Huvudmeny

Märstadepån?

Startat av Nico, 04 september 2017, 18:10:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Sitter med en liten grej rörande jobbet och behöver där bla få lite info om Märstadepån. Kruxet är att det inte finns så mycket. Den öppnade väl omkring 1974/1975 och var då (liksom Kallhäll) tänkt som en underdepå till Råsta inom vad som då väl var det västra trafikdistriktet? Nån som vet var man kan få fatt på mer information, typ någon entusiastsida eller motsvarande?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Hasse L

Har en "rampbild" från augusti 1973 med CF:ar och några Katrineholmare på en nyasfalterad garageplan. Inga byggnader syns. Kanske öppnades det nya garaget till tidtabellsskiftet i augusti detta år? Har ännu inte hittat några skrivna urkunder, tyvärr.

Hälsn  /Hasse

Ted Selander

Spårvägsmuseet har en text i sina samlingar, daterad 1973-06-18. http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/marstadepan-tas-i-bruk-848/.
Tyvärr kommer man inte åt själva texten.

Nico

Tackar er bägge för svaren.

Det enda som verkar vara bekräftat är att depån öppnade under tidigt 1970-tal. Om garagelanen var nyasfalterad, men utan byggnader i augusti 1973, så kan det (då någon form av administrationsbyggnad i alla fall borde ha behövts till) vara 1974 som ändå gäller som öppningsår.

Ska även se om jag kan få fatt på mer info från muséet. Speciellt som länken hänvisar till att det verkar finnas något i arkiven om det. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Hasse L

Det kan ha funnits byggnader utanför den snäva kameravinkeln. Jag tror att anläggningen var klar att tas i bruk hösten -73 och att det var därför jag åkt (ända) dit. /Hasse

Ted Selander

En ledtråd från Gunnar Berglund har smugit sig in sist i denna tråd: https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,70538.0.html

Nico

Jo, lyckades komma åt lite av arkiven och juni 1973 stämmer bra. Det exakta datumet för invigning var tydligen 1973-06-18... vilket för mig blir lite lustigt då det var dagen efter att jag fyllde tre år. På den tiden var jag dock nog mest en storögd diggare.

Bygget initierades 1970 och byggstart inleddes sedan under hösten 1971. Depån har sedan byggts om och till med fler verkstadsplatser, utökad uppställningsyta mm. åren 2003, 2004 samt 2011. På Spårvägsmuseums hemsida så hittade jag även några trevliga svartvita bilder från början av 1980-talet. T.ex. denna vy över verkstadsportarna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman