Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: elliot skrivet 15 november 2020, 21:21:49 PM

Titel: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: elliot skrivet 15 november 2020, 21:21:49 PM
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/buss-fast-i-klaratunneln.iPc7AVQIT

Tydligen en tomkörning på buss 76X som tydligen tog en genväg :(
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Sputnik skrivet 15 november 2020, 22:30:26 PM
Vad f*n håller folk på med, vad är det som inte går in?

Buss-i-Klaratunneln-är-ingen-bra-idé! Det känns som att det är en av de första sakerna som en busschaufför som kör i Stockholm borde lära sig!!!!
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 16 november 2020, 00:23:33 AM
j***a amatörer.  >:(

Andra gången på en vecka. Kan de inte läsa eller?
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Walter skrivet 16 november 2020, 06:30:03 AM
Nu tror jag vi ska mildra tonen lite. Det är lätt att sitta i efterhand och kritisera. Ingen av oss vet varför det blev så här och alla har gjort misstag. En del större.

För min del undrar jag hur skyddssektionen innan tunnelmynningen ser ut. Den kan inte vara tillräckligt bra konstruerad om två för stora fordon hamnar i tunneln på en vecka.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Robert Brink skrivet 16 november 2020, 07:33:22 AM
Jag tycker nog tonen kan få vara lite rå. Det är inte ok att köra ner i Klaratunneln med buss, varningar finns. Varenda bussförare på Keolis City får lära dig detta.
Man har ett ansvar som förare. Skillnad om det inte händer på hemmaplan. Tex turistbussförare som kommer till en ny stad.

Tror det är för att många förare är Taxiförare i grunden eller vid sidan om, dom är för vana att köra sina Taxivägar helt enkelt.

//R
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Fredde skrivet 16 november 2020, 07:45:02 AM
Citat från: Walter skrivet 16 november 2020, 06:30:03 AM
Nu tror jag vi ska mildra tonen lite. Det är lätt att sitta i efterhand och kritisera. Ingen av oss vet varför det blev så här och alla har gjort misstag. En del större.

För min del undrar jag hur skyddssektionen innan tunnelmynningen ser ut. Den kan inte vara tillräckligt bra konstruerad om två för stora fordon hamnar i tunneln på en vecka.

Höjdportalen finns, om man han reparera den (vilket jag förutsätter) efter att bussen någon dag innan förmodligen skadade den.
Dock är det inte alls samma konstruktion som från Centralbron.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: roggek skrivet 16 november 2020, 08:56:27 AM
Citat från: Walter skrivet 16 november 2020, 06:30:03 AM
Nu tror jag vi ska mildra tonen lite. Det är lätt att sitta i efterhand och kritisera. Ingen av oss vet varför det blev så här och alla har gjort misstag. En del större.

För min del undrar jag hur skyddssektionen innan tunnelmynningen ser ut. Den kan inte vara tillräckligt bra konstruerad om två för stora fordon hamnar i tunneln på en vecka.

Det som borde göras av Stockholms Stad är en totalrenovering av Klaratunneln och öka den fria höjden, (eller fylla igen tunneln med cement för gott...
Helldéns våta dröm borde väl vara, att göra om Klaratunneln till en cykeltunnel?)

Slussen överlevde inte sin 30-talskonstruktion, då bör inte Klaratunneln överleva sin 60-70-talskonstruktion heller.
Bilarna var mindre förr så även bussarna...
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Nico skrivet 16 november 2020, 09:07:26 AM
Problemet med Klaratunneln är att den inte går att åtgärda på så många sätt. Att höja tunneltaket går inte då tunneln redan går väldigt ytligt (man har byggt med s.k. cut and cover-teknik) och det finns ett antal byggnader ovanpå.

Man kan inte heller sänka vägbanan då det finns flera befintliga hålrum (t-banan, ledningstunnlar mm.) under. Att stänga tunneln helt är heller inget alternativ då det knappt finns så många alternativa vägar kvar i närområdet.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 16 november 2020, 09:10:39 AM
Det här kommer att fortsätta så länge ingen dör. Hade det varit första gången hade jag inte sagt något men när det fortsätter att ske gång på gång så är det riktigt illa. Det faktum att den första fastkörningen förra veckan inte fick ett enda svar tyder på att vi har vant oss vid detta redan.   
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Nico skrivet 16 november 2020, 09:13:47 AM
Bussar är faktiskt inte så vanliga. Däremot är det inte sällsynt med att distributionslastbilar mm. fastnar.

