Connex 451

Startat av Fredrik Gelin, 01 juni 2023, 22:20:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Jag har ett vagt minne av att denna var anledningen till att jag och en Bussnackare  åkte ned till Göteborg denna dag.

Var bodde denna buss innan den hamnade hos GS ungefär ett halvår efter fototillfället?

Det känns ju inte som att den började sin bana i Göteborg med tanke på lacken...

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Fredrik Klint

Connex 4000, finns tyvärr inte upptagen i den annars mycket trevliga Svof-skrift nr. 7.
Men osäker om den överhuvudtaget rullade i trafik. Senare hade Connex en annan provvagn i form av en Merca som också hette 4000.

S Svensson

Jag är inte säker på att denna buss någon gång gått hos SL. För det har hänt att det funnits SL röd i Göteborg både tidigare och senare. Tidigare en Volvo B59-Höglunds,Säffle och senare har det gått SL färgad ledbuss där det framgick av inv nr att den tidigare varit Göteborgsblå.
Swebus provade en gång en MAN med annan färgsättning och hade regnr som var tyskt. Kan det möjligen vara denna som blivit ommålad ?


F.Å

Den stod länge på Råsta. Tanken var nog att den skulle köras, men vill minnas att fack/skyddsombud hade ruskigt mycket negativt att säga så det blev ingen skarp körning. Var det inte så att detta var något av en förleverans till serien som senare levererades till Eskilstuna?
Mercan 4000 rullade på prov i Kallhäll.

Greger Larsson

Rubriken på  tråden är missvisande. Bussen användes av GS när bilden togs och det är deras inv-nummer.

Bussmicke

Precis vad jag tänkte skriva när jag såg detta.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

Det behöver inte vara Göteborgs Spårvägar som använder bussen. För det fanns en underentreprenör som lånade bussar av GS,liksom körde åt GS vissa tider på dygnet. Inte Connex utan Göteborgs Buss AB, numera en del av Nobina !

Tysk standard och svensk standard skiljde sig åt. I Sverige är bussförare lite större än de i Tyskland påstås det.

Fredrik Gelin

Citat från: Greger Larsson skrivet 02 juni 2023, 11:49:41 AMRubriken på  tråden är missvisande. Bussen användes av GS när bilden togs och det är deras inv-nummer.
Jag hade noterat GS 451 själv, men eftersom SBH anger ägarbytet från Connex till GS till 2006-04-18 och då med GS nummer 99 antog jag att bussen vid fototillfället fortfarande tillhörde Connex då bilden är tagen 2005-09-13.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Greger Larsson

GS hade denna och ett par andra lånebussar som var numrerade 450- från hösten -05. Det här var ju en demobuss från början och aldrig såld till Connex (även om de antagligen stod som ägare/brukare i bilreg). Sedan köptes den väl av GS 2006 och fick då Västtrafiklack och nytt nummer i 90-serien där även en del annat inköpt begagnat hamnade.

Bussmicke

Jaha där ser man att 451 och 99 var samma vagn..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.