UL stora landsbygdsavtal från 2022

Startat av homer, 11 maj 2021, 22:48:45 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Buzzlover

Vad jag har hört så kommer man inte fortsätta med dubbeldäckare i UL-trafiken, motiveringen ska vara att trafiken idag är vindkänslig samt svår att framföra vid omläggningar pga höjden osv.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

toddetoddelito

Synd för bussfloran, men samtidigt förståeligt. Kanske dubbeldäckare skulle passat bättre i Uppsala stadstrafik än i landsbygden? Känns som att det finns tillräckligt med underlag passagerarmässigt, sen om det skulle vara möjligt att utföra vet jag inte.

admin

De inläggen som handlade om generell användning av dubbeldäckare i stadstrafik har knoppats av till en egen tråd som nås här.

kimpan

Är det någon som vet om Nobina överklagat UL upphandlingen.....

homer

Det är inte överklagat och 10 dagar har gått så avtalet är klart

Bussmicke

Hurra , hurrar för att det som omväxling inte blev överklagat.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa


kimpan

Om jag inte missminner mig så var det en bussstrejk på den privata sidan 2013. Den strejken skulle ha fått till följd att man skulle reglera hanteringen av personal vid operatörsbyten. Om detta kan man läsa i Expressen från 27 juni 2013. Men detta verkar vara helt bortglömt idag..... Vad hände med det avtalet egentligen....

https://www.expressen.se/nyheter/busstrejken-avblast--parterna-overens/

jocke

kimpan:

"Företagen ska däremot åta sig att göra vad de kan för att behålla personal vid händelse av ett ägarbyte, säger Peter Jeppsson."

Göra vad de kan :p
Jag förändrar era liv med detta inlägg

BSB101

Att stora bolag missar på formkrav händer då och då oavsett bransch.
Citat från: Ersa"Vi har ingen korruption eller otillbörligt gynnande i detta land", heter det.
Vem kommer det citatet ifrån? Jag har aldrig hört/läst att någon förnekat att det förekommer korruption i Sverige. Låter som en halmgubbe från din sida. Skulle även vara intressant om du kunde utveckla på vilket sätt det förekommit korruption i denna upphandling.

Ersa

Nu tänker du rent juridiskt. Inte moraliskt eller generellt.
Det har inte förekommit någon juridisk korruption i någon upphandling. Korruption och otillbörligt gynnande är när lagbrott sker, men det listiga är att man i upphandlingar kan rikta kraven helt lagligt så att många tänkbara mindre budgivare helt utestängs. Däremot får man aldrig gynna mindre företag, genom att stänga ute stora. Först då blir det ett brott, rent juridiskt.

Jag har dessutom inte uttalat mig alls om just denna upphandling specifikt. Var fick du det ifrån?

Bältes-Assar

Att bara två stora bolag lagt anbud behöver ju inte alls betyda att de andra missat på formkrav. De kan ju också ha avstått från att lägga anbud pga. att de inte ser någon som helst chans att få lönsamhet i affären när de får se hur de närmare villkoren är utformade.

Nu är ju det här en rätt gammal tråd så det är inte säkert att alla kommer ihåg vad de menade, men jag förstår det som att flera bussföretag i detta fall klarat prekvalificeringen men sedan avstått från att lägga anbud. Det tycker jag är ett varningstecken för någonting!