hur länge skall man vara rädd för att ställa en buss som är trafikfarlig

Startat av Danne575, 15 juli 2007, 11:41:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne575

jag skulle vilja ha en förklaring på varför mina föredetta arbetskamrater är rädda för att ställa en buss som är trafikfarlig,för dom räknas som illojala då?
Är detta likadant i resten av sverige?
har fått sparken på grund av att jag ställde fordon som var trafikfarliga
och saofereninga kommunal gjorde inget

Magnus_J

jag skulle vägra ta ut en buss som är rent trafikfarlig.
Jag persoligen har aldrig haft problem med att få vagnbyte när jag begärt det och ibland fått det ändå när man frågat om det går att fixa på nåt sätt, bara för servicebilen inte vara tillgänglig.

På Råsta finns deten Fel-lista som är undertecknad av facket och förra Platschefen som man ska följa.
med olika nivåer på felen. gula och röda,

Nico

Självklart kan, får och bör man omgående ställa en vagn som är trafikfarlig. Det är heller inte något som kan rendera avsked.

Vill inte egentligen spekulera, men av introinlägget så får jag en känsla av att det är något annat som ligger bakom varför jag egentligen undrar om det är handhavande och åtgärder vid bussars eventuella trafikfarlighet som diskussionen avser eller om det egentligen är något annat som trådstartaren är ute efter?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Danne575

Citat från: Nico skrivet 15 juli 2007, 15:02:47 PM
Självklart kan, får och bör man omgående ställa en vagn som är trafikfarlig. Det är heller inte något som kan rendera avsked.

Vill inte egentligen spekulera, men av introinlägget så får jag en känsla av att det är något annat som ligger bakom varför jag egentligen undrar om det är handhavande och åtgärder vid bussars eventuella trafikfarlighet som diskussionen avser eller om det egentligen är något annat som trådstartaren är ute efter?

det var bara en fråga om det även förekommer i övriga sverige att det körs med trafikfarliga fordon

Danne575

Men att köra en buss som arbetsledare Från Nils erikssonsplatsen till Kruthusgatan,Göteborg är det tillåtet
Som har fått Körförbud

Kvarne

Citat från: Danne575 skrivet 18 juli 2007, 22:35:41 PM
Men att köra en buss som arbetsledare Från Nils erikssonsplatsen till Kruthusgatan,Göteborg är det tillåtet
Som har fått Körförbud

Är bussen belag med körförbud så är det ett lagbrott att köra denna, varför du borde ha all rätt att vägra köra den.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 juli 2007, 08:12:12 AM
Körförbud av vem?
Skyddsombud, bilinspektör eller polisman?

Kvarne menade nog Svensk Bilprovning och bilinspektör på flygande besiktning.
Men ingen begär väl att man ska köra en buss med en "spansk flagga" i rutan.

Ersa

Jag minns en historia om en förarkollega som körde lätt buss på ett mindre åkeri, där det var si och så med säkerhet och andra satsningar. Han var tvungen att köra på dubbdäck långt inpå försommaren pga att det att ledningen aldrig ordnade sommardäck. Detta ledde till slut till ett tips till farbror blå, och efter en poliskontroll dagen efter sändes böterna till åkaren. Föraren fick inga böter.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 23 juli 2007, 21:26:07 PM
Jag minns en historia om en förarkollega som körde lätt buss på ett mindre åkeri, där det var si och så med säkerhet och andra satsningar. Han var tvungen att köra på dubbdäck långt inpå försommaren pga att det att ledningen aldrig ordnade sommardäck. Detta ledde till slut till ett tips till farbror blå, och efter en poliskontroll dagen efter sändes böterna till åkaren. Föraren fick inga böter.

Fast det skulle han nog kunnat fått om polisen rapporterat honom till åklagaren. Vilket väl skulle inträffat om han inte betalat ordningsboten. Å andra sidan inser väl också polis och åklagare det rimliga och lägger ned ett sådant mål mot bussföraren.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

robbes

fann en annan forumdiskussion som en användare o bussförarre med samma alias som dens om startade här använde o där säger vederbörande att han fick sparken pga att han gjorde dagligtillsyn

http://www.truckstop.nu/forum/viewtopic.php?t=55