Huvudmeny

Hänt i veckan

Startat av Greger Larsson, 29 augusti 2017, 19:34:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Någon kan säkert definiera platsen:


Gunnar D

Jag tror linje 4 vid Hornstull.

/Gunnar

WalleW

Härlig rörelse i bilden  :)...

...men det är nå´t lurt här...
Material-högarna till höger och skorstenarna känns Ropsten, men det får jag inte att stämma med byggnaden bakom A25:an.
Känner inte igen (minns inte) taket på den. En större öppen yta omgärdad av olika trafikslag är det ju i alla fall, och det fanns ju
inte så många dylika.
Gunnar D brukar ju vara bra på liknande klurigheter och knäcka dem...

M v h   Walle

Gelgamesh

Ursäkta vis Off Topic, men jag får väl bjuda lite på mig själv här...

Tittade krampaktigt på bilden och var "tvungen" att knäcka gåtan innan jag bläddrade vidare. Göteborgare av börd och började känna viss panik. Påminner om Drottningtorget, fast... Nä.

Bläddrar ner och...just det ja. Stockholm hade ju spårvagn också...

Intressant hjärnvurpa för att komma av en spårvagnsnörd som älskar Stockholm sitt ursprung till trots.

Anders Noren

Citat från: WalleW skrivet 30 augusti 2017, 10:47:10 AM
Härlig rörelse i bilden  :)...

...men det är nå´t lurt här...
Material-högarna till höger och skorstenarna känns Ropsten, men det får jag inte att stämma med byggnaden bakom A25:an.
Känner inte igen (minns inte) taket på den. En större öppen yta omgärdad av olika trafikslag är det ju i alla fall, och det fanns ju
inte så många dylika.
Gunnar D brukar ju vara bra på liknande klurigheter och knäcka dem...

M v h   Walle

Om man kollar Eniros historiska flygfoton över Hornstull så kan man mitt i bilden se hustaket och strax väster om hustaket se en lång skugga efter skorstenen.

Nisse Bökelund

Hej.
Hornstull stämmer nog Jämför det spetsiga taket till höger i bild och
fabriksskorstenen.
https://stockholmskallan.stockholm.se/skblobs/4d/4d97285f-e80c-4f4c-9948-333facb7e03b.jpg?preset=pp-1200

Hälsningar Nisse.

Leyland

Det är Hornsgatan/Hornstull.

Greger Larsson

Ja, Hornstull verkar stämma. Nedanstående bild är tagen ett stycke längre upp längs Hornsgatan där också mycket är förändrat, men byggnaderna längs gatans norra sida finns nog alla kvar(även ICA-butiken)


HJP

****
Ännu en snygg bild.
Notera AGA blinkfyr, som hänger på bocken vid vägarbetet. Dessa hade ett karakräristiskt klickande, när de blinkade. Notera även den rödgula bocken, helt i trä, till höger om blinkfyren.

Anders Noren

Jag undrar vad det är som får skribenter att fortsätta uttrycka viss tveksamhet och försiktighet med "stämmer nog" och "verkar stämma" efter att det presenterats bilder som visar att det stämmer. Om man vill ifrågasätta bildbeviset så bör man också beskriva varför man ifrågasätter det, annars kan man lika gärna hålla tyst.

Nisse Bökelund

Hej.
Jag undrar vad det är som får skribenter att haka upp sig på petitesser?
Är jag inte helt hundra% säker på att det är samma platts så fortsätter jag
att skriva " stämmer nog " eller " verka stämma ".

Hälsningar Nisse.

Anders Noren

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 31 augusti 2017, 14:53:01 PM
Hej.
Jag undrar vad det är som får skribenter att haka upp sig på petitesser?
Är jag inte helt hundra% säker på att det är samma platts så fortsätter jag
att skriva " stämmer nog " eller " verka stämma ".

Hälsningar Nisse.

Att någon i ett bildfråge- eller bildgåtesammanhang ifrågasätter det rätta svaret utan att kunna motivera varför är inte en petitess. Bara märkligt. Vad skulle krävas för att en sådan person ska bli 100 % säker? Och i fortsättningen, hur troligt är det att någon kommer att bry sig om att besvara frågorna om det kommer att komma ifrågasättanden från folk som inte accepterar svaren?

Eller är det här ett fall av okunskap om andras förutsättningar från min sida? Eftersom jag arbetar inom stadsplaneringen så har jag inga problem att läsa kartor och flygfoton, förstå rumsliga samband och se detaljer i foton på stadsmiljöer. För mig är det självklart att detaljerna i det första fotot återfinns på flygfotot över Hornstull, end of story. Det finns inget att diskutera, inget att ifrågasätta. Platsen är identifierad. Det skulle antagligen gå att triangulera fram fotografens exakta position vid fototillfället. Men andra kanske inte kan se det jag ser, på samma sätt som en färgblind person har svårt att föreställa sig att någon annan ser flera olika färger där den färgblinde bara ser en enda?

WalleW

Citat från: Anders Noren skrivet 31 augusti 2017, 15:51:00 PM
Och i fortsättningen, hur troligt är det att någon kommer att bry sig om att besvara frågorna om det kommer att komma ifrågasättanden från folk som inte accepterar svaren?

All den stund frågor och funderingar framförs i den lättsamma och positiva ton som i övrigt kännetecknar detta forum tror jag inte att det medför några problem för framtiden...

/   Walle