Hej!
Såvitt jag vet infördes SL:s blåbusslinjer (och lades även ner) dessa datum:
17 augusti 1998 – Linje 4, första blåbusslinjen som infördes
22 mars 1999 – Linje 3
10 oktober 1999 – Linje 1
14 augusti 2000 – Linje 676 (då med linjenumret 640 i behåll, fick linjenumret 676 först den 23 augusti 2004, även första blåbusslinjen utanför innerstaden som infördes)
20 augusti 2001 – Linje 177 (även fast den infördes som högtrafiklinje den 16 augusti 1993), 670, 872, 873 och 875
19 augusti 2002 – Linje 172 och 179
18 augusti 2003 – Linje 178
21 juni 2004 – Linje 2
22 augusti 2005 – Linje 471 och 474
21 augusti 2006 – Linje 173 (även fast den infördes som högtrafiklinje den 18 augusti 1986) och 176
18 augusti 2008 – Linje 677
13 december 2015 – Linje 872 läggs ner och blir rödbusslinje 802, första gången en blåbusslinje läggs ner
10 december 2017 – Linje 6
17 augusti 2020 – Linje 175
178 fanns redan 1997 och Gick Djursholsm Ösby station - Solbacka, Färingsö.
Ja, men den lades ner redan då.
640 verkar ha blivit blå någon gång mellan augusti 2004 då jag fotat 640 i Norrtälje sommaren 2004 och 676 samma höst.
670 blev nog blå ungefär samtidigt då jag har fotat den blå i oktober 2004.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Hm. Jag minns att jag såg en bild redan från 2002 när linje 670 var blå.
640 fick blå bussar i slutet av 2000 men det var flera år senare som den blev 676.
670 blev blå 2001, minns ej exakt när.
872/873/875 infördes i augusti 2001.
Precis så.
Linje 640 är en rätt gammal linje, och fanns många år innan de sista sträckorna av motorvägen E18 invigdes i mitten på 90-talet, och rullade då som en snabbuss och körde förbi de flesta hållplatser längsmed landsvägen. Efter omkring 1996 började 640 att trafikera nya E18 mellan Rösa och Roslagsstoppet.
De flesta blå Vegorna i Busslinks 57xx-serie levererades en och en, mellan oktober och december 2000, och därmed blev linjen en blå stomlinje. Det fanns inget officiellt startdatum, utan bussarna fasades in under några månaders tid, men alla torde ha kommi i trafik innan jul/nyår det året.
23 augusti 2004 ändrades linjenumret från 640 till 676, men det blev inga andra förändringar i upplägg, fordon, färger eller sånt, utan linjen fortsätte som den blåbusslinje den varit sedan de sista månaderna av år 2000, och med den linjesträckning den haft sedan 1996.
Citat från: B10M skrivet 16 juni 2023, 10:00:14 AM640 fick blå bussar i slutet av 2000 men det var flera år senare som den blev 676.
670 blev blå 2001, minns ej exakt när.
872/873/875 infördes i augusti 2001.
Jag misstänker att linje 670 blev blå samma datum som 870-linjerna infördes. Rätta mig om jag har fel.
Sammanställningen stämmer. 670 tillsammans med 872, 873 och 875 blev stomlinjer den 20 augusti 2001. Egentligen skulle inte 872 ingått, men av omloppstekniska skäl togs den med. Detta ändrades i samband med det nya trafikavtalet 2015.
Det officiella datumet för uppgradering till stomlinje för linje 173 var den 21 augusti 2006. Då hade 3904 - 3912 levererats.
Linje 640 blev stomlinje den 14 augusti 2000.
När lades gamla 178 ner?
/Bussmicke
www.bussmicke.se
471 och 474 infördes i augusti 2005
Citat från: Per E skrivet 16 juni 2023, 17:52:42 PMSammanställningen stämmer. 670 tillsammans med 872, 873 och 875 blev stomlinjer den 20 augusti 2001. Egentligen skulle inte 872 ingått, men av omloppstekniska skäl togs den med. Detta ändrades i samband med det nya trafikavtalet 2015.
Det officiella datumet för uppgradering till stomlinje för linje 173 var den 21 augusti 2006. Då hade 3904 - 3912 levererats.
Linje 640 blev stomlinje den 14 augusti 2000.
Du menar 3704-12?
Citat från: Bussmicke skrivet 16 juni 2023, 19:03:01 PMNär lades gamla 178 ner?
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Den lades ner den 9 juni 1997.
Sorry, givetvis 3704-3712
Här följer ett längre inlägg om historien för linje 640/676:
Som tidigare angetts blev linje 640 blå stomlinje hösten 2000. I vintertidtabellen från 14/8 2000 anges det att "Linje 640 får kraftigt utökat turantal. Under morgonen 5-mnuterstrafik från Norrtälje och under eftermiddagen 5-minuterstrafik från Stockholm. Dagtid 20-minuterstrafik - även under helger. 30-minuterstrafik från Stockholm på vardagskvällar. Alla turer körs som snabblinje 640. Nya lågentré boggiebussar sätts in på linje 640 under hösten. Den nya busstypen kommer att underlätta på- och avstigningen för bl a handikappade och resenärer med barnvagnar. Bussarna är utrustade med klimatanläggning." Linje 640 blev således den första blåbusslinjen utanför innerstan.
Jag tittade vidare i gamla tidtabeller för 640/676. Under 60-talet och början av 70-talet var 640 en ren båtbusslinje mellan Stockholm och Ålandsbåtarna från Norrtälje hamn. Men i augusti 1981 startar 640 igen och blir en snabbare variant av 625 som då körde Stockholm-Angarn-Stångberga-Söderhall-Kilen-Norrtälje. 640 körde samma väg som 625, med undantag av att den körde motorvägen Rösa-Norrtälje och från december 1981 även den då nyöppnade motortrafikleden Gillingebanan-Söderhall. 640 hade då endast ca 3-4 avgångar per dag i rusningstid och hade med undantag av Väsby stuteri (från augusti 1984 istället Väsbylund) inga hållplatser mellan Roslags Näsby och Norrtälje. Även om linje 640 startade 1981 så hade "snabbturer" Stockholm-Norrtälje med uppehåll endast vid Väsby stuteri funnits sedan hösten 1976, men 1976-1981 skyltades snabbturerna också 625.
I juni 1986 läggs linje 625 om till att köra via Rimbo. 640 tar då över trafiken förbi Kilen och får i princip 1-timmestrafik på vardagar (30-minuterstrafik i högtrafik) samt hållplatsuppehåll även vid Gillingebanan och alla hållplatser Söderhall-Östra Libby. På helgerna kör 640 varannan timme och varvas med 625 som också kör varannan timme, vilket ger en avgång i timmen mellan Stockholm och Norrtälje över Söderhall. Till det kom även 621 som då körde Stockholm-Norrtälje via Åkersberga.
1989 utökas turtätheten på 640 i högtrafik i rusningsriktningen till 20-minuterstrafik, och 1992 blir det 10-minuterstrafik. 1992 får linjen dessutom halvtimmestrafik dagtid på vardagarna och timmestrafik på helgerna. Omkring samma år börjar SL även utlova att de flesta ordinarie avgångar på 640 (640 hade då väldigt många extraturer) ska köras med bussar med höga stolsryggar och hörlursuttag med radio vid varje sittplats.
Motorvägen mellan Söderhall och Rösa måste ha öppnats sommaren 1995 för i tidtabellen från augusti 1995 kör 640 via Ledinge trafikplats. Som det står i informationen i tidtabellen från den 21/8 1995: "Linje 636, 637 och 640 kör nya motorvägen mellan Söderhall och Rösa. Därmed minskar restiden mellan Stockholm och Norrtälje med 5 minuter. Nya linje 655 tar över och kör mellan Norrtälje och Söderhalls trafikplats".
Under resterande delen av 90-talet utökas turtätheten successivt och i augusti 2000 införs alltså 5-minuterstrafik i högtrafik och blåa bussar sätts i trafik under hösten.
Linje 640 blev således en (fortfarande röd) stomlinje officiellt den 14 augusti 2000, men fick inte sina blåa bussar förrän några månader senare. Så den blev inte helt "blå" förrän framåt julen samma år. De flesta andra nya stomlinjer fick väl sina blåbussar redo för start redan på första trafikdagen för stomlinjestarten.
Sen har vi dagens linjenummer 640, som heter
linje 640Z, och består av den anropsstyrda trafiken i södra Lohärad. Personligen hade jag sett 654Z som ett mer logiskt linjenummer på denna.
När de första blåbusslinjerna startade kring 2000 var det ovanligt att alla blåa bussar var på plats vid den officiella trafikstarten. Som jag minns det förekom Scania Maxci på både 4an och 3an ett bra tag efter att de hade startat. Men minnet är ju bedrägligt så jag tittade på svensk busshistoria. Där framgår att endast 9 st Omnicity-led var levererade när 4an startade i augusti 1998. Det dröjde sedan flera månader innan alla blåa bussar var på plats. Liknande skedde när 3an startade i mars 1999.
Tittar man på Vegorna för 640 så fanns bara 2 stycken på plats i augusti 2000. Under hösten levererades sedan 3 st Vegor i september, 7 st i oktober, 16 st i november och de sista två togs i trafik 1/12.
När 670 blev blåbuss i augusti 2001 så levererades de fåtal nya Volvo Säffle-bussarna med sin udda dörrställning först i slutet av september och början av oktober. Där var det inte så många nya fordon, utan tidigare röda fordon lackerades om. Jag minns inte exakt hur det var men har för mig att bussarna lackerades om allt eftersom, och blåa bussar förekom före det officiella tidtabellsskiftet i augusti medan röda bussar fanns kvar ett tag efter.
Även för Swebus linjer som blev blåbusslinjer 2001 (177, 872, 873 & 875) var det nästan inga nyleveranser, utan tidigare röda bussar lackerades om. Även där har jag för mig att färgbytet skedde successivt, och i en del fall förekom även där blåa bussar "för tidigt" medan röda bussar fanns kvar "för sent".
2017, ett tag innan trafikstarten för linje 6 så rullade det redan blåa bussar på 73:an innan den omdöptes till linje 6.
Blåbussarna gick väl på linje 50 innan 6:an kom? Eller minns jag helt fel?
Just det, det gjorde dom.
Har heller inget minne av det skulle rullat blåbussar på linje 73... eller ens ledvagnar. Dels var en del av sträckan inte lämplig (och saknade mig veterligt även dispens för ledvagn), dels var hpl.läget vid Karolinska dessutom trångt att komma in på även med en vanlig normalvagn.
Hakar på denna tråd med en annan fråga: ersatte linje 3 någon/några äldre linjer, eller var den helt "sin egen"?
3 ersatte väl 48.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Tack Micke 🙏
Citat från: Bussmicke skrivet 19 juli 2023, 10:37:48 AM3 ersatte väl 48.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Ja. 1999-03-22.
//Peter
Citat från: Nico skrivet 19 juli 2023, 09:24:51 AMHar heller inget minne av det skulle rullat blåbussar på linje 73... eller ens ledvagnar. Dels var en del av sträckan inte lämplig (och saknade mig veterligt även dispens för ledvagn), dels var hpl.läget vid Karolinska dessutom trångt att komma in på även med en vanlig normalvagn.
Det har rullat ledvagnar på 73an, till och med förortsvarianten med endast lågt insteg. (högt golv bak). Däremot tror jag inte att jag har sätt blå bussar på linjen.
Även 40 har trafikerats med ledvagn. 40 och 73 var innan omläggningen i innerstan de ända linjerna förutom stombussarna som det gick ledvagnar på.
Sedan att det går blåa bussar på en linje ibland gör den inte direkt till en stomlinje, eller ens att det går rätt ofta. Det var tidigare vanligt att lokaltrafiken i Norrtälje gick med blå buss. Även Arriva körde uteslutande blå ledbuss på 699an, trots att den både omloppsmässigt och schemamässigt lika väl hade kunnat gå med röd ledbuss.
Den sista specialaren har väl varit 175 Som ska vara Bus Rapid Transit. Tidigare gick den med blå buss med tunnelbanestripning på sidorna.
Linje 40? Du menar linje 70? Omkring sommaren 2014 började även 77:an köras med ledvagn.
Citat från: igel skrivet 21 juli 2023, 09:15:58 AMDen sista specialaren har väl varit 175 Som ska vara Bus Rapid Transit. Tidigare gick den med blå buss med tunnelbanestripning på sidorna.
Tidigare??
Citat från: igel skrivet 21 juli 2023, 09:15:58 AMÄven 40 har trafikerats med ledvagn. 40 och 73 var innan omläggningen i innerstan de ända linjerna förutom stombussarna som det gick ledvagnar på.
Linje 40 har i sin helhet inte trafikerats med ledbuss, men förstärkningsturer på morgonen från Lappkärrsberget till Universitetet kördes periodvis med ledbuss. Däremot kördes linje 40X (Odenplan-Universitetet - föregångaren till 70) i princip uteslutande med ledbuss. Och när linje 40X ersattes av 70 kördes 70 med ledbuss under vintertidtabellen.
Även linje 47E mellan Centralen och Djurgården kördes med ledbussar sommartid åtminstone sedan mitten av 90-talet (kanske ännu tidigare) och fram till Spårväg City tog över sträckan. Under många år användes "sommarlediga" ledbussar från Söderort, och från det att Hornsberg börjat köra 70 med ledbuss användes de bussarna för 47E på somrarna.
Du menar inte dom turerna på linje 55 som kördes Stureplan-Ropsten längs 73ans väg 2018?
(https://i.postimg.cc/bYbQHz7K/P1070737.jpg) (https://postimages.org/)
Vid Tennisstadion 20180228/Ulf
Citat från: igel skrivet 21 juli 2023, 09:15:58 AMDet har rullat ledvagnar på 73an, till och med förortsvarianten med endast lågt insteg. (högt golv bak). Däremot tror jag inte att jag har sätt blå bussar på linjen.
Det har gått blå bussar där.
https://forum.omnibuss.se/index.php?&topic=70910.0
Ser att jag själv svarat i den länkade tråden så det är det där med minnet. :P
Det man dock kan konstatera är att i extrema undantagsfall kan set köras lite vad som helst. Även då led på tidigare linje 73... och då sannolikt med tillfällig dispens eller om man struntade i det. Däremot har det inte planmässigt att det rullat led på den linjen. .