Vilken SL-linje har minst hållplatser?

Startat av the0fiskis, 24 mars 2012, 17:10:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

the0fiskis

när jag såg denna tråd så började undra vilken linje har minst hpl eller kortast sträcka
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=51986.0;topicseen ("flest tråden")
en het kandidat är nog 465 med sina 6hpl (nacka starand>fisksätra(station) men mot andra hållet är det 8hpl (fisksätra(station)>nacka strand)
bjuder på en nostalgibild

fd nobina 5169

Lars-Håkan_E

651 har väl 5 hpl totalt, och ska man räkna med 131 så har den två (bägge ändhpl)

Nico

Vet inte riktigt om man ska klassa 651 som en riktig linje den heller. Några som annars borde kunna kvala in är väl 133 och 832?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Adrian Langemar

Citat från: Nico skrivet 24 mars 2012, 17:26:54 PM
Vet inte riktigt om man ska klassa 651 som en riktig linje den heller. Några som annars borde kunna kvala in är väl 133 och 832?
På vilket sätt är inte 651 in riktig linje?

Nico

Uttryckte mig lite oklart och visst är det en riktig reguljär linje ur ett viss perspektiv. Allt är dock relativt och 651 är samtidigt en linje som inte är direkt vältrafikerad. I ena riktningen börjar den på vardagar gå strax före 05:00 och i den andra strax före 07:00 för att sedan beroende på riktning sluta gå 18:00. Helgerrna är likartade om än med viss förskjutning i tid. Till största delen av tiden så ligger man på en avgång i timmen så i många fall lär nog folk knata om de inte kan tajma in bussen. Det var lite det jag då i alla fall åsyftade då detta i kombination med den korta linjesträckningen ändå gör att linjen hamnar lite vid sidan om. I alla fall ser jag den inte som en matarlinje på samma vis som jag ser t.ex. 133 och 832. 


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Anders Lundén

Finns väl knappast någon med färre hpl än 443C? Den har 2 hpl, Nacka strand o Centralen.

Kortast vet jag däremot inte. Kanske är det som någon spekulerar 651 i Norrtälje. Men t ex 718 o 832 är inte särskilt långa heller.

// Anders

jbnilsson

443c har 2 hållplatser. Nacka strand och Centralen.

Ersa

Att beteckna vad som är en "riktig linje" är nog omöjligt. Det finns säkert även de som anser att udda linjevarianter som direktbussar med t.ex X och C efter numret inte är "riktiga".
En annan lite blindtarm till linje är SL 659 med fyra hållplatser på sina 6 km. Dock med ett 4,5 km långt vinkområde mellan näst sista och sista stolpen.

Olle


JDS

Linje 689 har väldigt små hållplatser, de är kanske de minsta hållplatserna på hela linjenätet?  ;)

bjorn_k

Citat från: JDS skrivet 24 mars 2012, 23:46:00 PM
Linje 689 har väldigt små hållplatser, de är kanske de minsta hållplatserna på hela linjenätet?  ;)
*Skrattar högt*

jzon67

Vad sägs om Linje 718? TumbaSTN-Ö Storvreten 4hpl och 6min körtid...

Andy

Citat från: jzon67 skrivet 25 mars 2012, 22:24:18 PM
Vad sägs om Linje 718? TumbaSTN-Ö Storvreten 4hpl och 6min körtid...
Och av hållplatsnamnen att döma är linjen ganska "strapatsrik". Branta backen: Pust och stön! Stupvägen: Snava inte här! Viltstigen: Prasslade det inte i busken där... :-)

P.Ek

Linje 711, Tullinge gymnasium-Flemingsbergs station 5 hållplatser, 5 minuter.

Ulf Berlin

Citat från: Andy skrivet 26 mars 2012, 15:41:04 PM
Och av hållplatsnamnen att döma är linjen ganska "strapatsrik". Branta backen: Pust och stön! Stupvägen: Snava inte här!...
Åk dit och titta så förstår du ;)/Ulf