Fråga om Gyllene ratten

Startat av Niklas Bygdestam, 24 juni 2007, 00:34:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Är det någon som sett hur det gamla motellet Gyllene ratten ser ut idag? Har man kanske rivit byggnaderna nu eller finns de kvar? Det har i alla fall talats om att allt ska rivas och har väl stått övergivit de senaste åren
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

Halvrivet för någon vecka sedan.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kvarne

Macken (var väl en OK har jag för mig..?) började brinna för någon månad sedan och därefter vart det(tyvärr...?) fart på rivningen. Torde vara borta inom kort...skulle inte förvåna mig om de bygger bostäder där.... ::)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Wolfie

Citat från: Kvarne skrivet 25 juni 2007, 05:23:23 AM
Macken (var väl en OK har jag för mig..?) började brinna för någon månad sedan och därefter vart det(tyvärr...?) fart på rivningen. Torde vara borta inom kort...skulle inte förvåna mig om de bygger bostäder där.... ::)

Just bostäder är väl tveksammt i detta läget, ligger lite nära E4/E20 ändå för att inte vägverket ska ha invändningar. (Fast tokigare har vi ju sett i Stockholm iofs).

Cero

Det kommer att bli bostäder från E4/E20 hela vägen bort till Gamla Södertäljevägen. Runt 800 lägenheter har jag för mig. Det finns en del material på Stockholms stads hemsida och det ser ganska trevligt ut. Bl.a. kommer Vantörsvägen mer eller mindre att förvandlas till en stadsliknande gata á la sjöstaden. Längs E4/E20 lämnas en remsa för kommande spårväg. Varför den nu ska gå där helt bortom passagerarunderlaget är en gåta men antagligen vill man utnyttja marken.

Av den befintliga bebyggelsen kommer idrottsplatsen och OK-macken att bli kvar + all gammal bebyggelse i Fruängen förstås. Osäker på om däcksfirman bakom OK ryker eller inte.

Att Gyllene ratten äntligen försvinner är inget att gråta över. Maken till nedgånget område och slum får man leta efter i Stockholm. Skulle man av någon nostalgisk anledning ha räddat detta hade man fått agera för femton år sedan.

/Cero

M224

Citat från: Cero skrivet 25 juni 2007, 10:55:38 AM
Det kommer att bli bostäder från E4/E20 hela vägen bort till Gamla Södertäljevägen. Runt 800 lägenheter har jag för mig. Det finns en del material på Stockholms stads hemsida och det ser ganska trevligt ut. Bl.a. kommer Vantörsvägen mer eller mindre att förvandlas till en stadsliknande gata á la sjöstaden. Längs E4/E20 lämnas en remsa för kommande spårväg. Varför den nu ska gå där helt bortom passagerarunderlaget är en gåta men antagligen vill man utnyttja marken.

Av den befintliga bebyggelsen kommer idrottsplatsen och OK-macken att bli kvar + all gammal bebyggelse i Fruängen förstås. Osäker på om däcksfirman bakom OK ryker eller inte.

Att Gyllene ratten äntligen försvinner är inget att gråta över. Maken till nedgånget område och slum får man leta efter i Stockholm. Skulle man av någon nostalgisk anledning ha räddat detta hade man fått agera för femton år sedan.

/Cero

Tack Cero, det var trevliga nyheter. Som sagt, det är inget att gråta över att området runt fd Gyllene ratten ryker. Med dagens bostadspriser runt Stockholm så måste det byggas fler lägenheter. Det är bråttom!

Niklas Bygdestam

Citat från: Cero skrivet 25 juni 2007, 10:55:38 AM
Det kommer att bli bostäder från E4/E20 hela vägen bort till Gamla Södertäljevägen. Runt 800 lägenheter har jag för mig. Det finns en del material på Stockholms stads hemsida och det ser ganska trevligt ut. Bl.a. kommer Vantörsvägen mer eller mindre att förvandlas till en stadsliknande gata á la sjöstaden. Längs E4/E20 lämnas en remsa för kommande spårväg. Varför den nu ska gå där helt bortom passagerarunderlaget är en gåta men antagligen vill man utnyttja marken.

Av den befintliga bebyggelsen kommer idrottsplatsen och OK-macken att bli kvar + all gammal bebyggelse i Fruängen förstås. Osäker på om däcksfirman bakom OK ryker eller inte.

Att Gyllene ratten äntligen försvinner är inget att gråta över. Maken till nedgånget område och slum får man leta efter i Stockholm. Skulle man av någon nostalgisk anledning ha räddat detta hade man fått agera för femton år sedan.

/Cero



Men hur svårt hade det varit att faktiskt renovera Gyllene ratten och återställa det till motell igen? Det här motellet var väl på sin tid Sveriges mest kända motell enligt vad jag har hört. Det var väl också det motell som på sin tid ansågs finast? Tror till och med att det blev invigt av dåvande kungen

Men det finns tydligen motel kvar längs med E4:an av den här generationen. Vid Vättern finns det ett som heter Motell Vida Vättern som borde vara samma generation som Gyllene ratten och påminner säkert också om det men det motellet verkar synnerligen levande

http://www.vidavattern.se/
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 juni 2007, 14:34:04 PM


Men hur svårt hade det varit att faktiskt renovera Gyllene ratten och återställa det till motell igen? Det här motellet var väl på sin tid Sveriges mest kända motell enligt vad jag har hört. Det var väl också det motell som på sin tid ansågs finast? Tror till och med att det blev invigt av dåvande kungen


Felet med Gyllene Ratten var att det låg både för nära och för långt från Stockholm. För långt ifrån för att det skulle vara ett attraktivt boende för dem som var på möte eller konferens i Stockholm. Och för nära för att de som varit där - eller på annan plats i Mälarregionen - skulle använda det för övernattning.
Det finns ju kvar ett antal motell av den här typen. Förutom Vida Vättern även Sjögestad utanför Mjölby, Rosenbom strax utanför Karlskrona och Fleninge motell utanför Helsingborg. Fler finns säkert.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Gyllene ratten ansågs vad jag förstår väldigt fint när det var nytt och då fungerade säkert också infrastrukturen. Bl.a. med tanke på det bilanpassade samhället som säkert inte såg några problem med att bo där och ta bilen in till allehanda förströelser i city. Detta skulle vara otänkbart idag och då är det en bit till tunnelbanan för att ta sig in till city. Vill man bo billigt i dessa krokar finns ett betydligt nyare hotel på andra sidan motorvägen och det har lite närmare till tunnelbanan i Västertorp.

Skulle man behållit Gyllene ratten skulle man tänkt på det för sådär en femton år sedan, dvs innan man gjorde flyktinganläggning av alltihop. Jag har aldrig varit inne där, men det har sett fruktansvärt nedgånget ut i många år. Dessutom är marken så nära Stockholms city givetvis åtråvärd och dyr och att rusta den glesa bebyggelse som stod där och behålla som motell hade varit en riktig förlustaffär jämfört med de intäkter som finns i att göra om marken till efterlängtade bostäder.

/Cero