Huvudmeny

Nokia 6060

Startat av Jona, 12 juli 2007, 17:36:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Jag måste alltid använda 8 till 10 år gamla mobiler för jag upplever dom nya mobilerna som sämre.
Först använde jag min Nokia 6150 från 1998 till julen 2006 och efter det har jag använt en beggagnad Nokia 6110.
Anledningen är att alla andra mobiler jag äger som siemens A65 osv har ett och samma fel. Det spelar ingen roll om den heter Sony Ericsson, Nokia, Siemens eller något annat. Men signalerna är jättehöga om den ligger på ett bord eller så. Men stoppa den i byxfickan och du vare sig hör telefonen eller märker att den vibrerar. Vilket den gör om den INTE är döljd i en ficka.

En annan problem, som även mina gamla nokiatelefoner har är att dom ringer 112 av sig själv. Knapplåsta och allt. men trycker du "1" "1" och "2" på en knapplåst telefon så kan du sedan klicka ringa och ringa upp. Detta gör mina telefoner alltså av sig själv. Flera gånger i månaden.

Därför vill jag nu byta till en ny telefon. Hällst Nokia för dom gillar jag bäst. Den ska ha lucka och hällst hög ringsignal osv. Den ska kosta under 1000:- Jag vill ha en billig telefon med få funktioner för jag ringer och SMS ar bara med dom. Kamera och annat lull lull vill jag inte ha.

Nokia 6060 kostar 799:- i butik hos Onoff. Den har lucka som jag vill ha. Nu undrar jag om någon vet hur det är med ljudet. Hörs den även om man skulle ha den i en ficka. i en innerficka på Vinterjackan eller i byxfickan med tröja och jacka utanpå?

Hjälp mig gärna med detta, tack för era tips och råd.
MVH Filosofen Jona

Magnus_J

de flesta telefoner har väl en vibratorfunktion också.

Jona

Citat från: Magnus_J skrivet 13 juli 2007, 05:11:28 AM
de flesta telefoner har väl en vibratorfunktion också.

Sant, det har till och med min gamla Nokia, (okej inte 6150) men både den Sony Eriksson och Siemens osv jag har liggande hemma. Men det är inte så ofta jag känner av vibrationen av dom. Tyvärr.
MVH Filosofen Jona

Nico

Citat från: Jona skrivet 13 juli 2007, 08:06:45 AM
Sant, det har till och med min gamla Nokia, (okej inte 6150) men både den Sony Eriksson och Siemens osv jag har liggande hemma. Men det är inte så ofta jag känner av vibrationen av dom. Tyvärr.

Allt är ju relativt och mycket beror mera på handhavandet i sig misstänker jag. Ska jag vara riktigt elak så får du nog återgå till två burkar å ett snöre...  ;D 

Skämt åsido så måste ju både ljudet och vibrationerna förmedlas på något vis. Vad gäller ljudsignaler så beror det mycket på vilken signal som valts. Många av de ballare/modernare är svåra att höra då tonerna inte riktigt är anpassade till högtalaren på en nalle vilket gör att en hel del försvinner på vägen. Vad gäller vibratorfunktionen så beror även det på olika faktorer. Har jag själv nallen i en bröst- eller benficka så är det sällan några problem att känna vibrationerna. Om du i din tur inte gör det så misstänker jag att du måste ha väldigt fladdriga och vida tröjor och byxor...  ;)

Ligger däremot luren i en luftig ytterficka på en jacka så blir det däremot genast svårare. Har man sedan inte plagget direkt mot kroppen blir det än värre. Titta sedan t.ex. på kvinnor som istället ofta har luren i handväskan, att det blir svårt att märka något säger sig självt. Dock ska man inte påpeka det uppenbara... en dambekant vart vid ett tillfälle förbaskad för att hon inte kände när luren gick igång längst ned i hennes jättesäck till väska. Inte hamnade heller en annan i bättre dager när man inte uttryckte nödvändig finkänslighet i det meddelande som, i brist på övrig respons, lämnades på nallens svarare.

Likadant så handlar det nog om handhavande vad gäller detta med att ringa upp 112-numret. Har aktivt använt mig av olika former av mobilelefoner i bra många år nu, men har faktiskt aldrig råkat ut för (även fastän funktionen finns) att nallen larmat SOS Alarmering på egen hand. Det är liksom lite för mycket som ska stämma, typ fyra på varandra korrekta tryckningar. I övrigt så skyr jag telefoner med lucka då det bara är ytterligare en grej som kan gå sönder.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Hej

Jag har en 6060 (kostade 1 spänn när jag förlängde mitt Tele2-abbo). Brukar ha den i byxfickan. Den hörs väldigt bra tycker jag, utan att ha ändrat någon inställning. I byxfickan känns vibrationerna också.
Hälsn
Björn

Fredde

#5
Även SE tele har funktionen att man kan slå antingen 911 el 112 utan att låsa upp tele.. Detta för att man kan i "mycket stessat läge/panik" får problem att låsa upp tele.. Man bara försöker slå nr å det funkar inte, men helt klart är det problem om man ha den i fickan å man råkar klämma åt 1-1-2 eller 9-1-1 på vissa SE är även 08 larmnummer som funkar...
Dock har jag en Nokia N95 numera, denna kostar hutlösa 6000 kr men man har GPS samt W-lan med då åsso å den har ju siffertablån ej synlig i "fick läget" Dock är det även funktion om knapplås på å tablån framme att man kan slå 112 el 911 med knappås på..
Förra tele jag hade å har i reserv är SE K700... Funkar rätt så bra fast man haft den i 2,8 år å skickat nästan 6000 SMS med den bla ! har räknat ut på lillfingret att man har minst 1,5 milj knapptryckningar på tablån på 2,8 år.. Dock är knapp 5 lite konstig haha

Första mobil var en Motorola (NMT) som man även kunde köra på "R6" batterier året var 1994... Man tjäna in den snabbt då dom ofta bruka ringa fr jobbet å ville man skulle jobba extra då..

SE = Sony Ericsson.


//Fredde

Möllers

Jag har en Nokia 7373 den går bra  kostar 2500.