Man blir lika arg...

Startat av Fredde, 20 juli 2007, 00:37:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Jonas

Ja vad ska man säga...
Man blir alltid lika rädd när man träffar på folk med sådan "våldsupptrappningstendenser" som cyklisten i detta fallet visade.
"Du tvingade mig att stanna(alt. var NÄRA att köra på mig), så då får jag slå dig medvetslös" (för att inte säga slå ihjäl).

Tyvärr verkar samhället vara på väg åt det här hållet, minns t.ex killen i Sthlm som blev ihjälslagen för att ha sa åt en kille att inte pissa i en trappuppgång...
Hopas att vi hinner vända trenden innan det är för sent...

Vissa säger att människan är i grunden god, men ibland undrar man... :-\

Cero

Det är dessutom så att om det var ett övergångsställe för gående, dvs utan speciellt målad cykelbana, har inte bussen väjningsplikt mot cykel. Endast om den som cyklar leder cykeln och därigenom betraktas som gående föreligger väjningsplikt.

Tyvärr får svensken i allmänhet ett allt sämre beteende i trafiken och den som gjort något fel och blir uppmärksammad på detta visar alla möjliga fina fingerkonster istället för att be om ursäkt och rulla vidare. Efter att ha tillbringat en vecka i den engelska trafikmiljön kan jag återigen konstatera att svenskarna har en bedrövlig attityd i trafiken. I England är de flesta lika artiga i trafiken som när man pratar med dem och de håller avstånd, hastigheter och BLINKAR! Det senare trots att de inte har blinkershanden fri (som i Sverige) utan även växlar med densamma.

/Cero

Niclas Rosenius

Citat från: Cero skrivet 20 juli 2007, 10:41:23 AM
Det är dessutom så att om det var ett övergångsställe för gående, dvs utan speciellt målad cykelbana, har inte bussen väjningsplikt mot cykel. Endast om den som cyklar leder cykeln och därigenom betraktas som gående föreligger väjningsplikt.

Tyvärr får svensken i allmänhet ett allt sämre beteende i trafiken och den som gjort något fel och blir uppmärksammad på detta visar alla möjliga fina fingerkonster istället för att be om ursäkt och rulla vidare. Efter att ha tillbringat en vecka i den engelska trafikmiljön kan jag återigen konstatera att svenskarna har en bedrövlig attityd i trafiken. I England är de flesta lika artiga i trafiken som när man pratar med dem och de håller avstånd, hastigheter och BLINKAR! Det senare trots att de inte har blinkershanden fri (som i Sverige) utan även växlar med densamma.

/Cero

   Hej!

   Kan hålla med dig detta Cero. Man har märkt genom dom sista 10 åren att attityden i trafiken blir bara hårdare och hårdare pch att folk inte tar hänsyn till varandra. Det är ganska vanligt att man får det berömda fingret i speciellt korsningar där högerregeln gäller. Det verkar som många inte har lärt sig denna regel.
   Samma ska gäller det en del cyklister som när dom sätter sig på en cykel struntar totalt i alla trafikregler, som att stanna för rött, cyklar mot enkelriktat och även mot andra förbudsskyltar. Och dom flesta har ju faktiskt körkort!!!

   MVH Niclas

Nico

#4
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 20 juli 2007, 10:57:29 AMMan har märkt genom dom sista 10 åren att attityden i trafiken blir bara hårdare och hårdare pch att folk inte tar hänsyn till varandra. Det är ganska vanligt att man får det berömda fingret i speciellt korsningar där högerregeln gäller. Det verkar som många inte har lärt sig denna regel.

Nog kan folk reglerna och vet i de flesta fall att de gör fel. Det stora problemet är mera att folk (både bilister, cyklister och fotgängare) har lärt sig att man kan göra nästan vad som helst utan risk att det ger några direkta konsekvenser. Förutom att köra för fort eller mot rött ljus, dvs. trafikbrott som är mycket lätta att beivra så är risken att åka fast nästan lika med noll. Handen på hjärtat, hur ofta hör man hört talas om någon som fått betala böter för att det körts med en trasig strålkastare, inte blinkat, hållit för dåliga avstånd, ignorerat högerregeln, cyklat på övergångsställe och så vidare? Häromdagen såg jag i Stockholms innerstad en bil göra en U-sväng i en korsning där det t.o.m. råder förbjuden vänstersväng. Sagda sväng gjorde dessutom att en polisbil som kom som första fordon från andra hållet tvingades bromsa till stillastående, men är det någon som tror att någon insats gjordes?

Sedan har vi exemplet med cirkulationsplatser. När jag körde upp så gällde regeln att man skulle tänka sig cirkulationsplatsen som en fyrvägskorsning (eller motsvarande). Skulle man höger eller rakt fram så gällde det att hålla sig till höger alternativt lägga sig i höger fil om det var tvåfiligt. Skulle man rakt fram eller vänster så gällde istället att hålla sig till vänster/lägga sig i vänster fil. Hela tiden skulle man även blinka för att visa vilken väg man avsåg köra genom cirkulationsplatsen. För ett par år sedan ändrades detta, enligt VV tydligen för att folk var dåliga på att följa reglerna och polisen inte hade tid/lust/ork/resurser att beivra det hela. Tydligen var det bättre för statistiken att göra de korkade beteendena lagliga istället för att beivra dem. I dagens läge har vi därför istället fått någon halvanarki där man kan lägga sig ungefär där man vill och bara behöver blinka när man ska åka ut... vilket många dessutom struntar i.

VV försökte ju med psykologi i körkortsutbildningen för ett par år sedan och kanske att istället telepati kan vara något framöver så kan man räkna ut vad som händer innan bilen framför ens svänger. Att många inte använder blinkers kan nog även bero på att Sverige fortfarande är ett av numera få europeiska länder som tillåter mobilsamtal under färd utan att handsfree används. Visst försöker VV och TSV febrilt att leta efter undersökningar som säger att det inte är det allvarligaste och visst kan man nog acceptera att samtalets karaktär i sig kan vara det som stör mest, MEN... hur kan man helt negligera att en nalle som hålls i handen de facto gör föraren enhänt? Det blir faktiskt svårare för många, speciellt de orutinerade, att växla, styra, blinka etc. och sedan ska man inte tala om vad en telefon gör för ens vidvinkelseende när man håller både den och sin hand i princip som en skygglapp för ena ögat....

just my two cents worth...   :o  ???  >:(
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Citat från: Nico skrivet 20 juli 2007, 13:27:29 PM
Nog kan folk reglerna och vet i de flesta fall att de gör fel. Det stora problemet är mera att folk (både bilister, cyklister och fotgängare) har lärt sig att man kan göra nästan vad som helst utan risk att det ger några direkta konsekvenser. Förutom att köra för fort eller mot rött ljus, dvs. trafikbrott som är mycket lätta att beivra så är risken att åka fast nästan lika med noll.


Jag tror det ligger mycket i vad du säger. Svensken i gemen opponerar sig nästan aldrig. Det blir aldrig några stora kravaller, kollektiv vägran eller liknande när skatter höjs, service försämras eller andra beslut tas som inskränker frihet, minskar disponibel inkomst eller på annat sätt "stör" den enskilde medborgarens liv. Det är bara i trafiken, i den egna plåtbubblan som svensken vågar leva ut, göra som man själv vill och be omvärlden dra åt xyz. Utan risk för att bli tillsagd. Egentligen är nog svensken ganska feg. Folk kan sitta hemma och svära hur mycket som helst, men när de kommer till stormötet håller de klaffen. De är för fega att öppna den helt enkelt. Det vore bättre om engagemang och krut lades på viktigare saker än att bete sig illa i trafiken bara för att komma först.

