrivet 02 juli 2007, 15:38:05 PM
"Hallå där" sa tanten. "Det här var delvis ditt fel eftersom du släckte bromsljusen"

Nej, hon fick inte rätt i sin sak, och oj vad jag skrattar ännu åt detta   :D

Undrar om hon verkligen trodde på det själv. Sen när betyder slocknande bromsljus att en bil rullar? :D Trafikljuset verkar inte ha betyt något för henne. (Hon kanske hade fortsatt genom korsningen om din vän inte hade varit framför).

PNY

Man kan också sammanfatta det så här:

Nackdelar med att ligga för nära:

  • Man riskerar att köra in i framförvarande fordon
  • Man får in väldigt mycket avgaser från framförvarande fordon in i sin egen kupé
  • Det går åt mer soppa eftersom man måste stanna när framförvarande fordon bromsar istället för för att bara lätta på gasen

Fördelar med att ligga för nära:

  • Inga

/Patrik