Sannolikt kommer Klaratunneln bli föremål för att anpassad med geofencing på något vis. Vad allt sedan beror på kan sannolikt sökas i flera olika orsaker.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: roggek skrivet 16 november 2020, 10:05:25 AM
Kan det vara så enkelt som att totalhöjden på en buss har ökat under årens lopp?
Jag gissar på att man med lätthet kan köra en äldre buss från 1970-80-tal genom tunneln (med knapp marginal?). men dagens bussar är för höga?
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 16 november 2020, 10:17:20 AM
Att biogasbussar och Volvo B9S är högre än vanliga SL-bussar är väl inget nytt. Båda modellerna har funnits i trafik i ca 15 år. Eftersom tunneln bara är 3 m hög så tror jag faktiskt att även äldre bussar skulle fastna.

Jag misstänker även att de som fastnar aldrig har kört en buss från 70-80-talet så det går nog att utesluta att det beror på att de tror att sitter o kör en H59.  ::)

Är man så ointresserad av sitt jobb att man inte kan notera vilken busstyp man kör så är det verkligen illa.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 november 2020, 10:51:53 AM
Den sista bussen i Stockholmstrafiken som gick att köra i Klaratunneln var CR 111 (H56/H59), den sista tillverkades 1978.

Men inte ens när jag började köra buss på Söderhallen 1982 var det officiellt tillåtet att använda tunneln som ut/inryckningsväg.

Jag ska erkänna att jag kört tunneln mellan Centralbron och Mäster Samuelsgatan i bägge riktningarna ett flertal gånger med just H59:or vid in/utkörningar när Skeppsbron-Strömbron varit igenkorkad.

Sedan har jag ett minne av att höjden var skyltad 3,10 i a f fram till -80 talet.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: zjbus skrivet 16 november 2020, 12:26:06 PM
Två gånger på en vecka? Hur var det med gasbussen som körde in i en undergång i vintras och blev helt utbränd, var det inte också i Klaratunneln?
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Fredde skrivet 16 november 2020, 12:41:31 PM
Tunneln är föremål för en renovering.
Då kommer den stängas helt i båda riktningar under en längre period.

Något datum för när är inte fastslaget, men jag har svårt att se att det kan ske samtidigt som exempelvis Vasagatans ombyggnad.

/Spindeln i nätet
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 16 november 2020, 12:48:36 PM
Citat från: zjbus skrivet 16 november 2020, 12:26:06 PM
Två gånger på en vecka? Hur var det med gasbussen som körde in i en undergång i vintras och blev helt utbränd, var det inte också i Klaratunneln?

Ja, den 11 november och den 15 november. Det är väl samma vecka.

7224 som brann var också Klaratunneln, men i andra änden.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: zjbus skrivet 16 november 2020, 13:18:20 PM
Ok men det är ju minst tre gånger för mycket i samma tunnel under ett års tid.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: buskörare skrivet 16 november 2020, 13:26:25 PM

Så här har det varit i många år. Även om de har varit några fler väldigt tätt nu, så är det inget nytt. Tyvärr.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: zjbus skrivet 16 november 2020, 13:36:58 PM
Ok, ja det är bedrövligt. Händelsen jag kom att tänka på skedde i början av detta år, bussen med gastank på taket körde ner i den för fordonet alldeles för låga tunneln, exploderade och blev totalt utbränd.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 16 november 2020, 13:42:25 PM
Ja det vore ju intressant att veta vilken information Keolis/Arriva/Nobina/Transdev gått ut med till förarkåren.

Geofencing är väl det enda som fungerar men det dröjer väl 10 år...
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Sputnik skrivet 16 november 2020, 13:45:45 PM
Kanske man skulle montera någon form av radarmätning i bussarna, typ omvänt ekolod som varnar föraren om man närmar sig något som är för högt? Då skulle varning kommit innan portalen!

Nu spånar jag fritt här....
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: zjbus skrivet 16 november 2020, 13:52:41 PM
Minns inte vilket företag det var men bussen var tack och lov tom på passagerare, föraren var på väg att påbörja eller avsluta en körning och tog en genväg, det finns säkert många fler här som minns detta.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: buskörare skrivet 16 november 2020, 15:39:28 PM
Alla gånger har väl varit tomkörning till eller från jobb. Så det är ju helt och hållet förarna som gjort valet. Utöver dubbeldäckaren i Mörby, så lär ingen fått order att köra just den vägen.
Självklart minns vi det. Det var Keolis buss och det är också dom som varit där och testat flest gånger. Vilket såklart förklaras av att det är dom som har mest körningar i området. Flera gånger har också varit bussar som gått i ersättningstrafik, med förare från inhyrda bolag. De kanske inte har koll på innerstan. Vilket såklart inte fråntar nån ansvaret, men ändå är en viss förklaring.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 16 november 2020, 15:56:41 PM
Märker man inte att man kör rakt in i en skyddsportal? Varför stannar de inte?
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: buskörare skrivet 16 november 2020, 16:04:16 PM
Kanske sitter dom med hörlurar på? Jag har aldrig kört in i en portal själv, så vet inte hur det känns.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 november 2020, 16:27:58 PM
Gångbron i Mörby har både Westins och Nobina haft närkontakt med, en är ju dock så hög att en normalhög buss utan problem kan passera under.

I Klaratunneln där det överhuvudtaget inte går att passera med buss sedan CR 111:orna försvann från innerstaden händer det olyckor av sällan skådat antal ökande från varje år.

Förutom ett stort antal bussar så fastnar distributionsbilar ibland.

Merparten av bussarna är vanliga linjebussar och i o m gasdriften har det blivit mer riskfyllt, sommaren 2015 fastnade f.ö en turistbuss, tack o lov tom på passagerare, men bussen blev totalhavererad.

Varför det blir så här har jag undrat över länge
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: roggek skrivet 16 november 2020, 21:31:39 PM
Det är nog dags att Transportstyrelsen inför/uppfinner ett svenskt förbudsvägmärke liknande det i Singapore:
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3f/Singapore_Road_Signs_-_Restrictive_Sign_-_No_buses.svg/240px-Singapore_Road_Signs_-_Restrictive_Sign_-_No_buses.svg.png)

Och sätter upp det i jätteformat vid Klaratunnelns mynningar...
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: pegee skrivet 17 november 2020, 08:11:42 AM
Citat från: Citaro C2 skrivet 16 november 2020, 10:17:20 AM

Är man så ointresserad av sitt jobb att man inte kan notera vilken
busstyp man kör så är det verkligen illa.

Tro mig! Dom finns! Dom kommer till jobbet bara för att få bröd på
bordet, och struntar fullkomligt i att engagera sig i vad dom gör, eller
varför. 
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Fredde skrivet 17 november 2020, 08:43:52 AM
Så har det väl alltid varit.
Man hatar arbetsgivaren, beställaren, resenärerna, medtrafikanter, cyklister, väghållare etc etc.
Gör allt för att skapa ett h*****e, exempelvis medvetet kör soppatorsk.
Sen finns det såklart de som älskar sitt kneg, det får man inte glömma.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: igel skrivet 17 november 2020, 08:48:16 AM
Nu vet jag inte hur det ser ut i det aktuella garaget som körde just den här bussen. Men i Norrort så har bottennivån för hur kass en förare kan vara, sjunkit rejält de senaste 15 åren. 
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: buskörare skrivet 17 november 2020, 09:23:47 AM


Ungefär samma tidperspektiv som att folk slutade vilja köra buss till yrket. Hade man kunnat höja statusen på yrket och locka fler intresserade, så hade det nog blivit bättre. Men hur ska det gå till...
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 17 november 2020, 10:58:27 AM
Jag förstår fortfarande hur man inte kan märka att man kör in i skyddsbarriären och att man väljer att fortsätta in i tunneln.

Det måste ju kännas i hela bussen att man kört in i något. Barriären är ju inte gjord av sockervadd.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Walter skrivet 17 november 2020, 11:55:59 AM
Hur långt är det mellan barriären och tunnelmynningen?
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Svempa skrivet 18 november 2020, 05:08:01 AM
Varnaren borde inte sitta på bussen utan på skyddsplåten utanför eller vid infarterna till klara tunneln. Så när ett fordon som är för högt närmar sig så börjar det flasha rejält  med info fordon för högt ev med en fysisk bom just vid tunneln som går ner  om man passerar första signalen . bommar finns väl redan om jag inte minns fel men dessa sänks manuellt av trafik Stockholm vid inträffad incident i tunneln.  Det är den lösning som jag ser som den bästa . Att utrusta bussarna med höjdsensor låter lite dyrt men med modern teknik kanske det är en rimlig lösning . Kan man få personbilar att automatbrommsa om något kommer i vägen så varför inte en buss.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Fredde skrivet 18 november 2020, 09:30:17 AM
Citat från: Walter skrivet 17 november 2020, 11:55:59 AM
Hur långt är det mellan barriären och tunnelmynningen?

Ungefär 120 meter.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: roggek skrivet 18 november 2020, 11:19:21 AM

Är det inte bättre att anställa förare som kan enkel matematik och vet vad 3,10 i höjd är? Där har vi ju kommit fram till knäckfrågan, de flesta bussförare finner ingen glädje i yrket utan det ger mat på bordet för dagen...
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Walter skrivet 18 november 2020, 12:41:52 PM
Finns ju numera luckor som öppnas i vägbanan om fordon kör för fort. Omvänd bula så att säga. En sensor för höjden en sträcka innan som öppnar luckan om fordonet är för högt. Den smällen som uppstår missar man inte. Skadar inte fordonen heller.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: BSB101 skrivet 22 november 2020, 10:16:04 AM
Bättre vore om man skulle ställa lite högre krav på personer som framför fordon på en vikt av ett ton och uppåt.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Walter skrivet 22 november 2020, 10:35:39 AM
Tekniska lösningar är nog både lättare o snabbare.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Ersa skrivet 22 november 2020, 11:48:01 AM
Det finns dessvärre för närvarande ingen som helst vilja från styre, regionerna och storbolagen att höja statusen på yrket, för att få in professionella chaufförer. Förmodligen är det väldigt bra idag, enligt dem.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: Fredde skrivet 22 november 2020, 12:37:32 PM
Tar mig friheten att lägga in två bilder som min bil fångade från platsen, efter incidenterna senaste tiden.
Jag tycker allt att det är tydligt uppskyltat och rejäla "hängande hinder" som slår i busstaket.

Den bron man ser över taket på bilen framför är inte tunnelöppningen, den ligger ännu längre fram.
Det mörka man ser precis innanför tunnelöppningen på bild två är föremål i tunneltaket som bussen har slitit sönder.

(https://www.bildtagg.se/file/ta6mmwgxddlveoxicj1b71j)

(https://www.bildtagg.se/file/eipnyljtecdgyzqnqiao1fqz)
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: BSB101 skrivet 22 november 2020, 12:40:50 PM
Citat från: Walter skrivet 22 november 2020, 10:35:39 AM
Tekniska lösningar är nog både lättare o snabbare.
Är det snabba "lösningar" vi behöver eller en allmän bättre utbildning och krav på personer som kör runt med motorfordon?
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: homer skrivet 22 november 2020, 13:32:32 PM
vi behöver givetvis det senare men kommer ändå få "snabba lösningar", som Ersa skriver finns det inget som tyder på att varken, politiker, upphandlare eller chefer inom busskoncernerna vill ha någon annan modell än den vi har idag
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: igel skrivet 22 november 2020, 14:00:42 PM
Bättre utbildning i Sverige är nästan alltid synonymt med längre utbildning. När jag tog körkort la de flesta inte ner mer än 80 timmar på D-kortet, sedan kom kraven på YKB och utbildningens längd ökade till ett halvår. Det var i samband med det som kvalitén på förarna sjönk rejält. Man kan säga att de kassaste förarna har den mest omfattande utbildningen. Så längre utbildning leder knappast till bättre förare.

