Huvudmeny

Ny motorväg invigd i Polen

Startat av Niklas Bygdestam, 20 juli 2016, 12:46:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Sista biten av motorvägen mellan Krakow i Polen och gränsen till Ukraina har idag öppnats. Det är motorvägen A4 eller E40 som nu äntligen är klar. Detta innebär att det nu är motorväg hela vägen från t ex Berlin till gränsen till Ukraina :D

Fortsätter man på ukrainsk sida precis efter gränsen fortsätter "motorvägen" som en dubbelfilig mötesfri väg med motorvägsbredd några kilometer närmast gränsen. Därefter blir det en vanlig landsväg, likt vanliga svenska landsvägar. Men en dag kanske de i Ukraina bygger vidare mot t ex Lviv :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredde

Äntligen! ;D
Denna väg hade mer att önska när jag körde till Ukraina 2014. Dock har jag ingen förhoppning att vägen fixas på den Ukrainska sidan än på många år... Nu går pengarna till att försvara sig mot Ryssen.

CW66

Måste passa på att fråga hur det är att köra in i Ukraina från tex Polen.
Omständigt? Riskfyllt? Tänkte lite allmänt sådär

Niklas Bygdestam

Citat från: Fredde skrivet 20 juli 2016, 16:26:27 PM
Äntligen! ;D
Denna väg hade mer att önska när jag körde till Ukraina 2014. Dock har jag ingen förhoppning att vägen fixas på den Ukrainska sidan än på många år... Nu går pengarna till att försvara sig mot Ryssen.


Som det ser ut idag så går det alltså motorväg nu tvärs genom Polen. Detta är en gammal dröm som hängt med sedan andra världskriget. Nazityskland hade planer på en motorväg som skulle gå denna sträcka från Berlin och ända till Svarta havet. Alltså ner mot Odessa eller Krim. Motorvägsbygget påbörjades under 1940-talet, men eftersom det var fullt krig då och de tyska resurserna blev allt mer begränsade så byggdes det bara en körbana till stor del från Berlin mot Opole som på den tiden hette Oppeln och tillhörde Tyskland. Längre räckte inte pengar och resurser.

Denna del utnyttjades förövrigt av ryssarna när de var på väg till Berlin i slutet av kriget. Och på en bropelare på en bro över motorvägen finns det kl.otter av ryska soldater och detta har man sparat på bron trots att den idag är renoverad.

När västra Polen så att säga blev polskt och inte tyskt så hade polackerna ovanligt lågt intresse i den här gamla tyska motorvägen. Så den underhölls minimalt och fick ett förfall. Det blev en ruinmotorväg.

Under 1970-talet byggde ändå polackerna själva en ny motorväg mellan Krakow och Katowice. Detta var ett av mycket få motorvägsbyggen under Polens kommunisttid. Men denna motorväg var i gott skick.

Under 1990-talet och framåt har man kompletterat och rustat den gamla tyskbyggda motorvägen i västra Polen.

Sedan tidigt 2000-tal har man sedan byggt ihop den gamla tyska motorvägen med den polskbyggda 1970-talsmotorvägen. Därefter har man ytterligare kompletterat den gamla tyskbyggda motorvägen.

Det var när man hunnit så långt som man sedan gick vidare öster om Krakow. Bitvis öppnades etapper och man förberedde även gränspassagen för att anslutas till motorväg. Och nu till slut har man då den 20 juli öppnat allra sista biten motorväg.

Detta innebär att det är motorväg från Berlin till Ukrainska gränsen. En liten snutt fyrfältsväg fortsätter sedan in i Ukraina och denna kan ses som ytteränden av denna motorväg. Tanken är att den i alla fall ska nå Lviv i Ukraina. Men nu återstår det att se hur det går. Första biten är alltså en fyrfältsväg som så att säga är den "tysk-polska" motorvägen förlängning i Ukraina. Därefter övergår den till en vanlig landsväg som ändå rätt tydligt är förberedd att breddas till motorväg eller fyrfältsväg. Detta får väl ses som det sista. Sedan går vägen som en gammal vanlig landsväg genom byar och där är det helt slut.

Det återstår att se om Ukraina har råd eller resurser att fortsätta bygget på sin sida. För nu är det Ukraina som så att säga har sitt kvar. Men ett visst intresse finns ändå helt klart. Men problemen Ukraina har med sina relationer med Ryssland och med sina östra delar kan givetvis försena bygget mot Lviv.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 21 juli 2016, 11:52:28 AM
Måste passa på att fråga hur det är att köra in i Ukraina från tex Polen.
Omständigt? Riskfyllt? Tänkte lite allmänt sådär


Det är en mycket bra fråga! Jag ska försöka svara så gott jag kan.

Tidigare har gränspassager till Ukraina varit i sig noggranna, men inte speciellt svåra. Men detta var före det att problemen kom med relationer till Ryssland kom och innan det blev oroligt i östra Ukraina.

Idag är jag osäker, men det verkar som om Ukraina ändå medvetet försöker hålla en något sånär lugn gränspassage mot Väst som man vill samarbeta med. Troligen är det därför mer kontroll om man sedan vill fortsätta in i någon del som i östra Ukraina där det är oroligt.

Gränspassagen mellan Polen och Ukraina verkar nämligen nu sedan motorvägen snarare förenklas.

Se länk här:
http://i.imgur.com/69Gon8M.jpg

På den länkade satelitbilden kan du se till vänster om gränsen den polska motorvägen som går fram till gränspunkten. Men när satelitbilden togs för ett eller ett par år sedan så var de sista metrarna inte öppna för trafik. Trafiken leddes istället till ner till höger om motorvägen (sett väster ifrån) till den stora tullstationen.

På den ukrainska sidan om gränslinjen kan du se att det saknas en liten bit mellan den polska motorvägen och sedan är det en rondell. Trafiken går istället genom tullstationen och sedan ut på rondellen. Efter rondellen kan man se den korta ukrainska fyrfältsvägen som så att säga fungerar som en sorts "förlängning" av den polska motorvägen västerifrån.

Men som det såg ut på satelitbilden var alltså för minst ett år sedan, så ser det inte ut idag.

Titta på den här länken:
https://www.google.se/maps/@49.9563302,23.1210516,3a,75y,274.08h,85.34t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAZX2yNe8772ZL4JcKR20vA!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv

På den länken från Google kan man se rondellen i Ukraina och blicka ut mot gränsen och mot den polska motorvägen längre bort. Efter de två vita bilarna som är parkerade så ser man en grind och en liten smal väg där. Den leder alltså mot gränspunkten och sedan kommer den polska motorvägen. Det var alltså ett litet "gap" mellan den polska motorvägen och den ukrainska fyrfältsvägen efter rondellen. Men denna bild från Google är över ett år gammal nu. Så ser det inte alls ut idag.

Titta istället på den här länken:
http://s9.postimg.org/v26hxh0zj/1.jpg

Bilden är alltså tagen rätt nyligen på exakt samma plats vid rondellen i Ukraina. Men nu är den lilla vägen med grinden borta som synes och platsen där det stod parkerade bilar. Istället har man byggt en motorväg/fyrfältsväg. Den alltså splitter ny och på den ukrainska sidan. Denna är givetvis en förlängning av den polska motorvägen men går här i Ukraina. Denna går till rondellen och kopplar direkt ihop den polska motorvägen med den ukrainska fyrfältsvägen. När bilden togs har man ännu inte monterat dit de byggnader som ska finnas för pass och tull, men detta ska snart upp. Där har Polen och Ukraina gjort upp om att för personbilar och bussar ska kontrollen vara snabb, smidig och enkel. Därför ska personbilar och bussar köra på denna nya väg. Lastbilar däremot kommer hänvisas till den gamla större tullstationen som ligger vid sidan.

Vad jag förstått är inte detta ännu 100% klart, men kommer öppnas inom kort.

Att detta givetvis uppmuntrar Ukraina att förlänga motorvägen vidare till i alla fall Lviv är solklart. Sedan återstår det att se om de sedan kommer lyckas, men det är en annan sak.

Orkade någon läsa? ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredde

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 21 juli 2016, 11:52:28 AM
Måste passa på att fråga hur det är att köra in i Ukraina från tex Polen.
Omständigt? Riskfyllt? Tänkte lite allmänt sådär

Har du alla papper med dig är det inga problem. Jag tar alltid med allt, även om de inte kollar: Internationellt körkort, gröna kortet och alla andra papper på fordonet. Lika bra det... De ville även checka bilens chassinummer mot pappret, snabb flukt i bagaget (har mörka rutor) och under bilen kollade de med en spegel. Pass och körkort kollade de på också och satte en stämpel.