Citat från: Nico skrivet 20 juli 2007, 13:27:29 PM

Att många inte använder blinkers kan nog även bero på att Sverige fortfarande är ett av numera få europeiska länder som tillåter mobilsamtal under färd utan att handsfree används. Visst försöker VV och TSV febrilt att leta efter undersökningar som säger att det inte är det allvarligaste och visst kan man nog acceptera att samtalets karaktär i sig kan vara det som stör mest, MEN... hur kan man helt negligera att en nalle som hålls i handen de facto gör föraren enhänt? Det blir faktiskt svårare för många, speciellt de orutinerade, att växla, styra, blinka etc. och sedan ska man inte tala om vad en telefon gör för ens vidvinkelseende när man håller både den och sin hand i princip som en skygglapp för ena ögat....


Många som låter bli blinkersen pratar inte i telefon. De struntar helt enkelt i blinkersen. Däremot brukar de uppskatta att andra blinkar så de kan komma om/ut snabbare, men själva visar de inte andra vart de ska. Andra kan gott vänta och se.

Självklart bör trafikövervakning intensifieras och polisen ha resurser och intresse av att se till att reglerna efterlevs. Men tyvärr tror jag det finns en allmän och tilltagande attityd av laglöshet som sakta sprider sig i (det svenska) samhället, åtminstone i vissa kretsar, och så länge det är en generell attitydfråga hjälper inte trafikövervakning. Hela samhället måste ändra attityd, även på andra områden.

Staffan Sävenfjord

I en rondell i Västervik i tisdags körde en bil ut precis framför mig fast jag redan var inne i rondellen. Jag är rätt beredd på att sådant kan hända i rondeller och kör därför alltid så att jag kan stanna om jag ser en bil närma sig rondellen. Det innebär visserligen att jag bromsar upp tempot för bakomvarande, men de blir ännu mer uppbromsade om det smäller. Således lyckades jag genom kraftig inbromsning undvika en sammanstötning.
Varför blir jag så upprörd över detta? Det är ju sånt som händer så gott som dagligen. Jo, bilen hade en röd skylt bakpå. Där stod det "Övningskör". Och det var tydligt en elev med en bilskollärare i fordonet. Den bilskolläraren bör nog tänka igenom sitt yrkesval. Inte nog med detta livsfarliga beteende. När hastigheten sedan sjönk från 70 till 50 tvärnitade puckot (av allt att döma var det läraren med dubbelkommandot) mitt vid skylten. En ny tvärnit från min sida räddade situationen och det var en sabla tur för mig att han bakom också hängde med. Nu ökade jag avståndet till "dubbla siktsträckan" och tur var det, därför att vid avtagsvägen till Jenny blev det ny tvärbroms (denna gång av allt att döma av eleven) och så slogs blinkersen på. De skulle göra en vänstersväng. Nu vet jag inte vad som sas i bilen men nog borde man lära ut att man 1) blinkar 2) bromsar. Och innan detta satt sig i det som eleven har mellan öronen så ger man sig inte ut och kör på Västerviks enda utfartsled.
Inte konstigt att det finns många trafikfarliga förare med ett sådan pucko som lärare.
En annan sak jag märkt är att allt fler bilister skär i kurvor numera. De ligger en meter på fel sida över mittlinjen och numera anpassar jag mina möten så att de inte sker i en kurva om vägen är smal. Vilket gör att den eljest så utmärkta och säkerhetsfrämjande uppfinningen farthållare blir tämligen värdelös.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas Sandqvist

Bra snackat!! Något som retat mig i flera år är Mercedes/BMW folket som envist vägrar använda halvljus  >:(. Samma fordon, år efter år... O blinkar man på dom så tro inte att dom slår på ljuset. Tom. inne i Kristianstad nattetid kommer dom farande helt mörklagda  ::). Hur mår dom egentligen..

Dom ska inte köra med skitsnacket om importbilar, många andra äldre bilar måste slå på lyset manuellt. Hade en ny Golf en gång i tiden. Halvljuskontakten byttes 3 ggr sen fick det vara nog! La en lapp intill hastighetsmätaren med text "lyset" sen var det problemet ur världen.

Var rädda om varandra i trafiken, hälsar Jonas.

Ersa

#8
Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 20 juli 2007, 19:18:55 PM
Bra snackat!! Något som retat mig i flera år är Mercedes/BMW folket som envist vägrar använda halvljus  >:(. Samma fordon, år efter år... O blinkar man på dom så tro inte att dom slår på ljuset. Tom. inne i Kristianstad nattetid kommer dom farande helt mörklagda  ::). Hur mår dom egentligen..

Dessa bilister kan man ju inte se, och därför kan ju ingen begära att man ska blända av sina helljus inkl 3 extraljus då man möter dem...   ::)

Angående Nicos inlägg om rondeller fick jag mig en kulturkrock då jag återvände till hemstaden. Här kör man FORT genom rondellerna, även om man ser att en tung lastbil hunnit in före en. Denna måste man köra fram till och sedan tvärnita för att inte köra in i den. Dumma lastbilar och stadsbussar som inte kan hålla 50-60 km/h genom rondellen som alla andra!
Tydligen är det dessutom accepterat av många att man kan ligga kvar i höger fil inför en vänstersväng i en tvåfilig rondell. Man ligger således i "ytterfilen" vart man än ska Detta ledde till vissa... konfrontationer då undertecknad brakade in i rondellerna med tunga fordon efter att ha läst av den övriga trafiken på ett sätt som fungerade mycket bra både i Östersund, Stockholm och Norrtälje. Dock ej i Umeå...   >:(
Kraftiga diodblinkers på lastbilar har man ingen större respekt för, men nog bromsar (och tutar) bilisterna då lastbilen oftast ändå byter fil, trots att bilisten försöker köra om lastbilen fast den blinkat tydligt långt innan filbytet...

Cyklister ska vi nog inte gå in på. En ej namngiven utbildare på tunga fordon som är en rejält snäll och from människa, sa även han en dag: "Nästa gång det kommer en student och svävar ut mot rött med sin militärcykel framför bussen så ska jag ut och vrida cykeln kring halsen på honom".  Rödljuskörningar med cykel är mycket vanligt. Och då snackar jag om vanliga korsningar där cyklisterna cyklar på bilvägen och kör mot bilarnas röda trafikljus. Vadå "korsande trafik"?   ::)
För er som känner till Umeå kan ni leta upp korsningen Kungsgatan-Fabriksgatan och titta på eländet...

Staffan Sävenfjord

Fast numera cyklar ju de flesta på trottoarerna. Helst i galen riktning och runt ett hushörn utan att se sig för eller ens bromsa. Jag lyckades få en käring i Mjölby att skita på sig häromdagen, när hon kom cyklande på det sättet och jag hann hoppa undan i absolut sista stund. En ringa tröst är att cyklistens fall blir mycket värre än fotgängarens om man blir påkörd av en cyklist.
Ja, hon kanske inte sket på sig men hon fick i alla fall en orgasm. I alla fall skrek hon så. Och tur var kanske det för då hörde hon inte att jag skrek efter henne om hon inte hade några bromsar på cykeln. Det var inte i samma verserade ordalag som här.
Jag trodde att cyklisterna i Gävle var Sveriges gävligaste. Men de är om mjöligt ännu värre i Mjölby. I Borås har de svårt att cykla på cykelbanan om det går en cykel- och gångbana bredvid varann (men ve den stackars fotgängare som råkar gå på cykelbanan när det kommer en cyklist i full fart bakifrån) men det cyklas vanligtvis inte på trottoarer och inte på rena övergångsställen heller. Men det finns ett specialfall, nämligen där en cykelbana går parallellt med övergångsstället. Inte ens polisen har kunnat svara på vad som gäller utan svamlat något om "ömsesidig hänsyn".
Och så finns det de som tror att företräde för fotgängare vid övergångsställen gäller tio meter på ömse sidor om strecken. Helst också att man går snett över vägen och gör ett 90-gradersskutt från trottoaren ut på körbanan inom dessa tio metrar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)