Ny kritik mot "vikariebussarna" i Umeå

Startat av Jessika, 21 januari 2009, 21:59:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 januari 2009, 22:44:53 PM
Det finns inga mekaniska parkeringsbromsar, de försvann i början på -60 talet....

Jajajaja, jag har inte ens körkort - vad vet jag? ;)

En ny 'incident' från igår - även detta en läsarkommentar i VK:

Citatåkte 8:an igår morse i en vikariebuss, mitt på E4 flög framdörren upp, tog nån minute innan chaufförn hade kontroll igen. Vanligtvis lutar folk mot denna dörr i denna tur av trånghet, men som mirakel var bussen då halvfull bara. Kall var den också, både före och efter.

Det verkar spännande att åka buss i Umeå nu för tiden! 8)

/Jessika

Ersa

#16
Fler kommentarer:

CitatJag åker också väldigt mycket buss och det är inte ofta man får åka med de nya bussarna.

CitatNi måste ju inse att de nitton nya bussarna bara utgör en liten del av stadstrafikens bussflotta.

Matematiklektion:

Helt nya B9S = 17 st
Nästan ny B9S (röda 6458) = 1 st
Övertagna Polarbussar = 19 st
Begagnat från Jönköping = 11 st
____________
Summa: 48 st (varav 46 st är blåa)

Totalt antal vikariebussar jag sett med egna ögon:
5012, 5017, 5020, 5252 = 4 st
Dock tror jag inte att alla dessa är ute samtidigt. Idag sågs endast 5252 (som har bra värme) ute i ordinarie trafik.

Ersa

#17
En reflektion till:
Jag undrar just varför förarna genomför dessa påstådda "maskningsaktioner" när förseningar innebär att deras raster försvinner helt. Och hur går det ihop med att förarna alltid är otrevliga, stressade och kör innan barnvagnsresenärerna hunnit fram med sin hög enkronor? Svaret är naturligtvis att det inte finns några "maskningsaktioner" alls. Det som upplevs som sega långsamma dryga förare är den stora andel förare som blir försenade just p.g.a att de kör laglydigt, trafiksäkert och försiktigt. En sådan körstil leder ofta till stora förseningar, för ju mer försenad bussen är, desto mer "spontanåkande" människor (utan tidtabell) som kastar sig ut framför den.

Jag är rätt fascinerad över att 7-minuterstrafiken på linje 1 och 8 lett till att varannan avgång alltid blir 5-8 min sen, så att vi fortfarande har 15-minuterstrafik men med dubbla bussar direkt efter varandra. Detta är ett resultat av att alla vill åka de hela "ordinarie" turer (avg 00-15-30-45) som kommer från Carlshöjd/Tomtebo/Lasarettet och inte "extrabussarna" som förstärker linjerna från Vasaplan (avg 08-23-38-53).

Så här ser det således ofta ut under en timme på linje 1 vid Vasaplan:
16:00 Försenad 7 min, avgår 16:07, fullsatt
16:08 Avgår i rätt tid tätt bakom ovanstående. Är nästan tom på folk
16:15 Försenad 9 min, avgår 16:24, fullsatt
16:23 Avgår 1 min sen direkt bakom ovanstående. Är nästan tom på folk
16:30 Försenad 8 min, avgår 16:38, fullsatt
16:38 Avgår i rätt tid tätt bakom ovanstående. Är nästan tom på folk
16:45 Försenad 7 min, avgår 16:53, fullsatt
16:53 Avgår i rätt tid tätt bakom ovanstående. Är nästan tom på folk
17:00 Försenad 7 min, avgår 17:07, fullsatt

Vore inte ren 10-minuterstrafik mer logiskt?

Jessika

Något som också är lite lustigt är att idag i VK så är det en lång artikel (ej på webben) om hur otroligt nöjda umeborna är med lokaltrafiken enligt Kollektivtrafikbarometern. Inte ett ord nämns om alla de problem som VK listade upp igår, utan idag nämns bara Ultrabussarnas styrkor.  :)

/Jessika

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 23 januari 2009, 07:14:45 AM
En reflektion till:
Jag undrar just varför förarna genomför dessa påstådda "maskningsaktioner" när förseningar innebär att deras raster försvinner helt. Och hur går det ihop med att förarna alltid är otrevliga, stressade och kör innan barnvagnsresenärerna hunnit fram med sin hög enkronor? Svaret är naturligtvis att det inte finns några "maskningsaktioner" alls. Det som upplevs som sega långsamma dryga förare är den stora andel förare som blir försenade just p.g.a att de kör laglydigt, trafiksäkert och försiktigt. En sådan körstil leder ofta till stora förseningar, för ju mer försenad bussen är, desto mer "spontanåkande" människor (utan tidtabell) som kastar sig ut framför den.

Jag är rätt fascinerad över att 7-minuterstrafiken på linje 1 och 8 lett till att varannan avgång alltid blir 5-8 min sen, så att vi fortfarande har 15-minuterstrafik men med dubbla bussar direkt efter varandra. Detta är ett resultat av att alla vill åka de hela "ordinarie" turer (avg 00-15-30-45) som kommer från Carlshöjd/Tomtebo/Lasarettet och inte "extrabussarna" som förstärker linjerna från Vasaplan (avg 08-23-38-53).

