Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]

Startat av Ulf Rådeström, 11 februari 2010, 18:44:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Hej!
Snart är dom på gång - fem Solaris Urbino 12 CNG till Veolia i Trelleborg.

Bilderna är tagna av Jonas Helsner på Solaris som bett mig lägga ut dom här.

De fem bussarna är:
3230 WTU022
3231 SBA703
3232 HXF701
3233 KSK524
3234 RAW298






//Uffe

SimonB

Trevligt!
Jag såg ett par av dem när jag passerade förbi Veolia i Lund idag.

yngrot

Trevligt  synd bara på den gröna färgen invändigt på stolarna
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

SimonB

Citat från: yngrot skrivet 11 februari 2010, 19:19:54 PM
Trevligt  synd bara på den gröna färgen invändigt på stolarna

Det är ju konceptets färg, och den är riktigt snygg om du frågar mig.
Vad borde det varit?

AO

Har man valt att inte ha några stolar bakom förarhytten eller brukar det inte vara det på Solaris?

SimonB

Citat från: AO skrivet 11 februari 2010, 20:28:09 PM
Har man valt att inte ha några stolar bakom förarhytten eller brukar det inte vara det på Solaris?

Det är väl rätt vanligt att man har en yta för väskor och dyl. där?

yngrot

Citat från: SimonB skrivet 11 februari 2010, 19:25:11 PM
Det är ju konceptets färg, och den är riktigt snygg om du frågar mig.
Vad borde det varit?

Kanske lite mer slitstark plyschklädsel
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

homer

Det ser ut som man måste sträcka sig väldigt långt fram för att kunna öppna dörrarna >:(


Ersa

Citat från: homer skrivet 11 februari 2010, 21:13:01 PM
Det ser ut som man måste sträcka sig väldigt långt fram för att kunna öppna dörrarna >:(

Bilden överdriver, så det ser värre ut än var det är. Då satt handbromsen på Volvobussar fram till 2001 på ett mycket mer otillgängligt ställe innan den flyttades längre bakåt.

Precis som på Volvos äldre panel (från omkring 2002-03?) följer Urbinons hela panel med när man drar ratten mot sig, och därmed kommer även dörrknapparna närmare. Men nog vore det smidigt (och även helt genomförbart) att ha dörrknapparna på vänster panel. Men då uppfyller väl den inte "EU-standard"?

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 februari 2010, 21:25:10 PM
Flyttbar panel brukar ju inte falla Stockholmsförarna i smaken. frågan är om kvaliten på detta bygge i det fallet är bättre än Volvo:s

Det är som tur är "knapp" i golvet som på MAN och Neoplan, och inte Volvos återfjädrande strömbrytare som släpper panelen i ett visst antal sekunder. Inte heller är panelen lika svår (tung) att "manövrera" under inställning som Volvos dito. Men skulle jag "tvingas" välja kan jag erkänna att Volvos nyaste B9S-panel med två "öar" vid var sin sida om ratten är min absoluta tätortspanel än så länge. :)

Jacob

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 februari 2010, 18:44:16 PM


Snyggt! :D börjar gilla solaris mer och mer. Höjden av lycka är att de skulle komma till Uppsala. Tycker stången precis framför lådan där bak var snyggt utformad. Stoppknapparna också - annorlunda! :) Men snyggt ;) Skulle vilja se denna modell i ledbuss också. Inga planer på det till Trelleborg?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob Almgren skrivet 11 februari 2010, 22:29:57 PM
Snyggt! :D börjar gilla solaris mer och mer. Höjden av lycka är att de skulle komma till Uppsala. Tycker stången precis framför lådan där bak var snyggt utformad. Stoppknapparna också - annorlunda! :) Men snyggt ;) Skulle vilja se denna modell i ledbuss också. Inga planer på det till Trelleborg?

Uppsalagrönt? ;)
https://www.solarisbus.pl//files/busmania/u18_zielony.jpg
https://www.solarisbus.pl//files/busmania/mr0000263021.jpg

Fredrik Mattsson

mitt försök till lista över lite Solaris tillverkade bussar, långt ifrån klar.

http://www.fredrik-mattsson.se/temp/solaris.pdf

Möllers