SL lägger ner busslinjer...

Startat av Bussmicke, 15 september 2023, 09:20:38 AM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Men det är ju som jag skrev ingen ekonomi att köra "stadstrafiken" med dubbeldäckare om det påverkar dimensioneringen och drar fler bussar vilket det förmodligen kommer att göra om man ska tillämpa det i större omfattning.

Att låta in/utgående bussar gå i trafik t/fr depån är däremot knappast ett problem.

Men... det är ju betydligt enklare att förlänga giltighetstiden för enkelbiljetter med x antal minuter om nu detta är ett jätteproblem, gissningsvis reser väldigt många på periodbiljett och påverkas inte.

toddetoddelito

#76
Citat från: 846 skrivet 18 december 2023, 15:57:55 PMVisst kan man tycka att tunnelbanan är ett fullgott alternativ för de som bor i Norra Djurgårdsstaden, men jag delar inte den åsikten. Om man tar busshållplats Jaktgatan som utgångspunkt för resan tar det ca 15 min att gå till Ropstens tunnelbana (min egen erfarenhet, men Google Maps visar också att promenadvägen är ca 12 minuter till t-banans uppgång vid Nimrodsplan i Hjorthagen från hlp Jaktgatan och sedan är det ca 2 minuter kvar till man faktiskt är på perrongen). Börjar man anse att ett sådant avstånd är ett fullgott alternativ till en busslinje kan man ju faktiskt lägga ned busstrafiken till ganska många ställen. T.ex. till Lappkärsberget - det tar just ca 15 minuter att gå därifrån till Universitetets tunnelbana. Tänk vad mycket pengar man skulle spara på att lägga ned buss 50. Jag tycker alltså inte att att det är särskilt relevant att hänvisa de boende i Norra Djurgårdsstaden till att de kan tunnelbanan istället, men jag respekterar att man kan tycka annorlunda.

Regionen ska spara pengar och nånstans måste pengarna tas. Tja... Samtidigt som man föreslår att dra ned på busstrafiken i bl.a. innerstaden så sänker man i praktiken priserna för barn, ungdomar, studenter och pensionärer då de rabatterade priserna inte höjs trots 10% inflation sedan ifjol. Vad gäller barn under 12 år gör man det t.o.m. billigare när man inför avgiftsfria resor för barn mellan 7 - 12 i sällskap med betalande medresenär alla dagar dygnet runt (tidigare endast från kl. 12 på fredagar fram till söndag kl. 24). Sen inför man också "gratis" SL-kort för alla skolelever inkl. gymnasiet under alla lov, inte bara sommarlovet. Det där "gratis" är ju förstås något som skattebetalarna står för. Så förslaget om att dra ned busstrafiken är också till för att bekosta dessa biljettreformer.


Det jag försökte komma fram till var att 75ans linje är rimlig att prioritera bort i jämförelse med de flesta andra under premissen att regionen måste spara pengar. Ställer den inte direkt i jämförelse med andra innerstadslinjer, utan mot de tresiffriga linjerna, som har lidit nog senaste åren. De flesta linjer där (åtminstone på norra sidan av stan) som alls skulle kunna betraktas som bonuslinjer och som i någon mening alls går parallellt med vårt "föredragna" (obs, ironi) trafiksystem pendeltågen, t ex 516, 526, eller 565, har redan kapats eller "rationaliserats" bort till förmån för pendeltågen. Går knappt att skära så mycket mer här nu, utan att hela samhällen förlorar de enda busslinjer de har.

Upplands-Bro har ju dessutom precis förlorat sin sista busslinje (554) som går ut ur kommunen, så om pendeltågen inte går som de skall finns inte något reguljärt alternativ alls för att ta sig därifrån längre. I jämförelse känns en kvarts promenad till tunnelbanan eller ett byte till stombusslinje i mitt tycke som ett väldigt litet bekymmer.

Men som sagt, det är under premissen att regionen måste spara. I grunden är jag ändå förespråkare av att kollektivtrafiken måste få kosta. Inte i absurdum förstås, men det borde förstås som en samhällsservice med ett värde bortom det strikt monetära. Lyfter vi bort den premissen hade jag förstås också hellre sett att 75an vore kvar. Men tyvärr är det ju så, att alla nedskärningar också har förlorare. Tidigare har det varit boendes i Sollentuna, Upplands Väsby eller Upplands-Bro. Denna gång är det personer som bor i Norra Djurgårdsstaden – men en annan gång är det kanske skol- och gymnasieungdomarna samt pensionärerna, den dag då regionen beslutar sig för att sluta subventionera deras resor. I mina ögon är denna nedmontering dock en dyster utveckling, alldeles oavsett vem som står som förlorare (eller som eventuell vinnare).

roggek

Det vi just nu ser är bara toppen på ett isberg...
CitatDe nedskärningar av busstrafiken som SL nu gör är små jämfört med vad som väntar: Minst 1,2 miljarder ytterligare kan behöva bantas bort till 2025 – tre gånger så mycket som i nuvarande sparpaket.

