Övertagande av bussar vid kontraktsskifte.

Startat av VincentJkpg, 07 november 2019, 18:16:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

VincentJkpg

https://www.bussmagasinet.se/2019/11/vy-buss-tar-over-i-jonkoping-efter-keolis/

Ni som är experter på sånt här: hur brukar det funka med bussarna när avtalen löper ut? Flyttas de normalt över till nästa entreprenör eller använder nya entreprenören andra bussar? Tänker speciellt på de 32 nya mercedes man precis börjat köra

homer

Finns inget som ä normalt, de beror alltid på olika saker, vad gäller just de nya citarovagnarna ligger de väl nära till hands att tro dom måste tas över av VY

Bussmicke

Jag har för mig att det är övertagandekrav på Citaro C2 men överlåter till mer insatta att bekräfta eller dementera.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

Jag tror det är ganska svårt att svara på en sådan fråga just nu.

Man kan förutsätta att Keolis inte själv står för (dvs det som brukligt kallas för att äga) bussarna. Om bussarna i fråga är sålda medelst avbetalningskontrakt måste ett sådant omförhandlas.
Är det ett regelrätt leasingavtal  måste även detta omförhandlas. Svårare att göra än avbetalningskontrakt. Vid leasing kan värdet på ett fordon skilja sig åt emellan verkligheten och det värde som kommits överens om emellan brukare och den som leasar ut fordonet.
Så brukar det vara ett antal fordon som redan är betalda. De är fria att sälja.
Men det brukar i sådana sammanhang vara vanligt att brukaren,dvs som här Keolis, flyttar fordonen.
Jag vet inte exakt var Keolis i dag har fordon.
Brukligt när Vy tar över trafik så brukar de köpa nya fordon. I sammanhanget antar jag att bussarna tillhör Vy Buss AB och att trafiken tas över av Vy Gävle Buss AB (som brukar kallas Vy stadsbussar AB).

VincentJkpg

Tack för svaren allihop!  :) Jag har själv noll koll på sånt här så kul att lära sig nåt nytt

Walter

Citat från: S Svensson skrivet 07 november 2019, 19:06:48 PM
Jag tror det är ganska svårt att svara på en sådan fråga just nu.

Man kan förutsätta att Keolis inte själv står för (dvs det som brukligt kallas för att äga) bussarna. Om bussarna i fråga är sålda medelst avbetalningskontrakt måste ett sådant omförhandlas.
Är det ett regelrätt leasingavtal  måste även detta omförhandlas. Svårare att göra än avbetalningskontrakt. Vid leasing kan värdet på ett fordon skilja sig åt emellan verkligheten och det värde som kommits överens om emellan brukare och den som leasar ut fordonet.
Så brukar det vara ett antal fordon som redan är betalda. De är fria att sälja.
Men det brukar i sådana sammanhang vara vanligt att brukaren,dvs som här Keolis, flyttar fordonen.
Jag vet inte exakt var Keolis i dag har fordon.
Brukligt när Vy tar över trafik så brukar de köpa nya fordon. I sammanhanget antar jag att bussarna tillhör Vy Buss AB och att trafiken tas över av Vy Gävle Buss AB (som brukar kallas Vy stadsbussar AB).

Fast huruvida nuvarande bussar ska övertas eller ej och de ekonomiska villkoren om ett övertagande är aktuellt måste vara klart i upphandlingen och kända för alla anbudsgivare så den som är insatt i denna upphandling kan ge ett klart svar om de så vill.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ted Selander

Citat från: Bussmicke skrivet 07 november 2019, 18:32:51 PM
Jag har för mig att det är övertagandekrav på Citaro C2 men överlåter till mer insatta att bekräfta eller dementera.
//Bussmicke
Mercedes Citaro led, 32 st., och Volvo 7900E, 2 st., följer med, till i förväg fastställda priser. Keolisnummer 1563-94, 1451-2.

VincentJkpg

https://www.bussmagasinet.se/2019/11/sex-ville-kora-i-jonkoping/

CitatDet totala anbudspriset per år i upphandlingen blev:

Vy Buss: 269 436 031:-
Transdev: 283 397 230:-
Keolis: 285 263 763:-
Arriva: 293 482 593:-
Bergkvarabuss: 295 199 260:-
Nobina: 325 066 050:-

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredrik Gelin

Även jag är lite fundersam eftersom JLT åtminstone i dagsläget bestämmer linjesträckningar, tidtabeller och körtider, så det verkar svårt att göra något revolutionerande annorlunda än konkurrenterna kan jag tycka.
I exempelvis Stockholm har ju entreprenörerna betydligt större frihet att utforma tidtabellerna och linjenäten och då kan jag förstå att det kan skilja mer mellan anbuden beroende på vilken lösning man planerat för.
Det verkar som sagt betydligt svårare i Jönköping såvida inte JLT släpper på sin kontroll över förutsättningarna.
En avgörande faktor i alla anbud är bland annat hur många bussar man planerar att använda för att utföra trafiken då detta i sin tur styr personalbehov, underhåll och mycket annat.
Det enkla svaret här borde alltså vara att Vy räknat på ett annat behov av bussar och troligen mindre marginaler än konkurrenterna, men så behöver det naturligtvis inte vara.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk