Mercedes O 305 G på provbanan

Startat av Gunnar D, 06 juli 2020, 10:34:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Mercedes O 305 G "Der Schieber" demonstreras för GS på Stora Holm i juli 1978.

Mvh Gunnar

Nico

Intressant. Mercedes-Benz O 305 var ju deras första VÖV-buss och kom redan i slutet på 1960-talet. Ledvagnsvarianten O 305 G kom väl 1976-1977 någon gång och var en av de första effektivt fungerande pusherlederna om jag inte minns fel.

Man åkte ju en del sådana vid besök vid Tysklandsbesök mm. och även om jag inte är så förtjust i pusherleder som förare (förutom det att ljudnivån på förarplats är låg) så tyckte jag de var ganska trevliga stadsbussar. Då med betoning på det senare då de ofta var ganska spartanskt inredda. 

Har sen inget minne av att ha sett det... köpte GS några? Annars har väl Mercedes-Benz stadsbussar, oavsett om det varit O 317, O 305, O 405 varit mycket sällsynta i Sverige? Först med O 530 (Citaro) så vill jag ha att det släppte.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

F.Å

Trevlig bild först å främst.
O 305 G fanns väl i större antal närmast i Bergen, Norge både som dieseldriven och med tråd ovan.
Enstaka ex fanns hos bla Valbo buss.

O 405 G köptes av Malmö Lokaltrafik i början av 90-talet i större antal. Dessa följde med till Linjebuss, och vi hade två fina exemplar på Råsta i början av 2000-talet; 3159 och 3160. Minns du dom Nico?

Nico

Nu när du säger det F.Å... hade för mig att de var tidiga Citaros, men du har helt rätt. De var ganska sköna att ratta!  :)

Vill minnas att de hade lite lösningar som man inte riktigt var van vid. Skulle man t.ex. slå på fläktarna så fick man trycka typ 8 ggr. för att få dem på max och sedan lika många knapptryck tillbaka. De hade väl heller inte någon fotocell eller sensor för avstigning på vanligt vis utan istället satt en tryckkänslig platta under trappstegen vid utstegsdörrarna.

Nu när jag tänker efter undrar jag om inte även de Mercedes-ledvagnar (ljusare blå med röd rand) som ofta förstärkte på 47:an oxå var O 405 G. Vill minnas att det fanns tre sådana.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

vraket

Citat från: F.Å skrivet 06 juli 2020, 16:23:16 PM

O 405 G köptes av Malmö Lokaltrafik i början av 90-talet i större antal. Dessa följde med till Linjebuss, och vi hade två fina exemplar på Råsta i början av 2000-talet; 3159 och 3160. Minns du dom Nico?

17 stycken i två omgångar.
3149-3158 i första omgången, årsmodell 1990.
3159-3165 i andra omgången, årsmodell 1992.

Därefter blev det inköp av Scania- och Volvo-ledvagnar.

F.Å

Citat från: Nico skrivet 06 juli 2020, 16:36:10 PM
Nu när du säger det F.Å... hade för mig att de var tidiga Citaros, men du har helt rätt. De var ganska sköna att ratta!  :)

Vill minnas att de hade lite lösningar som man inte riktigt var van vid. Skulle man t.ex. slå på fläktarna så fick man trycka typ 8 ggr. för att få dem på max och sedan lika många knapptryck tillbaka. De hade väl heller inte någon fotocell eller sensor för avstigning på vanligt vis utan istället satt en tryckkänslig platta under trappstegen vid utstegsdörrarna.

Nu när jag tänker efter undrar jag om inte även de Mercedes-ledvagnar (ljusare blå med röd rand) som ofta förstärkte på 47:an oxå var O 405 G. Vill minnas att det fanns tre sådana.

Ja, det var många knappar för instruktör Karlsson att förevisa. Innerbelysning var väl fyra olika knappar i nån särskild ordning för att lyckas tända.
Helt rätt även med SL Buss/Busslink 4037-4039. Blev sedermera ommålade i ordinarie röd lackering. Har för mig att man ofta såg dom på linje 70 mot Universitetet.  Eller hette den fortfarande 40X?

Gunnar D

Citat från: Nico skrivet 06 juli 2020, 15:27:56 PM
Har sen inget minne av att ha sett det... köpte GS några? Annars har väl Mercedes-Benz stadsbussar, oavsett om det varit O 317, O 305, O 405 varit mycket sällsynta i Sverige? Först med O 530 (Citaro) så vill jag ha att det släppte.

Nej, GS köpte inga O 305 G, kändes nog lite obeprövade.

/Gunnar

Måns Johannesson

Valbo buss var väl de första i Sverige som köpte 2st 0 305 G 1984. Hamnade 1990 i Helsingborg och sedermera hos Swebus. Man hade även en O 305 G med Deltaplan-kaross från 1981, även denna gick till Helsingborg och slutligen Swebus.

/Måns

Fredrik Gelin

Norrmännen var betydligt mer komfortabla med att köpa Mercedes, men även där spelade kunden en viss roll.
När jag bodde i Oslo 1997-2000 var det en början till slutet för de äldsta Mercedesbussarna och de helbyggda O305:orna hade förpassats till vagnreserven för ersättningstrafiken för spårvägen och hade då samma lackering som spårvagnarna.
Däremot fanns det gott om O405:or i olika varianter, både helbyggda och ett stort antal med Arnas karosseri.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Peter Öden

Hej !

Bergmans i Edsbyn köpte också två MB 0 305 G !

Mvh Peter Ö

S Svensson

När det skrivs om MB 305 så kommer jag ihåg dem ganska väl då man diskuterade om denna typ och användning på betongbana.

Men hur är det med tätortsledbussar i Oslo och bussar tillverkade av Arna Bruk (Arna i Bergen, ellsr strax utanför). Det provades buss från Arna några gånger i Göteborg (ej av GS dock).

JAB

Valbos 305G var stationerad ett tag på Wasatrafik i Trångsund, inte den allra bästa bussen att köra SL-linje 810 med. Helsingborgs trafikverk hade väl också 305G, en av dem var uppe i Stockholm när dubbelspåret byggdes vid Södertörns villastad. Det var välinte den piggaste bussen i backen vid Fagersjö....

Måns Johannesson

Helsingborg köpte 1990 Valbos tre (varav en med DeltaPlan kaross) och Bergmans två men jag tror inte de köpte några fler. Alla hamnade 1992 hos Swebus och jag antar att det var efter det de dök upp i Stockholm eller hade någon av dem besökt Stockholm tidigare?

/Måns

Staffan Sävenfjord

De tre O305G vid Valbo-Bussar såldes 1990 till Helsingborgs Lokaltrafik. De kom i Swebus ägo 1992 då de köpte HL. Detta år flyttades Delta-ledbussen till Wasatrafik, som satte in den på linje 810-an till Jordbro. Den var då fortfarande i Valbos lackering.


Valbo Omnibus AB 18 KSY038 Mercedes-Benz O305G Deltaplan. Busstationen, Gävle 1986-09-26.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)