62:an på Öfre Östermalm

Startat av Mr G, 21 april 2009, 22:27:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Nybrogatan, strax högersväng och snart ute ur Öfre.
吉先生

yngrot

Trevlig bild på alla gamla fina bilar..  men jag undrar om gatan är enkelriktad???  Alla står ju åt samma håll och gatan verkar ju vara bred..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ted Selander

Citat från: yngrot skrivet 22 april 2009, 07:46:59 AM
Trevlig bild på alla gamla fina bilar..  men jag undrar om gatan är enkelriktad???  Alla står ju åt samma håll och gatan verkar ju vara bred..

Jo så var det, och Sibyllegatan var enkelriktad söderut, allt innan den stora "trafiksaneringen".

/Ted

Ersa

Parkering på vänster sida gatan (i högertrafik) är ju normalt bara tillåten på enkelriktade gator. Att bilens nos skall stå i gatans färdriktning är ju i det närmsta en grundregel. Därför är korta mopedbilar inte tillåtna att stå i 90-graders vinkel med nosen mot trottaren i Sverige, även om de ryms innanför rutan.

Mr G

Fast regeln om uppställning på "rätt" sida i färdriktningen fanns inte då, utan tillkom långt senare. Klåfingrig regel f ö tycker jag, och typisk svenskt att vilja reglera i minsta detalj. Har länge undrat om den regeln finns i andra länder också. Tycker alltid jag ser "felvända" parkerade bilar när jag besöker andra länder.
吉先生

chbuss82

Mr G, snygg bild på gamla buss  :D