https://www.mitti.se/nyheter/efter-bussnedlaggningarna--ny-sparchock-vantar-sl-6.3.193871.e9e60e30c8

Min gissning är att en hel del 800-linjer från Gullmarsplan nryker i nästa steg; 806, 808, 809 och 810...
Man kan ju åka pendeltåg till Vega/Handen/Jordbro och byta till lokala busslinjer.

virtual1

Man lär säkerligen dra ned på ett antal 600-linjer också som nu idag går från stan o låta de utgå från Arninge/Danderyd istället

IvveRivve004

Citat från: roggek skrivet 19 december 2023, 14:28:17 PMDet vi just nu ser är bara toppen på ett isberg...
https://www.mitti.se/nyheter/efter-bussnedlaggningarna--ny-sparchock-vantar-sl-6.3.193871.e9e60e30c8

Min gissning är att en hel del 800-linjer från Gullmarsplan nryker i nästa steg; 806, 808, 809 och 810...
Man kan ju åka pendeltåg till Vega/Handen/Jordbro och byta till lokala busslinjer.

808:an är redan nedlagd...

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 19 december 2023, 17:29:38 PMMan lär säkerligen dra ned på ett antal 600-linjer också som nu idag går från stan o låta de utgå från Arninge/Danderyd istället

Det första förslaget/beskedet kom förra månaden, och bestod av att ta bort hela fyra avgångar på 676 i vardera riktning, i rusningstrafik under vardagar.

För framtiden kan man absolut tänka sig att ännu fler 600-linjers avgångar få vända vid Danderyds sjukhus, istället för att köras längsmed tunnelbanan till Tekniska högskolan och Humlegården.
Att vända roslagslinjer norrifrån vid Arninge har ingen ens vågat föreslå officiellat ännu, men någon gång i framtiden lär det nog kunna bli aktuellt.

buskörare

I dagsläget är nog varken röda linjen eller Roslagsbanan kapabel att ta de ökade antalet resenärer som det skulle innebära. Så det är nog mer av praktiska skäl än mod man inte infört nått sånt.
Det lär nog dröja innan man kunnat utöka de 2 färdsätten ordentligt.

Dessutom är det trångt nog i Danderyd, att börja vända fler linjer där är inte direkt bra utrymmesmässigt. Bussar som bara passerar igenom, tar ingen plats inne på rampen.

Ersa

Ja, Danderyd har varit överbelastat i minst 15 år nu, och det märks framförallt så fort man kör lite RB-ersättning. Men Humlegården är på väg att tömmas, och Tekniska högskolan lär man vilja minska på radikalt därefter. Förr eller senare.
Hur man löser det återstår att se, men utvecklingen går bara åt ett håll, och det är att man vill få bort förorts- och landsbygdslinjer ur innerstan. Samtidigt som resenärerna på 600-linjerna vill åka vidare till Tekniska högskolan, och gärna ännu längre, utan att behöva byta färdmedel.

IvveRivve004

Sen när t-banan förlängs till Nacka Forum så kanske Nackabussarna (undantaget linje 401, 402 m.fl.) vänder där istället för vid Slussen.

Maven

Ja, det kommer väl innebära en total omläggning av Nackas linjenät så att den kommer att mata till tunnelbanan, motsvarande hur SL-trafiken ser ut på andra håll.

Fredrik Gelin

Citat från: buskörare skrivet 05 januari 2024, 20:26:56 PMI dagsläget är nog varken röda linjen eller Roslagsbanan kapabel att ta de ökade antalet resenärer som det skulle innebära. Så det är nog mer av praktiska skäl än mod man inte infört nått sånt.
Det lär nog dröja innan man kunnat utöka de 2 färdsätten ordentligt.

Dessutom är det trångt nog i Danderyd, att börja vända fler linjer där är inte direkt bra utrymmesmässigt. Bussar som bara passerar igenom, tar ingen plats inne på rampen.
Visst är det trångt ibland på tunnelbanan, men uppenbarligen inte värre än att det går att dra ned på trafiken även där.
Enligt Bussmagasinet vänder nu insatstågen vid Tekniska istället för i Mörby vilket jag har för mig att de gjorde även i somras.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


elliot

Undra vilka fler busslinjer som ligger i farozonen för nedläggning i framtiden

virtual1

Citat från: elliot skrivet 10 januari 2024, 20:25:03 PMUndra vilka fler busslinjer som ligger i farozonen för nedläggning i framtiden

Är det inte det det spekuleras om här? =)

elliot

Ligger typ inte busslinjer som 707 och 708 i ''farozonen''. Möjligtvis inte hela linjerna men delar av dem. Exempelvis sträckan Skärholmen-Fruängen för 707, där linje 173 finns idag. Sträckan Hallunda-Rönninge. Plus att båda linjer är längre linjer vilket tydligen inte uppskattas idag.

virtual1

707an och 173an går skilda vägar till Fruängen, så jag tror inget rörs där.

Däremot kan jag tänka mig att 703an kan få stryka på foten (den har skärts ned flera gånger redan) och att 710an kan få vissa ökade avgångar istället.