Nobina Trollhättan/Vänersborg

Startat av Walter, 21 november 2022, 20:09:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Filip S

#30
Citat från: Bese001 skrivet 27 november 2022, 10:35:33 AM
Hej,
En titt i bilregistret, då med administrativ tillhörighet. Vänersborg tillhör ju numer Kruthusgatan i Götet:

Från Uppland reg på Nobina Göteborg. 7573, 7610, 7612-15
Från Värmland:3260-3264

Från Uppland till KE Elofsson Buss AB: 7618 (Ägs väl av Nobina men har bussar i bilregistret i eget namn och kör i området?

Kopplat till Västtrafik gav kollen även:
Från Uppland till Borås: 7616-7617
Från Värmland till Skövde: 3255-3259



Även 7567 och 7611 registrerade på Kruthusgatan, likaså 7619 hos KE's buss. Utan att ha någon större koll på hur mycket trafik man kör med normalgolvade bussar i dessa områden, så gissar jag att 7610-7617 är tillfälliga tågersättningsbussar till det nya avtalet som börjar nu i december (?), i väntan på nya bussar, men det vet säkert någon annan bättre än mig  :)

Citat från: Gano skrivet 27 november 2022, 12:41:12 PM
Då är det något som är lurt. Finns inga Volvo regionbussar i Skåne från 2012. De enda Volvo från 2012 som fanns i Skåne var Volvo 7700 gasledbussar, fast de är nog utfasade sedan någon månad tillbaka.

Jag har noterat sedan tidigare att 7664 är/har varit i N Skåne i samband med tågersättning, och denna är ju från 2012. Om den redan har flyttat tillbaka till Västtrafikområdet eller är den som menas ska flytta dit nu har jag dock ingen vidare vetskap om...

S Svensson

Med tanke på den omfattande tågersättning som sker i området (Västtrafik-Hallandstrafik) så borde det gå åt många bussar. Bl annat körs ju av flera småföretag med timanställda förare. Området Varberg-Herrljunga körs av BiV med Horredstrafiken som utförare. Har även sett någon ljusmålad buss. Vad jag kan förstå körs Kust till Kusten bitvis på landsväg.
I Borås finns det godsmagasin och där brukar det ställas upp bussar. Ofta tillfälligt.

Någon gång har jag även sett Trestads Buss komma och har ersatt tåg 3815 på någon delsträcka.

Ofta är det tågersättning med buss Göteborg-Ytterby resp ibland mot Lerum.

Walter

Filip refererar till detta nya avtal där Nobina ska ha 20 bussar i beredskap. Kan såklart ske via inhyrda åkare där man inte har egen trafik i närheten.

https://www.nobina.com/sv/media/pressmeddelanden/2021/nobina-vinner-nytt-avtal-om-akut-tagersattning-for-vasttrafik/
Har Nobina egna bussar i beredskap i det avtal som gäller nu till december?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

rasmus.03

Ja, 4612-4622 kommer inom kort. Blir mercedes men då dessa är försenade kommer man vara tvungen att köra med 76xx tills de nya kommit.

virtual1

Ojoj, kommer bli svårt att jaga tag i dessa om det inte blir planerade tågersättningar då...

Bussfanatikern

Vart ska dom 7 gasdrivna Scania City Wide LE ta vägen?

Bernt Talbrant

Det senaste budet verkar vara att två av dessa, 3753 och 3754, ska till Borås tillsammans med de f d BL-bussarna 3700-3704.

HY02

3700-3704 står idag i Borås. 3753 och 3754 har ännu inte synts till i Borås.

Bernt Talbrant

Idag torsdag står Solarisarna 7730 och 7746 hos Nobina i Borås. Möjligen bara på tillfälligt besök då de till skillnad från 3700-04, åtminstone ännu, inte är skrivna i Borås.

yngrot

Solaris 7730  7746  är för tågersättning tills ordinarie bussar för tågersättning dyker upp
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

John P

Citat från: Gano skrivet 27 november 2022, 12:41:12 PM
Då är det något som är lurt. Finns inga Volvo regionbussar i Skåne från 2012. De enda Volvo från 2012 som fanns i Skåne var Volvo 7700 gasledbussar, fast de är nog utfasade sedan någon månad tillbaka.

3428 har kommit och är lackad i den senaste VT-lacken så den är tänkt att bli kvar i nya avtalet från hösten nästa år.  Bussar som inte, enligt plan, ska vara kvar i nya avtalet lackas i den gamla VT-lacken . Denna buss är sedan 2015, inte sedan 2012, så nyare än tidigare info.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Walter

Har 4612 speciell lack eller annat som avviker från den nya lacken i och med att den är tänkt för tågersättning eller den har samma?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

forthemoment

4612 såg jag på depån idag. Den har den "nya" Västtrafik lacken.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Bernt Talbrant

Javisst, de har den vanliga nya VT-lacken.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!