Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]

Startat av Ulf Rådeström, 11 februari 2010, 18:44:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

#15
Vad är det för dvärgratt? Är det helt omöjligt för bussbyggare av idag att bygga bekväma förarplatser? Det är bussar som ska köras, inte kossor som ska mjölkas!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 13 februari 2010, 02:44:49 AM
Vad är det för dvärgratt? Är det helt omöjligt för bussbyggare av idag att bygga bekväma förarplatser? Det är bussar som ska köras, inte kossor som ska mjölkas!

Här uttalar vi tydligen oss gärna innan vi provkört själva! ::) Är det någon förarplats som är bekväm så är det bl.a. denna. I samma klass kommer Nobinas 8700:or i UL-trafik, samt de flesta MaxCi-vagnarna. :)

Liten bekväm ratt är väl precis det de flesta vill ha på en tätortsbuss? Provkör gärna en av Veolias B9SALF med invnr 3874-3881 i stadstrafik så får du känna på en stor otymplig besvärlig ratt som måste vridas fler varv än normalt för att någonting ska hända, och efter en timme är du helt slut i överkroppen. Därefter provar du en Scania Omni eller Solaris Urbino med en liten lättstyrd smidig ratt som du kan snurra runt utan att behöva böja dig framåt och ta i. Återkom gärna efteråt med en jämförelse.

Jan

Jag har kört Solaris sedan 2005, är inte alls imponerad av dessa. Trång förareplats, servo som är tung, värmesystem som inte är anpassat till norden.
I branschen 37 år

Ersa

#18
Citat från: Jan skrivet 13 februari 2010, 05:31:46 AM
Jag har kört Solaris sedan 2005, är inte alls imponerad av dessa. Trång förareplats, servo som är tung, värmesystem som inte är anpassat till norden.

Får jag gissa att din beskrivning gäller trådbussarna? För det var verkligen raka motsatsen mot hur jag skulle beskriva Umeås dieselvagnar som hade utbyggd förarplats, bra servo och bäst värme av alla tätortsbussar i stan. Där gällde sämst styrning: B9S, minst benutrymme på förarplats: OmniLink, samt sämst värme och svagaste motor: OmniCity.

Du får väl åka till Trelleborg och jämföra framöver. :)

Svemicke

Citat från: Ersa skrivet 13 februari 2010, 03:21:32 AM
Här uttalar vi tydligen oss gärna innan vi provkört själva! ::) Är det någon förarplats som är bekväm så är det bl.a. denna. I samma klass kommer Nobinas 8700:or i UL-trafik, samt de flesta MaxCi-vagnarna. :)

Liten bekväm ratt är väl precis det de flesta vill ha på en tätortsbuss? Provkör gärna en av Veolias B9SALF med invnr 3874-3881 i stadstrafik så får du känna på en stor otymplig besvärlig ratt som måste vridas fler varv än normalt för att någonting ska hända, och efter en timme är du helt slut i överkroppen. Därefter provar du en Scania Omni eller Solaris Urbino med en liten lättstyrd smidig ratt som du kan snurra runt utan att behöva böja dig framåt och ta i. Återkom gärna efteråt med en jämförelse.

Behöver inte provköra för att se att det här är uppåt väggarna obekvämt. B9S har jag aldrig kört, men 8500 (vilket är samma fast utan led) och den är inte alls otymplig.

MAN har ungefär samma ratt i sina bussar som denna och man ska kunna lägga armbågen på armstödet och styra med enbart handleden och det kan man i de flesta Volvo samt även i ovan nämnda Scania MaxCi, dock inte i MAN och andra utrikiska bussar med dvärgrattar.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

SimonB

Citat från: Svemicke skrivet 13 februari 2010, 02:44:49 AM
Vad är det för dvärgratt? Är det helt omöjligt för bussbyggare av idag att bygga bekväma förarplatser? Det är bussar som ska köras, inte kossor som ska mjölkas!

Skönt att slippa en alltför stor ratt. Det är bara jobbigt att behöva göra alltför stora rörelser med armarna. Förr innan det fanns ordentlig servostyrning så var det befogat, men idag behövs det inte.
Volvo har två rattstorlekar till sin Volvo FM. Jag har kört båda, och jag föredrar helt klart den mindre.

Bussfanatikern

Vid vilket garage är den här bussen fotograferad?

Möllers


Ersa

Citat från: SimonB skrivet 14 februari 2010, 01:49:15 AM
Volvo har två rattstorlekar till sin Volvo FM. Jag har kört båda, och jag föredrar helt klart den mindre.

Samma två rattstorlekar finns även till Volvos bussar, bl.a B9S. Även där är den mindre att föredra. Alla B9S i SL-trafik jag sett har den mindre ratten, medan Veolias Partillevagnar och Nobinas Umeåvagnar fick den stora ratten som inte alls passar bra i stadstrafik. Varför monterar man små rattar i förortsbussar, men stora i stadsbussar?  :(

De allra flesta 9700:or har den mindre ratten vilket duger gott även på motorvägen. Den enda 9700 med stor ratt som jag kört är nog Swebus Express 6338, vilket kändes märkligt, men var rätt okej då den mest går på motorvägar. Men det hade lika gärna kunnat sitta en liten ratt i den istället.

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 13 februari 2010, 16:08:19 PM
Behöver inte provköra för att se att det här är uppåt väggarna obekvämt.

Nej, det räcker ju med ett enda foto för att direkt kunna döma ut en bussmodells köregenskaper helt...

Citat från: Svemicke skrivet 13 februari 2010, 16:08:19 PM
B9S har jag aldrig kört, men 8500 (vilket är samma fast utan led) och den är inte alls otymplig.

Nu har då Volvo flera olika rattstorlekar, styrutväxlingar och instrumentpaneler till 7500, 8500 (inkl B9S) och 9700, så att veta vad bussen du körde hade för kombination är ju helt omöjligt för oss andra att veta. Då det finns flera olika förarmiljöer till B9S är det omöjligt att påstå att en B9S inte är otymplig pga att en 8500 inte är det. I Umeå är det enorm skillnad på den f.d. Tyresövagnen 6458 och de andra 17 st nya B9S-vagnarna.

Svemicke

Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 11:46:23 AM
Nej, det räcker ju med ett enda foto för att direkt kunna döma ut en bussmodells köregenskaper helt...

Ja, eftersom det på bilden går att se hur den är konstruerad. Liten ratt = jobbig att styra. Stor ratt = lätt och bekväm att styra.

Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 11:46:23 AM
Nu har då Volvo flera olika rattstorlekar, styrutväxlingar och instrumentpaneler till 7500, 8500 (inkl B9S) och 9700, så att veta vad bussen du körde hade för kombination är ju helt omöjligt för oss andra att veta. Då det finns flera olika förarmiljöer till B9S är det omöjligt att påstå att en B9S inte är otymplig pga att en 8500 inte är det. I Umeå är det enorm skillnad på den f.d. Tyresövagnen 6458 och de andra 17 st nya B9S-vagnarna.

Den såg exakt ut som här (fast inte i den bussen):

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 14 februari 2010, 14:37:10 PM
Den såg exakt ut som här (fast inte i den bussen):


Det där är den gamla Volvoratten som fanns innan dagens två rattmodeller. Men den motsvarar Volvos nya lilla ratt och sitter oftast på bussar med extremt bra servo. Standard på B9S i SL-trafik, och helt okej i tätortstrafik. Den är mycket lättare att använda än de stora grå rattarna i nya de B9S i Partille och Umeå jag nämnde ovan.


Svemicke

Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 14:43:11 PM
Det där är den gamla Volvoratten som fanns innan dagens två rattmodeller. Men den motsvarar Volvos nya lilla ratt och sitter oftast på bussar med extremt bra servo. Standard på B9S i SL-trafik, och helt okej i tätortstrafik. Den är mycket lättare att använda än de stora grå rattarna i nya de B9S i Partille och Umeå jag nämnde ovan.


Den är dessutom större än den i Solarisen och mycket bekvämare än de som sitter i Borås MAN-bussar, men om Du har bildexempel på B9S-rattarna får Du gärna lägga upp dem.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

SimonB

Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 14:43:11 PM
Det där är den gamla Volvoratten som fanns innan dagens två rattmodeller. Men den motsvarar Volvos nya lilla ratt och sitter oftast på bussar med extremt bra servo. Standard på B9S i SL-trafik, och helt okej i tätortstrafik. Den är mycket lättare att använda än de stora grå rattarna i nya de B9S i Partille och Umeå jag nämnde ovan.



Ja, bortsett från avsaknaden av radiokontroller så är den min klara favorit. Körde med den i ett par år i min FM7.

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 14 februari 2010, 14:49:15 PM
Den är dessutom större än den i Solarisen och mycket bekvämare än de som sitter i Borås MAN-bussar, men om Du har bildexempel på B9S-rattarna får Du gärna lägga upp dem.

Har ingen bra bild från samma vinkel där man tydligt ser skillnaden i storlek, men man ser att knapparna sitter längre bort från kanten på den första bilden:


Stor ratt i en 7500 (B9SALF) tillverkad för stadstrafik. Tungstyrd och svårt att nå radiokontrollen.


Liten ratt in en 9700 (B12M) tillverkad för motorvägstrafik. Lättstyrd och helt perfekt för att köra i städer med.