Vad som skulle behövas är två saker, ett att förrättningsmännen för uppkörning måste vara helt oberoende till utbildningsverksamheten. Det får inte bli som det var på ett större utbildningsfirma för AF, där alla förare fick körkort tredje gången gillt. 
   Sedan måste rekryteringen till utbildningen för D-kort flyttas över till firmorna. En firma som själv rekryterar till utbildning blir betydligt mera nogräknad med vilka som de väljer utifrån en lämplighetsaspekt än vad AF är, där man oftast endast ser till att tömma ut "slasktratten" där de som inte kan få några andra jobb på arbetsmarknaden finns. Att sakna kompetens och lämplighet för andra jobb är inte samma sak som att vara lämplig att köra buss.       
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: zjbus skrivet 22 november 2020, 14:21:29 PM
Citat från: BSB101 skrivet 22 november 2020, 10:16:04 AM
Bättre vore om man skulle ställa lite högre krav på personer som framför fordon på en vikt av ett ton och uppåt.
Du vill alltså höja kraven för alla som framför minsta PB och uppåt, det är ju helt irrelevant, ämnet är tunga fordon som kör fast i tunnlar.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: BSB101 skrivet 25 november 2020, 17:50:03 PM
Citat från: igel skrivet 22 november 2020, 14:00:42 PM
Sedan måste rekryteringen till utbildningen för D-kort flyttas över till firmorna. En firma som själv rekryterar till utbildning blir betydligt mera nogräknad med vilka som de väljer utifrån en lämplighetsaspekt än vad AF är, där man oftast endast ser till att tömma ut "slasktratten" där de som inte kan få några andra jobb på arbetsmarknaden finns. Att sakna kompetens och lämplighet för andra jobb är inte samma sak som att vara lämplig att köra buss.     
Uppenbarligen har "firmorna" misslyckas med att locka folk till yrket vilket gjort att man mer eller mindre måste tvinga folk till yrket. Vad säger att yrket skulle bli mer eftertraktat bara för att "firmorna" tog över utbildningsansvaret? Det är inte heller AF som utbildar så i praktiken blir det väl att AF betalar ut utbildningspengar till företag A istället för B.
Citat från: zjbus skrivet 22 november 2020, 14:21:29 PM
Du vill alltså höja kraven för alla som framför minsta PB och uppåt, det är ju helt irrelevant, ämnet är tunga fordon som kör fast i tunnlar.
I detta fall ja, men högre krav över hela linjen och återkommande kunskapsprov skulle göra underverk och bli en samhällsvinst. Idag finns det alltför många personer ute i trafiken som inte borde få framföra ett fordon, oavsett storleken på fordonet.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: buskörare skrivet 25 november 2020, 18:18:05 PM
Citat från: BSB101 skrivet 25 november 2020, 17:50:03 PM
Uppenbarligen har "firmorna" misslyckas med att locka folk till yrket vilket gjort att man mer eller mindre måste tvinga folk till yrket. Vad säger att yrket skulle bli mer eftertraktat bara för att "firmorna" tog över utbildningsansvaret? Det är inte heller AF som utbildar så i praktiken blir det väl att AF betalar ut utbildningspengar till företag A istället för B.I detta fall ja, men högre krav över hela linjen och återkommande kunskapsprov skulle göra underverk och bli en samhällsvinst. Idag finns det alltför många personer ute i trafiken som inte borde få framföra ett fordon, oavsett storleken på fordonet.

Fast jo, jag tror det kan bli skillnad. Inte på hur eftertraktat yrket blir, men på vilka man utbildar. Och hur dessa utbildas. De jag jobbade med när jag hade linjeutbildning, var ytterst sällan utbildade i annat än busskörning. Den körskolan hade heller inte tillgång till annat än 2-axlad buss, vilket gjorde att nästan hela första veckan på linjeutbildningen gick åt till att lära dom köra andra sorters bussar. Jag vet att t.ex Keolis använder en 2-axlad, men tillgången till andra busstyper finns. De hade heller ingen som helst utbildning i komfortkörning. Det värsta var väl att man kostade på utbildning till en som bara några år innan blivit av med körkortet pga rattfylla. Samt förstås några med belastningsregister som inte heller skulle ge dom jobb som bussförare. Min erfarenhet är alltså att varken AF eller dessa körskolor kollar upp folk ordentligt. Vilket jag hoppas bolagens egna körskolor gör.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: zjbus skrivet 25 november 2020, 19:49:50 PM
Citat från: BSB101 skrivet 25 november 2020, 17:50:03 PM
I detta fall ja, men högre krav över hela linjen och återkommande kunskapsprov skulle göra underverk och bli en samhällsvinst. Idag finns det alltför många personer ute i trafiken som inte borde få framföra ett fordon, oavsett storleken på fordonet.
Jaså du säger det, är övertygad om att dina idéer fullständigt saknar gehör från sakkunnig expertis också.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: BSB101 skrivet 28 november 2020, 20:27:09 PM
Vissa gärna på "sakkunnig expertis" som anser att generella återkommande kunskapsprov inte skulle höja förarkårens kompetens och därmed bidra till en bättre trafiksituation och färre olyckor? Vilket i sig skulle ledda till samhällsekonomiska vinter.

Att du sedan gör dig till språkrör på all "sakkunnig expertis" säger nog mer om dig än om vad denna förenade "sakkunniga expertis" tycker och tänker.
Titel: SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
Skrivet av: roggek skrivet 28 november 2020, 22:33:44 PM
(https://media.giphy.com/media/iW8tsoJWcfPc4/giphy.gif)