Vilken SL-linje har minst hållplatser?

Startat av the0fiskis, 24 mars 2012, 17:10:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stinsen

Citat från: jbnilsson skrivet 24 mars 2012, 18:23:37 PM
443c har 2 hållplatser. Nacka strand och Centralen.

Då har vi väl en vinnare?
Eller finns det någon linje med bara en hållplats?  ;D Typ, kliv på, men det finns ingen stans att kliva av... 

J0han

Citat från: jbnilsson skrivet 24 mars 2012, 18:23:37 PM
443c har 2 hållplatser. Nacka strand och Centralen.

2hållplatser är väl omöjligt att få till? Då det inte är minst 3 hållplatser (startstation, mellanstation och slutstation)  när det inte det så bedrivs det inte linjetrafik på den aktuella sträckan.

Ellerär det jag som har lyssnat fel ett x antal gånger på YKB utbildningen?

Rätta mig gärna om ja har uppfattat fel :)

/ Johan


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?sairfo
Sent from my iPhone using Tapatalk

HJP

Citat från: JDS skrivet 24 mars 2012, 23:46:00 PM
Linje 689 har väldigt små hållplatser, de är kanske de minsta hållplatserna på hela linjenätet?  ;)
Citat från: bjorn_k skrivet 25 mars 2012, 20:48:34 PM
*Skrattar högt*
****
Ja, det blir lätt fel. I detta fall är det ett mycket vanligt förekommande fel. Men man kan ju undra vad motsatsen till "flest" är - "färst"?  ???
Detta har faktiskt diskuterats i radioprogrammet "Språket", i P1, men jag minns inte vad de kom fram till.

Annars finns det faktiskt busslinjer med mycket små hållplatser....



Denna Vaxholmslinje har hållplatser som endast är en 87:e-del av de hållplatser vi vanligtvis talar om  ;)

HJP

HJP

Citat från: Johan Ek skrivet 04 april 2012, 02:38:13 AM
2hållplatser är väl omöjligt att få till? Då det inte är minst 3 hållplatser (startstation, mellanstation och slutstation)  när det inte det så bedrivs det inte linjetrafik på den aktuella sträckan.

Ellerär det jag som har lyssnat fel ett x antal gånger på YKB utbildningen?

Rätta mig gärna om ja har uppfattat fel :)

/ Johan
****
Undrar förståss vad det då är - om inte linjetrafik - om en busslinje endast består av två ändhållplatser. Undrar också varför det skulle vara så som du beskriver det.
Jag har själv kört ersättningslinje 131 (hissbana vid Liljeholmen SL), på 1970-talet. Vad körde jag då, om inte linjetrafik?  ???

HJP

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?sairfo
Sent from my iPhone using Tapatalk

JDS

#19
Citat från: Johan Ek skrivet 04 april 2012, 02:38:13 AM
2hållplatser är väl omöjligt att få till? Då det inte är minst 3 hållplatser (startstation, mellanstation och slutstation)  när det inte det så bedrivs det inte linjetrafik på den aktuella sträckan.

Ellerär det jag som har lyssnat fel ett x antal gånger på YKB utbildningen?

Lyssnat fel behöver det inte vara, det kan ju också vara instruktören som har sagt fel. Definitionen i rådets förordning (EEG) nr 684/92 lyder

CitatMed linjetrafik avses persontransporter vid regelbundna tider längs bestämda färdvägar, varvid passagerarna får stiga på och av vid i förväg bestämda hållplatser. Linjetrafik skall vara allmänt tillgänglig, dock med förbehåll för obligatorisk platsreservation där så är lämpligt.

Inget krav på ett visst antal hållplatser med andra ord.

Kanske har man läst vidare i förordningen och snurrat till det för sig, det anges nämligen att "upprepade tur- och returresor för befordran mellan en enda avreseort och en enda bestämmelseort av i förväg bildade grupper av passagerare" utgör någonting som kallas för "pendeltrafik", men där finns också villkoret "Varje grupp av passagerare som har gjort utresan tillsammans skall senare tillsammans göra återresan till avreseorten" så där bör du tänka Birka Cruises (eller något åt det hållet) snarare än SL...

Ulf Berlin

Citat från: HJP skrivet 04 april 2012, 08:29:21 AM

Annars finns det faktiskt busslinjer med mycket små hållplatser....



Denna Vaxholmslinje har hållplatser som endast är en 87:e-del av de hållplatser vi vanligtvis talar om  ;)

HJP
Ojdå.
Dags att göra ett besök på Söder :D/Ulf

the0fiskis

Är inte 443c expressversion av 443 med en annan slut stastion + bara går i rusningen morgon kväll

*Skrivet från samsung galaxy s2*Ha en trevlig dag*

HJP

Citat från: Ulf Berlin skrivet 04 april 2012, 11:39:25 AM
Ojdå.
Dags att göra ett besök på Söder :D/Ulf
****
Nej, men kanske på Tekniska museet: http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=10312.0



Bilden är tagen på MMM:s körning på Lidingö, 5 mars 2011. mycket troligt att den modulen är med på MMM-körningen på Tekniska museet 15-22 april.
Passa på, innan bussen kör ifrån dig!  ;)

Du är förstås välkommen till Söder också, någon torsdagskväll, men där råder september 1955....  :D

HJP

Carl Eric

Citat från: the0fiskis skrivet 04 april 2012, 16:44:24 PM
Är inte 443c expressversion av 443 med en annan slut stastion + bara går i rusningen morgon kväll

*Skrivet från samsung galaxy s2*Ha en trevlig dag*

Det spelar väl ingen väl ingen roll?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ulf Berlin

Citat från: HJP skrivet 05 april 2012, 00:31:02 AM

Bilden är tagen på MMM:s körning på Lidingö, 5 mars 2011. mycket troligt att den modulen är med på MMM-körningen på Tekniska museet 15-22 april.
Passa på, innan bussen kör ifrån dig!  ;)

Du är förstås välkommen till Söder också, någon torsdagskväll, men där råder september 1955....  :D

HJP
Haha och tack för den informationen  ;D/Ulf

the0fiskis

Citat från: Carl Eric skrivet 05 april 2012, 08:39:41 AM
Det spelar väl ingen väl ingen roll?
nä inte igentligen
utan det var mer ett konstaterande/infomerade  :)