Garage och linjer i sthlm

Startat av Zella, 01 februari 2009, 17:16:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Vad gäller att köra varandras avgångar så vill jag minnas att Norrort har någon enstaka avgång på 157 och 509 och Hornsberg har väl en på 515. Sedan har Råsta ett litet fåtal på 178, 602H, 603 samt 607 medan Norrort väl även har något på t.ex. 40 och 70?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Yujin Zhang

Citat från: igel skrivet 04 februari 2009, 20:06:45 PM
När det gäller Norrort och Norrtälje liknar nog listan tyvärr mest sl-trafikområden. Norrort och Norrtälje består ju av flera garage. Norrtälje består ju av Norrtälje, Älmsta och Rimbo meddans Norrort betår av Täby, Åkersberga, Vaxholm och Rindö. Exempelvis av de typiska vaxholmslinjerna 670+68X så kör ju vaxholmsgaraget alla men även andra garage kör vissa avgångar Norrtäljegaraget 670 Täbygaraget 670, 680 och 682 Rindö de flesta 688:or. Så Vaxholm är endast ensamma att köra 681. även Råsta (tror jag) kör en del 607:or meddans Täby (tror jag) fortfarande kör en del 509:or. och hur är det, kör Hornsberg en del 608:or?          

Ja, som Verspieder skrev, garage är ett rätt luddigt ord  hos Busslink då ett trafikområde består av ett eller flera garage.

Det som var Norrort och Norrtälje heter Roslagen nu för dagar och består av Norrtälje, Älmsta, Rimbo, Hallstavik, Täby, Åkersberga, Åkersberga LBC, Ljusterö, Rindö och Vaxholm.
Samma sak gäller för TO Södertörn osv osv.

Så om man med "garage" menar varenda lilla uppställningsplats som finns, då kan det vara svårt att göra en lista som håller sig aktuellt särskilt länge då nya tjänstepaket kommer ut flera gånger per år och då blir det lite små ändringar här och där varje gång. Ett exempel är linje 291 som Hornsberg hade ett par helgavgångar på som man har tappat nu.

Ersa

Citat från: Yujin Zhang skrivet 04 februari 2009, 20:25:07 PM
Det som var Norrort och Norrtälje heter Roslagen nu för dagar och består av Norrtälje, Älmsta, Rimbo, Hallstavik, Täby, Åkersberga, Åkersberga LBC, Ljusterö, Rindö och Vaxholm.
Samma sak gäller för TO Södertörn osv osv.

Så om man med "garage" menar varenda lilla uppställningsplats som finns, då kan det vara svårt att göra en lista som håller sig aktuellt särskilt länge då nya tjänstepaket kommer ut flera gånger per år och då blir det lite små ändringar här och där varje gång. Ett exempel är linje 291 som Hornsberg hade ett par helgavgångar på som man har tappat nu.


Nej, jag röstar för att vi skippar Busslinks egna "sammanslagningar" och istället håller oss till SL:s upphandlingsområden. :)
-Norrort (Täby, Vaxholm, Åkersberga)
-Norrtälje (Norrtälje, Rimbo, Hallstavik)

homer

Citat från: Verspieder skrivet 04 februari 2009, 20:31:09 PM

Nej, jag röstar för att vi skippar Busslinks egna "sammanslagningar" och istället håller oss till SL:s upphandlingsområden. :)
-Norrort (Täby, Vaxholm, Åkersberga)
-Norrtälje (Norrtälje, Rimbo, Hallstavik)

Kan inte Vaxholm och åkersberga upphandlas separat? jag kan förstå att man tar de samtidigt, men de kanske kan bli en vinnare på varje kontrakt?, de brukar ju vara kommunbundet

Nico


Nja, så strikt kommunbundet är det ju knappast numera och de flesta trafikområden (alla?) har linjer som överlappar flera kommuner. Även om man bröt upp dagens upphandlingsområden så skulle där fortfarande finnas drösvis med linjer som skulle kunna höra hemma på flera ställen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman