Första avgången med BRT i Barkarbystaden på linje 175

Startat av Kvarne, 19 augusti 2020, 15:40:48 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Kvarne



Nobina Kallhälls BYD 3826 stod för avgång nummer 1 från Stora Torget/Barkarbystaden på nya BRT-linjen.
Bussarna kör i egen fil ute på flygfältet och resan mellan BKS och Akalla tar cirka 6-7 minuter. De drivs helt på el och laddas upp i Nobina Kallhälls depå. Intervallen är någonstans mellan 7-10 minuters trafik och under helger går de ända till efter 02!
Detta innebär att Barkarbystaden äntligen fått en nattlig anslutning till innerstaden!

Edit: De första dagarna var det något strul med skyltningen "Akalla", men detta är nu åtgärdat.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Nico

Näh, det stod nog Akalla C... fast på sanskrit eller något sånt. Typ miss i korrekturläsningen...   ;) :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

vad är grejen med silverlacken på mitten? ett försök att apa efter C20 eller?

VincentJkpg

Färgsättningen är en inspiration från tunnelbanan.
Citat"Vi kallar det en tunnelbana på gummihjul för att kapaciteten att slussa fram och tillbaka är jämförbar med en tunnelbana" - Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla.

Säga vad man vill men jag tycker det är lite mycket pompa och ståt för en 4km lång linje med två hållplatser som ska vara igång i 6 år. Med svenska mått kanske det kan kallas för en bra BRT linje.

igel

Rent typmässigt, vad skiljer bussen från ex en stombuss i innerstaden? På en tidigare bild såg det ut som om den hade dörrar på förarsidan också, har den av och påstigning på bägge sidor som flygplatsbussar?

Vad skiljer linjen från ex 4an i innerstan, den har ju också rätt mycket egna busskörfält, hög turtäthet och ansluter till tunnelbanan?

igel

När ska Resarö få sin BRT, den är också 4km och har anslutning.

VincentJkpg

Citat från: igel skrivet 19 augusti 2020, 18:38:52 PM
Rent typmässigt, vad skiljer bussen från ex en stombuss i innerstaden? På en tidigare bild såg det ut som om den hade dörrar på förarsidan också, har den av och påstigning på bägge sidor som flygplatsbussar?

Vad skiljer linjen från ex 4an i innerstan, den har ju också rätt mycket egna busskörfält, hög turtäthet och ansluter till tunnelbanan?

Nej, den har inga dörrar på vänster sida. Ingen egentlig skillnad från 4-dörrars MAN-lederna som kör på 4an. Orsaken till att de inte kallar 4an för BRT är enligt min gissning att den har för många hållplatser och för få egna körfält och trafikljusprioritering. Snitthastigheten på 4an gör ju också att det skulle vara mycket godtyckligt att kalla den BusRapidTransit. 175 går ju iallafall snabbare än att köra bil.

Citaro C2

#7
Dessa är de enda bussar som har kortläsare vid alla dörrpar.  :)

Det var fel på Akalla-skyltningen på vissa bussar idag också.

Karsten

#8
Näe, det är det inte. Bussarna på linje 676 har haft det länge.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Citaro C2

#9
Okej, åker aldrig den linjen.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Citaro C2

Citat från: homer skrivet 19 augusti 2020, 17:23:52 PM
vad är grejen med silverlacken på mitten? ett försök att apa efter C20 eller?

Den är snarare mörkgrå. Men ja det är väl SLs sätt att säga att det är ett spårfordon på gummihjul.  ::)

roggek

Tänk att RATP i Paris inte behöver någon särskild "stripning" på linjerna 1,4,6,11 och 14 då det är också spårfordon på gummihjul ;D
Man går på lukten av bränt gummi antar jag...

Ted Selander

Citat från: igel skrivet 19 augusti 2020, 18:38:52 PM
Rent typmässigt, vad skiljer bussen från ex en stombuss i innerstaden? På en tidigare bild såg det ut som om den hade dörrar på förarsidan också, har den av och påstigning på bägge sidor som flygplatsbussar?

---klipp---

Det är spårvägskomplexet som lyser igenom. Färgsättningen ska påminna om en tvåriktningsvagn, precis som med den s.k. Malmöexpressen. Därav markeringarna som ska se ut som dörröppningar också på vänstersidan.
Litet patetiskt att så många människor, förmodligen normalt funtade i vanliga fall, lägger tid, energi och pengar på denna illusion.

igel

Så blåmålningarna är bara en estetisk sak, lite som en svensk tiger på hjul. Jag som trodde de var till för att det skulle vara lättare att hitta dörröppningarna när bussen kom in till hållplatsen. 

Mikael T Nilsson

Tack för trevlig bild! Körsträckan verkar vara densamma som för linje 567 på denna linjes delsträcka Akalla-Stora torget. Det är väl samma sträcka som bussarna hade före 17 augusti. Stämmer det?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.