No more skattemärke!

Startat av BMJ, 09 september 2009, 21:56:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Autotransit

Jag tror att de kommer att lösa det med transpondrar på samma sätt som tyskarna tar ut sin vägskatt och som måga städer har i sina vägtullar...så komma undan kontroll lär vi nog aldrig göra ::)

/Stellan

Björn Ax

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 september 2009, 22:33:30 PM
Nu är det dock meningen att det inte skall behövas något eftersom polisen på några sekunder kan slå på sin handdator och kolla med fordonsregistret att allt är i sin ordning.

Nu är det ju så att det kan dom inte göra. Är på ett forum med många poliser där detta också diskuteras.
Dom måste alltså använda sin komradio och göra en sk QP hos LKC. Är då LKC upptagen med annat så kan detta ta upp till 15 minuter ibland vid högtryck.

Så poliserna själva tycker detta är en försämring om inte datorer installeras i deras radiobilar.

Jo

Citat från: Björn Ax skrivet 13 september 2009, 23:30:34 PM
Nu är det ju så att det kan dom inte göra. Är på ett forum med många poliser där detta också diskuteras.
Dom måste alltså använda sin komradio och göra en sk QP hos LKC. Är då LKC upptagen med annat så kan detta ta upp till 15 minuter ibland vid högtryck.

Så poliserna själva tycker detta är en försämring om inte datorer installeras i deras radiobilar.


Sedan är det väl ingen vild gissning att Polisen får mindre hjälp från allmänheten i form av påringningar angående billister som kör med avställda bilar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Ax skrivet 13 september 2009, 23:30:34 PM
Nu är det ju så att det kan dom inte göra. Är på ett forum med många poliser där detta också diskuteras.
Dom måste alltså använda sin komradio och göra en sk QP hos LKC. Är då LKC upptagen med annat så kan detta ta upp till 15 minuter ibland vid högtryck.

Så poliserna själva tycker detta är en försämring om inte datorer installeras i deras radiobilar.

Man skall naturligtvis inte tro på allt man läser i tidningar men jag läste just den motiveringen med direkt datoruppkoppling från polisfordonen som gjorde det möjligt att man nu kunde ta bort kontrollmärket.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Ax

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 september 2009, 09:06:41 AM
Man skall naturligtvis inte tro på allt man läser i tidningar men jag läste just den motiveringen med direkt datoruppkoppling från polisfordonen som gjorde det möjligt att man nu kunde ta bort kontrollmärket.

Ja enligt det forumet är datoruppkoppling på prov hos vissa län men inte hos alla.
Kommer nog dröja många år innan alla län har datorer i sina polisbilar.

Fast dom kan väl använda SMS-tjänsten hos transportstyrelsen. :P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Ax skrivet 14 september 2009, 10:35:42 AM
Ja enligt det forumet är datoruppkoppling på prov hos vissa län men inte hos alla.
Kommer nog dröja många år innan alla län har datorer i sina polisbilar.

Fast dom kan väl använda SMS-tjänsten hos transportstyrelsen. :P

Nu är det ju som alltid frågan om min plånbok och din plånbok. Men det Transportstyrelsen sparar in på att slippa skicka ut kontrollmärken torde räcka till en handdator i varje polisbil. Men naturligtvis borde detta vara löst innan märkena slutar att skickas ut.
Transportstyrelsen borde väl i alla fall för en bråkdel av sina besparingar kunna införa ett särskilt telefonnummer som polisen kan använda till SMS-tjänsten. En där det inte kostar 3 kronor varje gång. Fast polisen kanske inte är utrustad med mobiltelefon heller?  :P

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

En sak är säker. Skattekvittona ska avskaffas snart. Och själv tillhör jag de som gläds över detta :)

Helt klart kommer nya fordon att sakna skattekvitto. Skyltarna blir rena. Vi kan också utgå ifrån att det blir helt lagligt att göra ren regkyltarna från skattekvitton. Och köper man ny regskylt till ett äldre fordon blir det givetvis utan skattekvitto där med. Men vad kommer gälla de nu påklistrade skattekvittona? De kommer att tappa sin funktion och bli värdelösa. Men kommer man tillåtas ha kvar dessa? Eller kommer man att bli tillsagd att de ska bort nu? Även om de inte ser vackra ut kommer de knappast göra någon skada om de skulle sitta kvar trots att de saknar funktion

Någon som vet om man planerar att ändra lite på svenska regskyltar när skattekvittona försvinner? Platsen i mitten är ju helt gjord för skattekvitton, men den kanske avskaffas? Kanske ett tillfälle att öka antal tecken på regskyltarna när skattekvittona försvinner? Man kan redan på personliga regskyltar ha 7 tecken istället för 6. Kanske på gång nu att införa 7 tecken även som standard?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 september 2009, 12:47:47 PM
Någon som vet om man planerar att ändra lite på svenska regskyltar när skattekvittona försvinner? Platsen i mitten är ju helt gjord för skattekvitton, men den kanske avskaffas? Kanske ett tillfälle att öka antal tecken på regskyltarna när skattekvittona försvinner? Man kan redan på personliga regskyltar ha 7 tecken istället för 6. Kanske på gång nu att införa 7 tecken även som standard?

Eftersom nuvarande system rymmer ungefär 12 miljoner kombinationer sedan de otillåtna bokstavskombinationerna rensats bort finns det ingen anledning att ändra nuvarande regnumren till 7 tecken. Att 7 tecken tillåts på de personliga skyltarna är att det finns ett visst behov av det: STAFFAN, TOYOTA, COROLLA t ex. Och även om det finns behov av 8 tecken eller fler också som SÄVENFJORD, BYGDESTAM  etc så finns det en praktiskt begränsning på hur många tecken man hinner uppfatta. Det är lättare att hinna uppfatta ett personligt nummer med 7 tecken än ett med tre bokstäver och fyra siffror (eller fyra bokstäver och tre siffror). Om nu inte det personliga numret är en godtycklig bokstavskombination som exempelvis YJFSPGF. Men sådana är mycket ovanliga om de ens är tillåtna.
När det gäller om skattekvittot får sitta kvar fanns det i varje fall inget förbud att låta det tidigare märket på sidorutan sitta kvar när det nya på bakskylten kom. Inte heller blev det förbjudet att ha det gamla skattekvittot inne i bilen kvar fast det hade gått ut när märket på sidorutan kom.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Ax

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 september 2009, 11:34:08 AM
Fast polisen kanske inte är utrustad med mobiltelefon heller?  :P

Jodå mobiler har dom. :)
Då komradion är lättavlyssnad så brukar dom ta känsliga uppgifter via mobil istället för via komradion.

lil-sis

Eller RAKEL om man befinner sig i Estocolmo :p

Nico


Citat från: Autotransit skrivet 13 september 2009, 20:14:18 PM
Jag tror att de kommer att lösa det med transpondrar på samma sätt som tyskarna tar ut sin vägskatt och som måga städer har i sina vägtullar...så komma undan kontroll lär vi nog aldrig göra ::)

Åtminstone lär vi i alla fall inte komma undan att betala skatt. Annars är det väl mest bara den tunga trafiken som åker på MAUT (heter den väl) som ju då är en vägskatt för körda kilometer? Sen ska väl tyskarna även ändra sin ordinarie fordonsskatt som ju då är något som liksom i Sverige betalas för det skattepliktiga fordonet självt, oavsett om det står eller körs, bara det är registrerat. Från och med nästa år ska man tydligen byta system för då bilarna nu beskattas utifrån cylindervolym så ska den nya skattebasen istället utgå från koldioxidutsläpp.

Sedan så kommer å andra sidan inte tyskarna undan detta med kontrollmärken på sina reg.skyltar även om de alltså delvis har skatterna ordnade på annat vis... Deras kontrollmärken är dessutom något krångligare än våra då tyskarna har tre stycken. De två övre har att göra med nästa besiktning och där det övre, som inte alltid är med, på den främre skylten då utvisar besiktningsterminen för avgasprov medan den bakre övre då visar inställelsetid till nästa ordinarie besiktning, vilket ju även är en funktion de svenska kontrollmärkena kan sägas ha. Det undre tyska märket förekommer både på främre och bakre skylten och anger vilken stad eller Landkreis (motsvarar ungefär län) fordonet är registrerat i samt delstaten som aktuell Landkreis eller stad är belägen uti.

Själv är jag som sagt mest glad att bli av med otyget till kontrollmärke, men hoppas bara att inte något värre dyker upp. Måste jag välja mellan att hålla på och klistra dekaler eller motsvarande på insidan av vindrutan o dyl. eller på reg.skylten så tycker jag ändå att det senare är att föredra. Sedan kommer nog reg.skyltarna att se lite lustiga åt under ett par år innan det kanske kommer nya skyltar, men det kan man nog leva med.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Citat från: BMJ skrivet 09 september 2009, 21:56:46 PM
Idag läste jag på text-TV att skattemärket försvinner från och med nyår. Bra eller dåligt?
****
Bra! Inte minst för att det spar 70 miljoner kronor/år åt staten, enligt vad jag hörde på Dagens eko.

HJP

Niklas Bygdestam

Citat från: Nico skrivet 15 september 2009, 06:09:14 AM
Åtminstone lär vi i alla fall inte komma undan att betala skatt. Annars är det väl mest bara den tunga trafiken som åker på MAUT (heter den väl) som ju då är en vägskatt för körda kilometer? Sen ska väl tyskarna även ändra sin ordinarie fordonsskatt som ju då är något som liksom i Sverige betalas för det skattepliktiga fordonet självt, oavsett om det står eller körs, bara det är registrerat. Från och med nästa år ska man tydligen byta system för då bilarna nu beskattas utifrån cylindervolym så ska den nya skattebasen istället utgå från koldioxidutsläpp.

Sedan så kommer å andra sidan inte tyskarna undan detta med kontrollmärken på sina reg.skyltar även om de alltså delvis har skatterna ordnade på annat vis... Deras kontrollmärken är dessutom något krångligare än våra då tyskarna har tre stycken. De två övre har att göra med nästa besiktning och där det övre, som inte alltid är med, på den främre skylten då utvisar besiktningsterminen för avgasprov medan den bakre övre då visar inställelsetid till nästa ordinarie besiktning, vilket ju även är en funktion de svenska kontrollmärkena kan sägas ha. Det undre tyska märket förekommer både på främre och bakre skylten och anger vilken stad eller Landkreis (motsvarar ungefär län) fordonet är registrerat i samt delstaten som aktuell Landkreis eller stad är belägen uti.

Själv är jag som sagt mest glad att bli av med otyget till kontrollmärke, men hoppas bara att inte något värre dyker upp. Måste jag välja mellan att hålla på och klistra dekaler eller motsvarande på insidan av vindrutan o dyl. eller på reg.skylten så tycker jag ändå att det senare är att föredra. Sedan kommer nog reg.skyltarna att se lite lustiga åt under ett par år innan det kanske kommer nya skyltar, men det kan man nog leva med.


Regskyltarna i bak kommer helt enkelt se ut som i fram, dvs med en glugg i mitten. Framtill är vi vana vid den synen eftersom vi aldrig haft skattekvitton i fram i Sverige. Andra länder med skattekvitton brukar däremot oftast ha både fram och bak. Med tiden tror jag att man kommer göra en liten ändring på nya regskyltar. Troligen kommer nog den lilla gluggen mellan bokstäverna och siffrorna bli lite mindre. Man flyttar nog ihop tecknen en aning. Estland hade tills för några år sedan skattekvitto på sina regskyltar. Deras regskyltar påminde faktiskt en hel del om de svenska. Fast de hade skattekvitton även i fram. Men sedan de avskaffade sina skattekvitton flyttade de ihop tecknen lite på sina regskyltar så gluggen för skattekvitton försvann. Man gör kanske likadant i Sverige
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Rådeström

Gluggen kanske helt försvinner eftersom det finns planer på att göra om systemet för registreringsskyltar då kombinationerna beräknas ta slut om några år med nuvarande system.

Ett av alternativen är att lägga till en siffra eller liknande för att få fler kombinationer och då behövs platsen säkert där gluggen finns idag.

Ted Selander

Citat från: Nico skrivet 13 september 2009, 00:34:40 AM
Fick själv (gjorde det visserligen via nätet) beställa ett nytt för bara ett par veckor sedan, men med ett snabbt tryck med en dekalskrapa så var de gamla resterna borta och det nya märket ditsatt. Kanske inte något större jobb i sig, men inte kommer jag att sakna detta...  ;) ---

Dekalskrapa!?
Det roliga med märkena var ju (tyckte både min far och jag) att klistra dem på varandra. Salig Saab 99:an från 1975 hade en rejäl bunt vid insomnandet i slutet av 90-talet.

/Ted