Säfflebussen försvinner

Startat av Staffan Sävenfjord, 27 januari 2009, 11:55:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

#30
Citat från: Jonas1968 skrivet 29 januari 2009, 15:59:26 PM
Jo Säfflebussens turer går fortfarande att köpa som BT buss via t ex SJ men det skall man nog undvika. Örebro-Karlstad 11:25 i morgon med ankomst 13:10 kostar 203 kronor om man köper den via SJ.se och 120 kronor om man köper den direkt på Säfflebussens hemsida. Hutlöst påslag tydcker jag. Bara bokningsavgiften är ju knappast 83 kronor utan det handlar nog om att biljetten taxeras enligt BT buss taxor och inte enligt Säfflebussens. Kontentan är. skall du åka Säfflebussen så köp biljetten av Säfflebussen och inte omvägen via SJ.se

Jag har kollat med Bergslagståget och orsaken till prisskillnaden är att Säfflebussen har en flexibel prissättning à la SJ. En biljett som bokas via www.sj.se säljs till enligt Resplus bestämmelser och har ett fast pris. Så får en resa Örebro-Karlstad för en person är det bäst att köpa direkt hos Säfflebussen.
Men sedan kommer det några andra fördelar med att köpa via Bergslagståget (alltså www.sj.se), eftersom då Resplus regler om fria barn, ungdomsrabatter m m gäller. Samma sak gäller om man kombinerar med en tågresa. Då kan det bli betydligt billigare att köpa där. Man har då också Resplus kommafram-garanti, vilket i korthet innebär att man blir försenad till en anslutning så får man fortsätta resan med vilket annat färdmedel som helst.
Det gäller alltså att själv att leta fram bästa priset för varje särskild resa. Det är för övrigt samma sak om man bokar Swebus Express via www.sj.se.
En sak till kan vara bra att veta. Säfflebussen anpassar priset mycket efter säsong. Just nu är det lågsäsong. Vid helger, sommar etc kan det rentav hända att bokning via www.sj.se är billigare även för en person.

Ännu ett tillägg: Får tacka för frågan för tack vare den har vi nu också fått mannen bakom Bergslagståget som medlem.  :)
Han påpekar också att det finns exempel på motsatt effekt när det gäller säsongsvariationen, nämligen när det gäller Fagersta-Ludvika-Sälen. Där är det nu högsäsong och resplusbiljetten kan vissa dagar vara billigare även för en person.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Martin Maltkvist

Citat från: Bussmicke skrivet 29 januari 2009, 16:46:28 PM
Man kan ju undra vad det är för fel på Svenska i det är sjuka landet som ska apa efter allt engelskt..
Där har vi samma ståndpunkt!  Anglifiering... >:( >:( >:(
Varför ha en benämning på engelska när det helt klart finns fullvärdiga, eller till och med bättre alternativ på svenska.
I mina ögon är det inget annat än idioti när folk går och tror att allt blir så mycket häftigare eller mer attraktivt bara för att det står  på engelska, titta bara på exemplet DSBFirst och trainmanager...
Det brukar ju heta att omgivningen får ta seden dit de kommer men denna och många andra företeelser verkar tyda på motsatsen.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Bergenga

Citat från: Bussmicke skrivet 29 januari 2009, 16:46:28 PM
Man kan ju undra vad det är för fel på Svenska i det är sjuka landet som ska apa efter allt engelskt..

Dere er vel ikke akkurat de verste. I Norge har vi hatt Nor-Way i over 20 år, og i Finland har de ExpressBus.
Mvh.
Øyvind Berg

Emil

Hej!

Jag tycker det är väldigt konstigt att fd Säfflebuss ledning väljer att döpa sitt bolag till gobybus. Jag tycker det är ett fräckt namn, vist. MEN  ser man på utvecklingen så ökar internet. Ledningen väljer i ett tidigt skeda att registrera domännamnet gobybus.se MEN Vad dom inte reggar är gobybus.nu (Är jag nu mera ägare av:)) gobybus.com, .org, .net är sedan tidigare reggade. VARFÖR tar man ett namn som är ett mer eller mindre ett uttryck. Denna ledningen kommer att få hosta upp ofantliga pengar på marknadsföringen av just den specifika adressen gobybus.se för att inte kunderna ska hamna fel.

Bakgrunds fakta:

Tex bussresor.se är tillsalu. Kanske inte så många som vet det. Hade i höstas mail kontakt med detta bolag som äger den och de ville börja på ett utgångsbud på minst 500 000 SEK. De trodde de skulle få ut runt 1 000 000 SEK kanske inte jätte relevant men 500 000 minst tror jag på. Ser man på den portalen jag drev tidigare. Reseportalen Bussresa.com där fick jag ut en BRA slant nu när jag sålde den. Sedan dess har jag suttit hemma och klurat ut massa domännamn och kommit på några riktigt bra som tex bussbokning.com,.nu, Busstransfer.se,.com,.nu, bussresor.org och busstravel.se kanske inte så jätte många nollor efter dessa domäner men det rör sig minst om 4.

Vad tror ni? Tror ni att bussbranschen aldrig kommer inse möjligheterna med internet? Är svaret jag på denna fråga JA kommer jag sitta med min samling av toppdomäner och gå i förlust varje åt:)



Peter Erret

Smeknamnet "Öken" buss är ju redan skapat i folkmun. Kamelerna (bussarna) kommer kanske på rad. Något dummare namn får man nog leta efter som företagsledning. Att Säffle Buss inte har någon bra klang är ingen ursäkt för att ta detta namn utan skapar bar en "jaha-upplevele". Ordet "Öken" förknippas även med ordet dåligt, det var öken att åka med denna buss, bussfirma.

Önskar bussföretagets ledning, lycka till uti öknen  ;D /Peter

Svemicke

Ordet "Säfflebuss" för mig är en buss byggd med Säfflekaross, så jag välkomnar namnskiftet ur den synpunkten.

Minns så väl en gång när jag sa att jag åkt med en Säfflebuss på linje 1 i Borås för några år sedan och någon anmärkte på att det är BL som kör den linjen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -