Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Ulf Rådeström skrivet 11 februari 2010, 18:44:16 PM

Titel: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 11 februari 2010, 18:44:16 PM
Hej!
Snart är dom på gång - fem Solaris Urbino 12 CNG till Veolia i Trelleborg.

Bilderna är tagna av Jonas Helsner på Solaris som bett mig lägga ut dom här.

De fem bussarna är:
3230 WTU022
3231 SBA703
3232 HXF701
3233 KSK524
3234 RAW298

(http://www.svenskbusshistoria.se/images/snack/KSK524_1.jpg)
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/snack/KSK524_2.jpg)
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/snack/KSK524_3.jpg)
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/snack/KSK524_4.jpg)

//Uffe
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: SimonB skrivet 11 februari 2010, 19:11:14 PM
Trevligt!
Jag såg ett par av dem när jag passerade förbi Veolia i Lund idag.
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: yngrot skrivet 11 februari 2010, 19:19:54 PM
Trevligt  synd bara på den gröna färgen invändigt på stolarna
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: SimonB skrivet 11 februari 2010, 19:25:11 PM
Citat från: yngrot skrivet 11 februari 2010, 19:19:54 PM
Trevligt  synd bara på den gröna färgen invändigt på stolarna

Det är ju konceptets färg, och den är riktigt snygg om du frågar mig.
Vad borde det varit?
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: AO skrivet 11 februari 2010, 20:28:09 PM
Har man valt att inte ha några stolar bakom förarhytten eller brukar det inte vara det på Solaris?
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: SimonB skrivet 11 februari 2010, 20:29:21 PM
Citat från: AO skrivet 11 februari 2010, 20:28:09 PM
Har man valt att inte ha några stolar bakom förarhytten eller brukar det inte vara det på Solaris?

Det är väl rätt vanligt att man har en yta för väskor och dyl. där?
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: yngrot skrivet 11 februari 2010, 21:09:29 PM
Citat från: SimonB skrivet 11 februari 2010, 19:25:11 PM
Det är ju konceptets färg, och den är riktigt snygg om du frågar mig.
Vad borde det varit?

Kanske lite mer slitstark plyschklädsel
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: homer skrivet 11 februari 2010, 21:13:01 PM
Det ser ut som man måste sträcka sig väldigt långt fram för att kunna öppna dörrarna >:(
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 11 februari 2010, 21:13:52 PM
Iveco eller Cummins?
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Ersa skrivet 11 februari 2010, 21:19:28 PM
Citat från: homer skrivet 11 februari 2010, 21:13:01 PM
Det ser ut som man måste sträcka sig väldigt långt fram för att kunna öppna dörrarna >:(

Bilden överdriver, så det ser värre ut än var det är. Då satt handbromsen på Volvobussar fram till 2001 på ett mycket mer otillgängligt ställe innan den flyttades längre bakåt.

Precis som på Volvos äldre panel (från omkring 2002-03?) följer Urbinons hela panel med när man drar ratten mot sig, och därmed kommer även dörrknapparna närmare. Men nog vore det smidigt (och även helt genomförbart) att ha dörrknapparna på vänster panel. Men då uppfyller väl den inte "EU-standard"?
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Ersa skrivet 11 februari 2010, 21:48:32 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 februari 2010, 21:25:10 PM
Flyttbar panel brukar ju inte falla Stockholmsförarna i smaken. frågan är om kvaliten på detta bygge i det fallet är bättre än Volvo:s

Det är som tur är "knapp" i golvet som på MAN och Neoplan, och inte Volvos återfjädrande strömbrytare som släpper panelen i ett visst antal sekunder. Inte heller är panelen lika svår (tung) att "manövrera" under inställning som Volvos dito. Men skulle jag "tvingas" välja kan jag erkänna att Volvos nyaste B9S-panel med två "öar" vid var sin sida om ratten är min absoluta tätortspanel än så länge. :)
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Jacob skrivet 11 februari 2010, 22:29:57 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 februari 2010, 18:44:16 PM
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/snack/KSK524_2.jpg)

Snyggt! :D börjar gilla solaris mer och mer. Höjden av lycka är att de skulle komma till Uppsala. Tycker stången precis framför lådan där bak var snyggt utformad. Stoppknapparna också - annorlunda! :) Men snyggt ;) Skulle vilja se denna modell i ledbuss också. Inga planer på det till Trelleborg?

//Jacob
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Ersa skrivet 11 februari 2010, 22:36:14 PM
Citat från: Jacob Almgren skrivet 11 februari 2010, 22:29:57 PM
Snyggt! :D börjar gilla solaris mer och mer. Höjden av lycka är att de skulle komma till Uppsala. Tycker stången precis framför lådan där bak var snyggt utformad. Stoppknapparna också - annorlunda! :) Men snyggt ;) Skulle vilja se denna modell i ledbuss också. Inga planer på det till Trelleborg?

Uppsalagrönt? ;)
https://www.solarisbus.pl//files/busmania/u18_zielony.jpg
https://www.solarisbus.pl//files/busmania/mr0000263021.jpg
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Fredrik Mattsson skrivet 12 februari 2010, 02:46:42 AM
mitt försök till lista över lite Solaris tillverkade bussar, långt ifrån klar.

http://www.fredrik-mattsson.se/temp/solaris.pdf (http://www.fredrik-mattsson.se/temp/solaris.pdf)
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Möllers skrivet 12 februari 2010, 02:55:42 AM
Ner kommer dom sättas i trafik då  ???
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Svemicke skrivet 13 februari 2010, 02:44:49 AM
Vad är det för dvärgratt? Är det helt omöjligt för bussbyggare av idag att bygga bekväma förarplatser? Det är bussar som ska köras, inte kossor som ska mjölkas!
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Ersa skrivet 13 februari 2010, 03:21:32 AM
Citat från: Svemicke skrivet 13 februari 2010, 02:44:49 AM
Vad är det för dvärgratt? Är det helt omöjligt för bussbyggare av idag att bygga bekväma förarplatser? Det är bussar som ska köras, inte kossor som ska mjölkas!

Här uttalar vi tydligen oss gärna innan vi provkört själva! ::) Är det någon förarplats som är bekväm så är det bl.a. denna. I samma klass kommer Nobinas 8700:or i UL-trafik, samt de flesta MaxCi-vagnarna. :)

Liten bekväm ratt är väl precis det de flesta vill ha på en tätortsbuss? Provkör gärna en av Veolias B9SALF med invnr 3874-3881 i stadstrafik så får du känna på en stor otymplig besvärlig ratt som måste vridas fler varv än normalt för att någonting ska hända, och efter en timme är du helt slut i överkroppen. Därefter provar du en Scania Omni eller Solaris Urbino med en liten lättstyrd smidig ratt som du kan snurra runt utan att behöva böja dig framåt och ta i. Återkom gärna efteråt med en jämförelse.
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Jan skrivet 13 februari 2010, 05:31:46 AM
Jag har kört Solaris sedan 2005, är inte alls imponerad av dessa. Trång förareplats, servo som är tung, värmesystem som inte är anpassat till norden.
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Ersa skrivet 13 februari 2010, 07:01:57 AM
Citat från: Jan skrivet 13 februari 2010, 05:31:46 AM
Jag har kört Solaris sedan 2005, är inte alls imponerad av dessa. Trång förareplats, servo som är tung, värmesystem som inte är anpassat till norden.

Får jag gissa att din beskrivning gäller trådbussarna? För det var verkligen raka motsatsen mot hur jag skulle beskriva Umeås dieselvagnar som hade utbyggd förarplats, bra servo och bäst värme av alla tätortsbussar i stan. Där gällde sämst styrning: B9S, minst benutrymme på förarplats: OmniLink, samt sämst värme och svagaste motor: OmniCity.

Du får väl åka till Trelleborg och jämföra framöver. :)
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Svemicke skrivet 13 februari 2010, 16:08:19 PM
Citat från: Ersa skrivet 13 februari 2010, 03:21:32 AM
Här uttalar vi tydligen oss gärna innan vi provkört själva! ::) Är det någon förarplats som är bekväm så är det bl.a. denna. I samma klass kommer Nobinas 8700:or i UL-trafik, samt de flesta MaxCi-vagnarna. :)

Liten bekväm ratt är väl precis det de flesta vill ha på en tätortsbuss? Provkör gärna en av Veolias B9SALF med invnr 3874-3881 i stadstrafik så får du känna på en stor otymplig besvärlig ratt som måste vridas fler varv än normalt för att någonting ska hända, och efter en timme är du helt slut i överkroppen. Därefter provar du en Scania Omni eller Solaris Urbino med en liten lättstyrd smidig ratt som du kan snurra runt utan att behöva böja dig framåt och ta i. Återkom gärna efteråt med en jämförelse.

Behöver inte provköra för att se att det här är uppåt väggarna obekvämt. B9S har jag aldrig kört, men 8500 (vilket är samma fast utan led) och den är inte alls otymplig.

MAN har ungefär samma ratt i sina bussar som denna och man ska kunna lägga armbågen på armstödet och styra med enbart handleden och det kan man i de flesta Volvo samt även i ovan nämnda Scania MaxCi, dock inte i MAN och andra utrikiska bussar med dvärgrattar.
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: SimonB skrivet 14 februari 2010, 01:49:15 AM
Citat från: Svemicke skrivet 13 februari 2010, 02:44:49 AM
Vad är det för dvärgratt? Är det helt omöjligt för bussbyggare av idag att bygga bekväma förarplatser? Det är bussar som ska köras, inte kossor som ska mjölkas!

Skönt att slippa en alltför stor ratt. Det är bara jobbigt att behöva göra alltför stora rörelser med armarna. Förr innan det fanns ordentlig servostyrning så var det befogat, men idag behövs det inte.
Volvo har två rattstorlekar till sin Volvo FM. Jag har kört båda, och jag föredrar helt klart den mindre.
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 14 februari 2010, 01:58:57 AM
Vid vilket garage är den här bussen fotograferad?
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Möllers skrivet 14 februari 2010, 02:01:30 AM
Kan gissa på Lund eller Malmö.
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Ersa skrivet 14 februari 2010, 11:37:37 AM
Citat från: SimonB skrivet 14 februari 2010, 01:49:15 AM
Volvo har två rattstorlekar till sin Volvo FM. Jag har kört båda, och jag föredrar helt klart den mindre.

Samma två rattstorlekar finns även till Volvos bussar, bl.a B9S. Även där är den mindre att föredra. Alla B9S i SL-trafik jag sett har den mindre ratten, medan Veolias Partillevagnar och Nobinas Umeåvagnar fick den stora ratten som inte alls passar bra i stadstrafik. Varför monterar man små rattar i förortsbussar, men stora i stadsbussar?  :(

De allra flesta 9700:or har den mindre ratten vilket duger gott även på motorvägen. Den enda 9700 med stor ratt som jag kört är nog Swebus Express 6338, vilket kändes märkligt, men var rätt okej då den mest går på motorvägar. Men det hade lika gärna kunnat sitta en liten ratt i den istället.
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Ersa skrivet 14 februari 2010, 11:46:23 AM
Citat från: Svemicke skrivet 13 februari 2010, 16:08:19 PM
Behöver inte provköra för att se att det här är uppåt väggarna obekvämt.

Nej, det räcker ju med ett enda foto för att direkt kunna döma ut en bussmodells köregenskaper helt...

Citat från: Svemicke skrivet 13 februari 2010, 16:08:19 PM
B9S har jag aldrig kört, men 8500 (vilket är samma fast utan led) och den är inte alls otymplig.

Nu har då Volvo flera olika rattstorlekar, styrutväxlingar och instrumentpaneler till 7500, 8500 (inkl B9S) och 9700, så att veta vad bussen du körde hade för kombination är ju helt omöjligt för oss andra att veta. Då det finns flera olika förarmiljöer till B9S är det omöjligt att påstå att en B9S inte är otymplig pga att en 8500 inte är det. I Umeå är det enorm skillnad på den f.d. Tyresövagnen 6458 och de andra 17 st nya B9S-vagnarna.
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Svemicke skrivet 14 februari 2010, 14:37:10 PM
Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 11:46:23 AM
Nej, det räcker ju med ett enda foto för att direkt kunna döma ut en bussmodells köregenskaper helt...

Ja, eftersom det på bilden går att se hur den är konstruerad. Liten ratt = jobbig att styra. Stor ratt = lätt och bekväm att styra.

Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 11:46:23 AM
Nu har då Volvo flera olika rattstorlekar, styrutväxlingar och instrumentpaneler till 7500, 8500 (inkl B9S) och 9700, så att veta vad bussen du körde hade för kombination är ju helt omöjligt för oss andra att veta. Då det finns flera olika förarmiljöer till B9S är det omöjligt att påstå att en B9S inte är otymplig pga att en 8500 inte är det. I Umeå är det enorm skillnad på den f.d. Tyresövagnen 6458 och de andra 17 st nya B9S-vagnarna.

Den såg exakt ut som här (fast inte i den bussen):

(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/Ulricehamn20080217/OTT403Driversplace.jpg)
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Ersa skrivet 14 februari 2010, 14:43:11 PM
Citat från: Svemicke skrivet 14 februari 2010, 14:37:10 PM
Den såg exakt ut som här (fast inte i den bussen):
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/Ulricehamn20080217/OTT403Driversplace.jpg)

Det där är den gamla Volvoratten som fanns innan dagens två rattmodeller. Men den motsvarar Volvos nya lilla ratt och sitter oftast på bussar med extremt bra servo. Standard på B9S i SL-trafik, och helt okej i tätortstrafik. Den är mycket lättare att använda än de stora grå rattarna i nya de B9S i Partille och Umeå jag nämnde ovan.

Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Svemicke skrivet 14 februari 2010, 14:49:15 PM
Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 14:43:11 PM
Det där är den gamla Volvoratten som fanns innan dagens två rattmodeller. Men den motsvarar Volvos nya lilla ratt och sitter oftast på bussar med extremt bra servo. Standard på B9S i SL-trafik, och helt okej i tätortstrafik. Den är mycket lättare att använda än de stora grå rattarna i nya de B9S i Partille och Umeå jag nämnde ovan.


Den är dessutom större än den i Solarisen och mycket bekvämare än de som sitter i Borås MAN-bussar, men om Du har bildexempel på B9S-rattarna får Du gärna lägga upp dem.
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: SimonB skrivet 14 februari 2010, 15:05:39 PM
Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 14:43:11 PM
Det där är den gamla Volvoratten som fanns innan dagens två rattmodeller. Men den motsvarar Volvos nya lilla ratt och sitter oftast på bussar med extremt bra servo. Standard på B9S i SL-trafik, och helt okej i tätortstrafik. Den är mycket lättare att använda än de stora grå rattarna i nya de B9S i Partille och Umeå jag nämnde ovan.



Ja, bortsett från avsaknaden av radiokontroller så är den min klara favorit. Körde med den i ett par år i min FM7.
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Ersa skrivet 14 februari 2010, 15:20:13 PM
Citat från: Svemicke skrivet 14 februari 2010, 14:49:15 PM
Den är dessutom större än den i Solarisen och mycket bekvämare än de som sitter i Borås MAN-bussar, men om Du har bildexempel på B9S-rattarna får Du gärna lägga upp dem.

Har ingen bra bild från samma vinkel där man tydligt ser skillnaden i storlek, men man ser att knapparna sitter längre bort från kanten på den första bilden:

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Veolia_3878_Umea_080307.jpg)
Stor ratt i en 7500 (B9SALF) tillverkad för stadstrafik. Tungstyrd och svårt att nå radiokontrollen.

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Swex_0042_Or_091002b.jpg)
Liten ratt in en 9700 (B12M) tillverkad för motorvägstrafik. Lättstyrd och helt perfekt för att köra i städer med.
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 14 februari 2010, 15:53:54 PM
Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 15:20:13 PM
Har ingen bra bild från samma vinkel där man tydligt ser skillnaden i storlek, men man ser att knapparna sitter längre bort från kanten på den första bilden:

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Veolia_3878_Umea_080307.jpg)
Stor ratt i en 7500 (B9SALF) tillverkad för stadstrafik. Tungstyrd och svårt att nå radiokontrollen.

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Swex_0042_Or_091002b.jpg)
Liten ratt in en 9700 (B12M) tillverkad för motorvägstrafik. Lättstyrd och helt perfekt för att köra i städer med.

