"Utmärkelser" för problemfri drivlina

Startat av Kurra-Gurra, 02 mars 2015, 20:31:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kurra-Gurra

Har några gamla "knappar" som jag fått ärva efter en släkting som körde buss på 50- och 60-talen på kontinenten. Då var det vanligt att man fick sådana här märken att sätta på bussförarkavajen när man hade kört t.ex. 100 000 km utan driftstörningar! Jag vet inte exakt vad de kallas på svenska, men i Österrike kallas de för "Anstecknadel" De är en fin gest tycker jag, och jag undrar när man slutade med det här. Men det är klart, en modern plastbuss klarar ju inte så många mil utan problem, så det hade ju inte varit någon idé att dela ut dem iallafall eftersom att ingen hade fått dom  :P
Bifogar bilder. Bonus till den som känner igen den sista. Hint: Det är en av östblocksfabrikanterna som klarat murens fall relativt bra!

Käßbohrer-SETRA i äkta silver


MAN


Den här är lite klurig, logotypen syns lite otydligt på bilden!

groenis

Tyskarna gillade sådant här fick ärva efter min morfar som var droskägare i Danmark två nålar
en i silver och 50000 km och en i guld 100000km.

/Lennart

HJP

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 02 mars 2015, 20:31:35 PM

Den här är lite klurig, logotypen syns lite otydligt på bilden!
****
Det ser ut som den typiska stjärnan från någon av de tidigare öststaterna. Hammaren och skäran syns ju tydligt, högst upp.

Kurra-Gurra

Citat från: HJP skrivet 03 mars 2015, 11:14:43 AM
****
Det ser ut som den typiska stjärnan från någon av de tidigare öststaterna. Hammaren och skäran syns ju tydligt, högst upp.
Ja det är korrekt! Om man tittar noggrannt så syns tillochmed den välkäda logotypen för tillverkaren, samt namnet på den stad där de byggs!

F.Å

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 03 mars 2015, 11:23:58 AM
Ja det är korrekt! Om man tittar noggrannt så syns tillochmed den välkäda logotypen för tillverkaren, samt namnet på den stad där de byggs!

Gissar på Skoda.

Kurra-Gurra

Citat från: F.Å skrivet 03 mars 2015, 14:02:56 PM
Gissar på Skoda.
Ja det är rätt! Den lilla Škoda-pilen syns längst ned, i mitten av "Mladá Boleslav" som ju är Škodas hemort!


Kurra-Gurra

Men varför slutade man med sådana här märken? Det vore väl en kul PR-grej att köra med?