Håll avståndet!

Startat av Jonas M. Bobjörk, 27 juni 2007, 19:19:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas M. Bobjörk

Till samtliga yrkesförare (och privatbilister) ute på våra vägar: Håll avståndet!

Klicka för större bild

Det ni ser är en G4S Värdetransportbil som kört in i baken på en Taxikurir. Två yrkesförare alltså.
Taxiföraren åkte med ambulans till SöS.

JDS

Så kan det gå om man bromsar häftigt. För att inte skapa inflation i uttrycket "Yrkesförare" föreslår jag att det reserveras för dem som kör tunga fordon! Annars kan ju snart sagt vem som helst kalla sig yrkesförare...

tomsa

Är inte ursprunget till ordet yrkesförare "den som har till yrke att framföra ett fordon"?

Niklas Bygdestam

De som kör taxi är väl yrkesförare trots att de inte kör tunga fordon?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 juni 2007, 19:42:43 PM
De som kör taxi är väl yrkesförare trots att de inte kör tunga fordon?

Den som kör brödbil eller annan form av distributionsbil också. Däremot inte den som kör bil i jobbet som t ex handelsresande.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas M. Bobjörk

#5
Citat från: JDS skrivet 27 juni 2007, 19:27:47 PM
Så kan det gå om man bromsar häftigt. För att inte skapa inflation i uttrycket "Yrkesförare" föreslår jag att det reserveras för dem som kör tunga fordon! Annars kan ju snart sagt vem som helst kalla sig yrkesförare...

Aha, så om man bromsar och blir påkörd bakifrån så är det inte den som ligger och nosar i arslet som en kåt hund, utan det är den som bromsar, som gjort fel?
Slutsats: Man skall inte bromsa?

Edit med lite bättre Svenska.

JDS

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 27 juni 2007, 20:15:33 PM
Aha, så om man bromsar och blir påkörd bakifrån så är det inte den som ligger och nosar i arslet som en kåt hund, utan det är den som bromsar, som gjort fel?
Slutsats: Man skall inte bromsa?

Edit med lite bättre Svenska.


Det går att komplettera med ytterligare synpunkter. Mina framgår av den länkade diskussionen i Postvagnen(!), observera att jag inte bryr mig om huruvida det jag påstår är "rätt". Ingen idé att kommentera det alltså - bara läs det, förkasta det om du vill!

http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/611393.htm


Jonas M. Bobjörk

Citat från: JDS skrivet 27 juni 2007, 20:28:32 PM

Det går att komplettera med ytterligare synpunkter. Mina framgår av den länkade diskussionen i Postvagnen(!), observera att jag inte bryr mig om huruvida det jag påstår är "rätt". Ingen idé att kommentera det alltså - bara läs det, förkasta det om du vill!

http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/611393.htm



Du brukar ju gnälla över folks debatteknik lite då och då, och då kan du väl inte komma här och säga att man inte behöver svara på ditt inlägg för att du redan har bestämt att du har rätt?

I det fallet det står om där så är det ju en seriekrock vi talar om. Ovan är det bara de två bilarna, således har inte taxin krockat med någon. Däremot kan vi dra slutsatsen att taxin bromsat. Troligen pga de köer som brukar uppstå när det är rött längre bort.
Om man då kommer med en fet värdetransport och mejar in den så man deformerar hela bakdelen (även sidorna) på taxin så kan man ju i alla fall fastställa två saker:
1. Värdetransporten har legat för nära
2. Värdetransporten har kört rätt fort

Så kom inte och påstå att taxiföraren är vållande i det här fallet.
Och jag hoppas ingen slipper få påhälsning av din 245 i sin bak för att du tycker att folk inte skall bromsa. Iofs lär ju din rishög rasa ihop direkt vid kontakten.

JDS

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 27 juni 2007, 20:48:37 PM
Du brukar ju gnälla över folks debatteknik lite då och då, och då kan du väl inte komma här och säga att man inte behöver svara på ditt inlägg för att du redan har bestämt att du har rätt?

Det var inte så jag skrev. Det jag skrev var att jag inte bryr mig om huruvida jag har rätt eller inte! Vilken tolvåring som helst kan åstadkomma det resonemang du återgett kring bilarnas hastighet och frågan om vållandet. Jag borde få ge uttryck för kompletterande åsikter utan att bli beskylld för att faktiskt tycka enbart det jag skriver!  :P :P :P

Jonas M. Bobjörk

Jaja, oavsett vad du tycker så har vi här två krockade bilar, ingen av oss var där, men du kan väl åtminstonde hålla med om att det är ganska liten chans att det är taxiföraren som anses vållande?

JDS

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 27 juni 2007, 20:58:32 PM
Jaja, oavsett vad du tycker så har vi här två krockade bilar, ingen av oss var där, men du kan väl åtminstonde hålla med om att det är ganska liten chans att det är taxiföraren som anses vållande?

Ja, självklart, fantasi brukar inte anses meriterande när försäkringsbolagen söker skadereglerare...

Peter Elmheden

Sådana här diskussioner kan hållas inabsurdum. Det är inte lätt för oss som inte var där att bestämma vem som hade rätt eller fel.
Den som blev påkörd skyller på den som var bakom och tvärtom.
Förhoppningsvis finns det ett fungerarande rättsväsende som utreder vad eller vem som felat.

Jonas M. Bobjörk

Tror inte fantasi har med saken att göra heller.
Det är fakta som gäller.

Ändrar det jag sade i förra till "du kan väl hålla med om att risken är ganska liten att det är taxiföraren som är vållande.

JDS

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 27 juni 2007, 21:06:40 PM
Tror inte fantasi har med saken att göra heller.
Det är fakta som gäller.

Precis! Det är just så skadereglerarna på försäkringsbolagen resonerar. Till nackdel för trafiksäkerheten, vill jag påstå.

Jonas M. Bobjörk

Hur menar du att de skall resonera? Skall de sitta och fantisera att det kan ha varit si och så? Eller kanske så?
Då är det ju bättre att de utgår från vad de ser, dvs att ett pucko legat för nära.
Annars kan vi ju göra så med allt, han kanske inte mördade, utan det kanske var den mördade som gjorde si och så... eller han kanske inte var rattfull, utan det var polisen som var rattfull, så hans andedräkt smittade av sig... eller... ja... välj.
Tur att du inte är lagstiftare.

Kan du förklara varför i hela världen man skall ligga så nära? Och vad taxin ska göra åt det? Gasa?
Eller nä, du kan ju inte förklara det nä, för jag är ju så dum i huvudet att jag inte förstår det.

Ps.
En trafikskolelärare låter hälsa att kör man in i baken är man vållande, för man skall hålla så pass stort avstånd till bilen framför att man kan stanna utan att krocka, punkt slut.