Rent estetiskt tycker jag att den undre instrumentbrädan ser betydligt bättre ut. Den övre instrumentbrädan tycker jag är riktigt ful. I modern tid tycker jag att den övre rent estetiskt är bland det värsta jag sett
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Ersa skrivet 14 februari 2010, 16:01:41 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 februari 2010, 15:53:54 PM
Rent estetiskt tycker jag att den undre instrumentbrädan ser betydligt bättre ut. Den övre instrumentbrädan tycker jag är riktigt ful. I modern tid tycker jag att den övre rent estetiskt är bland det värsta jag sett

Den är inte vacker, men oerhört praktisk då man når alla knappar utan att böja sig framåt. Ajöss ryggvärk! :)

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Veolia_3876_Umea_080319.jpg)
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Svemicke skrivet 14 februari 2010, 17:43:25 PM
Skulle varit kul att provköra de båda och känna skillnaden faktiskt, men jag tycker, av bilderna att döma, att B9S:en ser bekvämare ut att köra.
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Ersa skrivet 14 februari 2010, 18:48:48 PM
Citat från: Svemicke skrivet 13 februari 2010, 02:44:49 AM
Vad är det för dvärgratt? Är det helt omöjligt för bussbyggare av idag att bygga bekväma förarplatser? Det är bussar som ska köras, inte kossor som ska mjölkas!

Citat från: Ersa skrivet 13 februari 2010, 03:21:32 AM
Här uttalar vi tydligen oss gärna innan vi provkört själva! Är det någon förarplats som är bekväm så är det bl.a. denna. I samma klass kommer Nobinas 8700:or i UL-trafik, samt de flesta MaxCi-vagnarna.

Citat från: Svemicke skrivet 13 februari 2010, 16:08:19 PM
Behöver inte provköra för att se att det här är uppåt väggarna obekvämt.

Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 11:46:23 AM
Nej, det räcker ju med ett enda foto för att direkt kunna döma ut en bussmodells köregenskaper helt...

Citat från: Svemicke skrivet 14 februari 2010, 14:37:10 PM
Ja, eftersom det på bilden går att se hur den är konstruerad. Liten ratt = jobbig att styra. Stor ratt = lätt och bekväm att styra.

Egentligen borde jag bara sätta punkt här. Det går inte att diskutera seriöst med någon som tror sig veta allt, trots att denne person aldrig satt foten i det fordon han har bestämda åsikter om. Mina åsikter är självklart inte mycket värda trots att jag kört samma bussmodell i 2½ år i sträck på heltid. Men dialogen ovan talar väl för sig själv?
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: yngrot skrivet 14 februari 2010, 20:26:18 PM
Men hur stor är skillnaden på ratten i verkligheten för jag ser ingen större skillnad.. Däremot blir det snart prova på den som Niclas B tycker är så ful... vi får ju 8500 + 8700 och det är väl så vitt jag förstår samma bräda i dem??
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 14 februari 2010, 20:32:57 PM
Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 16:01:41 PM
Den är inte vacker, men oerhört praktisk då man når alla knappar utan att böja sig framåt. Ajöss ryggvärk! :)

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Veolia_3876_Umea_080319.jpg)

Men hade de inte kunnat bygga en praktisk intrumentbräda som också ser lite snygg ut? Bara för att man gör en sak som är praktisk behöver den väl inte vara så här ful?
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Ersa skrivet 14 februari 2010, 21:35:40 PM
Citat från: yngrot skrivet 14 februari 2010, 20:26:18 PM
Men hur stor är skillnaden på ratten i verkligheten för jag ser ingen större skillnad.

Nej, på bilderna syns ingen större skillnad, men när du väl sitter där märker du verkligen skillnaden. Det är ju därför man bör prova själv, och inte bara lita på bilder. Men du kan se skillnaden om du tar måttet från radioknapparna, samt de nedre signalhornsknapparna och ut till rattens ytterkant.

Jag har tyvärr inga mått på de olika rattarna, då jag inte tänkt på att ha med en tumstock i arbetsväskan, men det känns som att det yttre måttet på den lilla ratten ungefär motsvarar ringens inre mått på den stora. Som tur var är den stora ratten oerhört sällsynt häromkring, så det kan dröja innan jag får fram måtten på den. Men jag kan ju iofs slå en pling till Umeå.
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Ersa skrivet 14 februari 2010, 21:38:08 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 februari 2010, 20:32:57 PM
Men hade de inte kunnat bygga en praktisk intrumentbräda som också ser lite snygg ut? Bara för att man gör en sak som är praktisk behöver den väl inte vara så här ful?

Funktion skall gå före form, så denna panel är riktigt bra. Visst hade design varit ett plus i kanten, men det är väl ändå inget man reflekterar över under arbetstid? Huvudsaken jag slipper ta med en lång pinne för att kunna peta på knappar som placerats på skumma ställen är jag helnöjd. ;)
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 14 februari 2010, 22:58:41 PM
Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 21:38:08 PM
Funktion skall gå före form, så denna panel är riktigt bra. Visst hade design varit ett plus i kanten, men det är väl ändå inget man reflekterar över under arbetstid? Huvudsaken jag slipper ta med en lång pinne för att kunna peta på knappar som placerats på skumma ställen är jag helnöjd. ;)

Men man kunde ju kombinera både funktion och form? En sak behöver ju inte göras ful bara för att bli funktionell och praktisk? Man hade ju kunnat formge denna i mitt tycke så fruktansvärt fula instrumentbräda så att den hade haft samma funktioner men en mer behaglig formgivning? Det ena behöver ju inte utesluta det andra?
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: SimonB skrivet 14 februari 2010, 23:52:11 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 februari 2010, 22:58:41 PM
Men man kunde ju kombinera både funktion och form? En sak behöver ju inte göras ful bara för att bli funktionell och praktisk? Man hade ju kunnat formge denna i mitt tycke så fruktansvärt fula instrumentbräda så att den hade haft samma funktioner men en mer behaglig formgivning? Det ena behöver ju inte utesluta det andra?

Den är ju inte så farligt ful, tycker jag...
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Svemicke skrivet 15 februari 2010, 01:04:02 AM
Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 18:48:48 PM
Egentligen borde jag bara sätta punkt här. Det går inte att diskutera seriöst med någon som tror sig veta allt, trots att denne person aldrig satt foten i det fordon han har bestämda åsikter om. Mina åsikter är självklart inte mycket värda trots att jag kört samma bussmodell i 2½ år i sträck på heltid. Men dialogen ovan talar väl för sig själv?

Smaken är ju som baken. Det finns det fåtalet förare i Borås som faktiskt tycker att MAN-bussarna är bekväma och bra att köra medan de hatar våra Scania MaxCi. Och eftersom Din allsmäktige Solaris har samma förarplatsuppbyggnad som en MAN-buss så förmodar jag att Du hade älskat att köra den med?
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: yngrot skrivet 15 februari 2010, 02:14:54 AM
Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 21:38:08 PM
Funktion skall gå före form, så denna panel är riktigt bra. Visst hade design varit ett plus i kanten, men det är väl ändå inget man reflekterar över under arbetstid? Huvudsaken jag slipper ta med en lång pinne för att kunna peta på knappar som placerats på skumma ställen är jag helnöjd. ;)


Men vissa knappar sitter ju uppe i taket och även digitala färdskrivaren vilket är lite jobbigt för dessa knappar ser man ju inte . Men å andra sidan efter 33 år med dörrreglage på vänster sida och de flesta andra knappar breve så är det tydligen dax lära om nu... men det är inte lätt lära gamla hundar sitta... ;D :o
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Ersa skrivet 15 februari 2010, 02:43:51 AM
Citat från: Svemicke skrivet 15 februari 2010, 01:04:02 AM
Smaken är ju som baken. Det finns det fåtalet förare i Borås som faktiskt tycker att MAN-bussarna är bekväma och bra att köra medan de hatar våra Scania MaxCi. Och eftersom Din allsmäktige Solaris har samma förarplatsuppbyggnad som en MAN-buss så förmodar jag att Du hade älskat att köra den med?

-De förarna du nämner har kört båda modellerna och därefter skaffat sig en åsikt. Alles gut!
-Du "vet" att Urbinon är obekväm för att du sett ett enda foto. Precis som dina åsikter om Iveco tidigare (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=30675.msg225359#msg225359).
-Jag vet inte hur MAN:s tätortsbussar är att köra, och därför uttalar jag mig inte alls om dem.
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: yngrot skrivet 15 februari 2010, 02:53:03 AM
Jag kan säga att det är tur vi fick svensk pedalplacering på MAN för den tyska är inge vidare gaspedalen sitter mycket längre fram än vi är vana vid och bromspedalen sitter nästan som på svenska bussar så då tyckte jag inte om att köra MAN . Har dock inte kört dem då jag numera enbart kör på landet... Men som sagt smaken är som baken delad... ;D
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Svemicke skrivet 15 februari 2010, 22:12:38 PM
Citat från: yngrot skrivet 15 februari 2010, 02:53:03 AM
Jag kan säga att det är tur vi fick svensk pedalplacering på MAN för den tyska är inge vidare gaspedalen sitter mycket längre fram än vi är vana vid och bromspedalen sitter nästan som på svenska bussar så då tyckte jag inte om att köra MAN . Har dock inte kört dem då jag numera enbart kör på landet... Men som sagt smaken är som baken delad... ;D

