Buss-TV med reklam

Startat av Buss-Anders, 25 januari 2009, 23:05:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Anders

I Kalmar har vi nu fått reklam-TV på bussarna.
Knappt halvvägs bak i bussen sitter en platt-TV som visar reklam.

Jag ska erkänna att jag har inte sett vad den visar.
Det hinner man inte och så intressant är det inte. Jag tror att det är lokalt förankrad reklam mestadels.
Jag störs inte av den och jag har inte hört något negativt från passagerarna. Däremot har jag hört en kollega kommetera det med att ungdomarna satt och skrattade åt något reklaminslag.

Tycker att Buss-TV även skulle kunna användas för att ge passagerarna tips om olika busskort.
Hur man underlättar för chaufförerna så att bussen kommer fram i tid, ja lite allmänna resetips.

Lite komiskt är det att de sitter fast runt ett rör, ja ett vanligt rör som passagerarna kan hålla i och på vilket det sitter en stannaknapp. Röret sitter ju inte helt lodrätt eller vågrätt så TVn lutar lite.
Men det såg säkert bra ut på ritningen.

På vilka fler ställen finns det Buss-TV med reklam tro?

Mvh
Buss-Anders

bussgrabben

Umeå hade ett försök med TV-reklam i bussarna. Det måste varit kring 97-98 någon gång.

AO

i Gävle har stadsbussarna sen några år tillbaka Tv-skärmar med reklam på. De visar på både reklam som samhällsinformation som information om busskort m.m. Dessa rätt stora platt-TV-skärmar sitter på baksidan av förarbåset.

Kan du förklara mer hur dessa är placerade i Kalmarbussarna, någon bild?

Staffan Sävenfjord

Citat från: AO skrivet 25 januari 2009, 23:56:04 PM
i Gävle har stadsbussarna sen några år tillbaka Tv-skärmar med reklam på. De visar på både reklam som samhällsinformation som information om busskort m.m. Dessa rätt stora platt-TV-skärmar sitter på baksidan av förarbåset.

Kan du förklara mer hur dessa är placerade i Kalmarbussarna, någon bild?

Stadsbussar i Borås hade redan på 1950-talet två bussar som visade reklam inne i bussen. TV fanns ju knappt då utan det var en snurra som visade olika reklambudskap. Vi skolgrabbar tyckte detta var enormt trevligt och när någon hade åkt med "63-an" (jag kommer inte ihåg vilken den andra var) så var det stora samtalsämnet vilka nya annonsörer som hade tillkommit och vilka som försvunnit sedan sist. När man inte sa: "Den där j-a gubben hade inte satt i gång reklamen".

Skall man öka värdet på reklamen så bör man ju varva med lite annat material också, t ex nyheter. Och förstås passa på att utnyttja tillfället att förmedla trafikinformation, både om mer planerade ändringar som nya taxor och tidtabeller och mer tillfälliga ändringar som ändrade körvägar på grund av vägarbete.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Zella

Vill minas att det var en eller några spårvagnar i gbg som hade det på prov 2005-2006... den kanske inte ska sitta så att folk kan kladda på den.

Men annars så vore det bra om det var en slinga med

Lokala/riksnyheter typ SVT24
Lokal reklam
Trafikinformation
Trafikantinformation

:)

Knut

Flytoget i Oslo har slike skjermer. Reklame og nyheter og evt annen vesentlig info for de reisende.
Når man ser størrelsen på disse skjermene som idag er på sanntidssystemet i Oslotrafikken så kan man absolutt legge innen slik vesentlig info der også
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge