"Det var visst lite smalt här"

Startat av Martin Maltkvist, 05 december 2007, 10:59:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

En Neoplan Skyliner vänder på en liten bro och det ser ut att vara något alldeles extra mot den svenska bryggbackning vi fått se i forumet.
http://www.myvideo.de/watch/2551064
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Danne B.


Nico


Visst, men som det ibland sägs.... Do not try this at home!  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Martin Maltkvist

Citat från: Nico skrivet 05 december 2007, 12:45:20 PM
Visst, men som det ibland sägs.... Do not try this at home!  ;D
Mäktigt var det att halva boggien var över kanten men det verkar som att den medstyrande axeln var spärrad.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Magnus_J

Citat från: Nico skrivet 05 december 2007, 12:45:20 PM
Visst, men som det ibland sägs.... Do not try this at home!  ;D

ska vi ta en ledvagn och testa på bryggan i himlabacken till våren?  ;D

Nico


Citat från: Magnus_J skrivet 05 december 2007, 22:07:04 PM
ska vi ta en ledvagn och testa på bryggan i himlabacken till våren?  ;D

Tja, man kan ju alltid testa om man får lov utav någon. Utrymme finns ju faktiskt.  :D

Däremot blir vi nog tyvärr inte först. Åtminstone en förare vad jag vet har varit nere medvetet och vänt med ledvagn där och sedan så går det även att komma runt med ledvagn om det är tomt på bilar borta vid Bockholmen. Det har ju tyvärr hänt vid något tillfälle att någon glad typ råkat få med sig en ledvagn ned och sedan inte riktigt vetat vad som skulle göras och då är det ibland smidigare att be dem åka bort en bit istället för att backa.  ;D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mattias

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 05 december 2007, 10:59:38 AM
En Neoplan Skyliner vänder på en liten bro och det ser ut att vara något alldeles extra mot den svenska bryggbackning vi fått se i forumet.
http://www.myvideo.de/watch/2551064

Elegant!!!

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

IngemarJ

Hej!

Ber om ursäkt men Bockholmen respektive Himlabacken säger inte mig et enda smack ???

Hälsar

Ingemar

Nico


Ber om ursäkt. Var ett litet internt skämt mellan mig och Magnus. Sfären (som är ett mindre bostadsområde i Solna där gatan Himlabacken går upp precis i höjd med hpl.) är då ena ändhållplatsen för SL:s linje 503. Då det är ganska trångt på platsen och dessutom något begränsade möjligheter att vända (man får backa vid en vändplan som vetter ut mot några bryggor) så är det det enda linjen på SL trafikområde Råsta som inte har tillstånd att trafikeras med ledvagn.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Magnus_J

oj sorry.
här kommer en tidigare visad bild iaf




Niclas Rosenius

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 05 december 2007, 10:59:38 AM
En Neoplan Skyliner vänder på en liten bro och det ser ut att vara något alldeles extra mot den svenska bryggbackning vi fått se i forumet.
http://www.myvideo.de/watch/2551064

   Hej!

   Schweiziska Posten lånade ut denna N4026/3 till detta försöka och det var den äldsta av sina vagnar av denna typ.

   PTT har föresten precis fått 3 st N1122/3C Skyliner leverade. Två av dom har ej toa.

   //Niclas

Martin Maltkvist

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 06 december 2007, 09:31:17 AM
   Hej!

   Schweiziska Posten lånade ut denna N4026/3 till detta försöka och det var den äldsta av sina vagnar av denna typ.

   PTT har föresten precis fått 3 st N1122/3C Skyliner leverade. Två av dom har ej toa.

   //Niclas
Bedriver Schweiziska Posten persontrafik och varför har har inte de två bussarna toa? (PTT ?)
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Niclas Rosenius



   Ja dom bedriver persontrafik ute på landet, och har även en del turistbussar.

   //Niclas

Nico


Citat från: Martin Maltkvist skrivet 06 december 2007, 09:37:18 AM
Bedriver Schweiziska Posten persontrafik och varför har har inte de två bussarna toa? (PTT ?)

Både i Schweiz och i Österrike så bedriver man väl fortfarande persontrafik i glesare bebyggda områden genom postverken/bolagen och det var inte heller sällsynt på andra håll heller som i Sverige, Tyskland mm. För en 60-70 år sedan (när trafiken var bra mycket glesare) så vill jag även minnas mig ha läst att det i synnerhet i alpområdena var så att det vintertid inte gick så mycket annan trafik än just postbussar. Dessa hade dessutom ofta förkörsrätt på de ofta smala vägarna.

Vad gäller toalett ombord så är det inte riktigt mitt område, men de gånger jag åkt buss längre söderut i Europa så vill jag ha det till att det är ganska sällan det finns toaletter ombord. Skälen, om man fortsätter att spekulera, är att det dels är både billigare och enklare att slippa mugg ombord. Dels är det ofta ganska tätt mellan mackar och andra rastmöjligheter och många bussar gör nog lite tätare stopp. Sedan är det nog även så att det sällan finns möjlighet att tömma tankarna överallt samt att man gärna slipper en sån relativt äcklig sak ombord som en toalett. Med tanke på hur det ser ut på vissa rastplatser längs med Autobahn mm. så kan jag bara tänka mig hur (o)trevligt det skulle vara/lukta ombord på en buss med dåligt städad toalett i ett sommarhett medelhavsklimat där utomhustempen kanske står på 42° eller mer.  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Simon A

Där har vi en kille som ver hur man kör buss ;D

//Simon