Det som gör en buss bekväm att köra är just mest ratt och pedaler. Stor ratt som går att justera så att den både kan höjas/sänkas samt ställas upp/läggas ner. I MAN-bussarna går inte det utan att man får med hela instrumentbrädan och efter justeringen så visar det sig att man inte fått någon större skillnad på rattplaceringen utan bussen förefaller lika obekväm.
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: rengmark skrivet 19 februari 2010, 12:04:58 PM
Trelleborgs Allehanda skriver om bytet.
http://trelleborgsallehanda.se/trelleborg/article630570/Miljovanligare-bussar-om-tva-veckor.html (http://trelleborgsallehanda.se/trelleborg/article630570/Miljovanligare-bussar-om-tva-veckor.html)
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Ersa skrivet 19 februari 2010, 12:37:36 PM
Citat från: rengmark skrivet 19 februari 2010, 12:04:58 PM
Trelleborgs Allehanda skriver om bytet.
http://trelleborgsallehanda.se/trelleborg/article630570/Miljovanligare-bussar-om-tva-veckor.html (http://trelleborgsallehanda.se/trelleborg/article630570/Miljovanligare-bussar-om-tva-veckor.html)

Citat från: Trelleborgs AllehandaKlagomålen på de gamla stadsbussarna var många och de klassades dessutom som för gamla redan år 2004

Menas bussen på bilden, eller är det en arkivbild? Den tillhör ju Arriva och är en -99:a. Om den "klassades" för gammal redan 2004 undrar man ju vad kraven i Skåne är.
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 februari 2010, 13:29:09 PM
Citat från: Ersa skrivet 19 februari 2010, 12:37:36 PM
Menas bussen på bilden, eller är det en arkivbild? Den tillhör ju Arriva och är en -99:a. Om den "klassades" för gammal redan 2004 undrar man ju vad kraven i Skåne är.
Jag funderade på samma sak.
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Ersa skrivet 20 februari 2010, 13:36:16 PM
Vilka vagnar rullar i Trelleborgs nu, eller rättare sagt: Vilka bussindivider är det dessa Solarisvagnar ska ersätta?
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Bussmicke skrivet 20 februari 2010, 21:35:08 PM
Se mitt inlägg med bilder tagna runt 15/12 2009
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Ersa skrivet 20 februari 2010, 21:50:08 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 20 februari 2010, 21:35:08 PM
Se mitt inlägg med bilder tagna runt 15/12 2009

Länk? :)
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Bussmicke skrivet 20 februari 2010, 22:18:52 PM
Testa söka på Trelleborg Stadsbuss..
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Ersa skrivet 20 februari 2010, 22:22:26 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 20 februari 2010, 22:18:52 PM
Testa söka på Trelleborg Stadsbuss..

Denna?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=30710.0

Dock glest med bilder numera. :-\
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Bussmicke skrivet 20 februari 2010, 22:29:11 PM
Har laddat upp dem på nytt
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Ersa skrivet 20 februari 2010, 22:30:56 PM
Jösses vad många vikarier. Fanns det inte en enda ordinarie vagn?
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: SimonB skrivet 20 februari 2010, 22:42:18 PM
Citat från: Ersa skrivet 20 februari 2010, 22:30:56 PM
Jösses vad många vikarier. Fanns det inte en enda ordinarie vagn?

Ser inte så ut...
Förresten, vad hände med Ture? Han som skulle bli Skånetrafikens maskot och som förr syntes på vikariebussarna...
Titel: SV: Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]
Skrivet av: Cyklisten skrivet 20 februari 2010, 23:34:10 PM
Citat från: Ersa skrivet 20 februari 2010, 22:30:56 PM
Jösses vad många vikarier. Fanns det inte en enda ordinarie vagn?

Jo, om man räknar Veolias 2945 som "ordinarie", men den känns lite för liten ;)