Dock tog det inte mer än typ 1 timme inkl. köandet att ta sig igenom. Helt okej med tanke på att jag var där mitt i oroligheterna typ 5 månader efter att Ryssland tog tillbaka Krim.

CW66


Mikael Lövgren

Att det skulle vara motorväg hela vägen från Berlin ner till Krakow och vidare till Ukraina är en sanning med modifikation...
De första 7 milen in i Polen efter gränsen vid Forst är inte motorväg. Vägen har iof 2 filer åt varje håll (den största biten) men vägen som går österut är i såpass dåligt skick samt av och påfarterna inte är byggda för en motorväg. Har man tur så kan man kanske hålla en snittfart på 70 km/h. Dessutom är några broar i så dåligt skick att man får köra över på mötande sida.
Däremot så är vägen ut ifrån Polen i väldigt bra skick men jag har för mig att den inte räknas som motorväg, möjligtvis motortrafikled.
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Niklas Bygdestam

Citat från: Mikael Lövgren skrivet 13 november 2016, 21:17:35 PM
Att det skulle vara motorväg hela vägen från Berlin ner till Krakow och vidare till Ukraina är en sanning med modifikation...
De första 7 milen in i Polen efter gränsen vid Forst är inte motorväg. Vägen har iof 2 filer åt varje håll (den största biten) men vägen som går österut är i såpass dåligt skick samt av och påfarterna inte är byggda för en motorväg. Har man tur så kan man kanske hålla en snittfart på 70 km/h. Dessutom är några broar i så dåligt skick att man får köra över på mötande sida.
Däremot så är vägen ut ifrån Polen i väldigt bra skick men jag har för mig att den inte räknas som motorväg, möjligtvis motortrafikled.


Jag vet precis vad du menar då jag kört på den nämnda sträckan ett flertal gånger.

Den nämnda dåliga sträckan från gränsen gränsen vid Forst och österut är mycket riktigt i dåligt skick om man åker i östlig riktning. Men den dåliga sträckan är faktiskt byggd och tänkt som en motorväg. Den har helt enkelt "bara" förfallit så pass att man inte vågar sätta ut motorvägsskyltar på sträckan. Men den ingår ändå i en motorvägssträcka. Den här delen byggdes nämligen under andra världskriget av tyskarna. Detta var nämligen en del av Tyskland då och detta var en del i motorvägssträckan mellan Berlin och Breslau (numera Wrocław). Men tyskarna fick bara ena körbanan färdig, men öppnade den för trafik ändå. Efter kriget togs motorvägen över av Polen då området blev polskt. Polackerna underhöll inte motorvägen så den förföll. I modern tid har man byggt färdigt motorvägen. Alltså byggt klart andra körfältet, fått bort alla provisoriska plankorsningar osv. Så motorvägen är komplett på sträckan. Men i ena riktningen mycket riktigt så pass dåligt skick att de inte vågar sätta ut motorvägsskyltar på den biten ännu. Och på grund av att vägen är så pass dålig så håller man låg fart på den delen. Påfarterna och avfarterna som du nämner är också i dåligt skick, men de är från början byggda efter gammal tysk motorvägsstandard. Men skicket, det dåliga underhållet osv gör att man kan tycka att det är tveksamt idag om de uppfyller motorvägsstandard idag.

Men trots allt är alltså sträckan byggd som motorväg, även detta dåliga avsnitt som saknar motorvägsskyltar.

Kör man från Berlin till Ukraina idag är det motorväg hela vägen. Dock detta nämnda avsnitt som har låg standard och därmed saknar motorvägsskyltar. Resterande del har även motorvägsskyltar och är helt i motorvägsstandard.

Passerar man gränsen till Ukraina fortsätter vägen som fyrfältsväg några enstaka kilometer som ska ses som en ukrainsk fortsättning på motorvägen. Fyrfältsvägen tar sedan slut och fortsätter som en vanlig väg med mötande trafik, men denna är ytterligare någon mil förberedd till att breddas till i alla fall fyrfältsväg, eventuellt till och med motorväg. Därefter tar även detta slut och vägen blir en alldeles vanlig gammal landsväg som går genom byarna bland annat.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.