Så här ser det således ofta ut under en timme på linje 1 vid Vasaplan:
16:00 Försenad 7 min, avgår 16:07, fullsatt
16:08 Avgår i rätt tid tätt bakom ovanstående. Är nästan tom på folk
16:15 Försenad 9 min, avgår 16:24, fullsatt
16:23 Avgår 1 min sen direkt bakom ovanstående. Är nästan tom på folk
16:30 Försenad 8 min, avgår 16:38, fullsatt
16:38 Avgår i rätt tid tätt bakom ovanstående. Är nästan tom på folk
16:45 Försenad 7 min, avgår 16:53, fullsatt
16:53 Avgår i rätt tid tätt bakom ovanstående. Är nästan tom på folk
17:00 Försenad 7 min, avgår 17:07, fullsatt

Vore inte ren 10-minuterstrafik mer logiskt?

Blir bussarna sena vid Vasaplan eller kommer de dit för sent? Om de kommer dit för sent så är ju körtiden dit för knapp, men om de däremot blir sena på Vasaplan borde "extraturerna" kunna senareläggas ett par minuter så de gör större nytta?

Sen förstod jag inte varför bussarna inte får byta plats med varandra längs linjen, kan du förklara det?

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 23 januari 2009, 10:04:28 AM
Blir bussarna sena vid Vasaplan eller kommer de dit för sent? Om de kommer dit för sent så är ju körtiden dit för knapp, men om de däremot blir sena på Vasaplan borde "extraturerna" kunna senareläggas ett par minuter så de gör större nytta?

Sen förstod jag inte varför bussarna inte får byta plats med varandra längs linjen, kan du förklara det?

Båda delarna. Körtiderna är det inget större fel på, men ståtiden vid hållplatserna under rusningstiden är tyvärr för långa. Att lasta en enda genomsnittlig resenär i Umeå motsvarar väl c:a 7 st genomsnittliga SL-bussresenärer.

Eller ja... mellan Vasaplan och ändhållplatsen kan man väl köra om varann om tillfälle mot förmodan ges. Jag menade mest att 16:08-bussen inte kan rulla fram och plocka folk på Vasaplan kl 16:05 om 16:00-bussen ännu ej har kommit, för då finns det ingen plats för denna. Således blir även 16:08-bussen försenad redan från start, och båda avgår samtidigt... c:a 16:12.

Fredde

CitatJag menade mest att 16:08-bussen inte kan rulla fram och plocka folk på Vasaplan kl 16:05 om 16:00-bussen ännu ej har kommit, för då finns det ingen plats för denna.

Varför börjar inte bussen 16:00 vid hållplatsen näst efter Vasaplan om denne är sen? Det är ju bara för nästkommande att lasta så fullt det går, samtidigt som han/hon (16-turen) avlastar 16:08 när det gäller att plocka folk utmed linjen...

Okej, jag vet inte alls hur det ser ut där, men ändå... ::)


Jessika

Idag står det i VK att alla fyra lånebussar från X-trafik togs ur trafik igår. Efter påtryckningar från facket togs tre ur trafik direkt på morgonen och den fjärde senare under dagen. Därmed blev det inget skyddsstopp.

Citat från: Verspieder skrivet 23 januari 2009, 12:15:36 PM
Jag menade mest att 16:08-bussen inte kan rulla fram och plocka folk på Vasaplan kl 16:05 om 16:00-bussen ännu ej har kommit, för då finns det ingen plats för denna. Således blir även 16:08-bussen försenad redan från start, och båda avgår samtidigt... c:a 16:12.

Tidigare vintrar har ibland kraftigt försenade bussar inte tagit på folk på Vasaplan, utan bara släppt av folk och då längst ut, borta vid Queen Burger. Det är ju ett sätt att försöka komma ikapp tidtabellen. Och det skulle ju funka om t.ex. 16.08-bussen i exemplet ovan är redo att ta på folk. Låt säga 16.00-bussen ankommer 16.05, släpper av folk och kör vidare, samtidigt som 16.08-turen kör fram och börjar ta ombord folk.

/Jessika

Fredde

Citat från: Jessika skrivet 24 januari 2009, 12:14:46 PM
Idag står det i VK att alla fyra lånebussar från X-trafik togs ur trafik igår. Efter påtryckningar från facket togs tre ur trafik direkt på morgonen och den fjärde senare under dagen. Därmed blev det inget skyddsstopp.

Kommer dessa tillbaka till Gävle tro eller hamnar dom på NNT eller någon skrot nu?




Leif D

Suck säger man efter att ha läst om detta elände !!
När ska länsbolag och bussoperatörer lära sej att se på hur man gjort förut i lite större städer ?  exempelvis.....
För att få folk att åka på ALLA turer, inte bara vissa, så måste man ju köra med likvärdiga bussar, på enkla intervall (5, 10 eller 15 min).
För att ha fullständig koll på vilka fordon som används av operatörerna, så använder Ötraf sin dataradio. Alla av Ötraf för trafik godkända fordon, har ett av Ötraf angivet radionummer, som då automatiskt registreras då fordonens radio loggas in på respektive fordonsomlopp. Eftersom olika nummerserier används, kan man lätt kontrollera att rätt fordonstyp används på respektive omlopp.
Är fordonet inte godkänt av Ötraf har det inte heller dataradio och kan alltså inte loggas in. Loggas inget godkänt fordon in, har turen inte körts av operatören, varför vite kan utgå, även om turen körts med icke godkänt fordon.  För t.ex. Norrköping finns dessutom ett antal reservfordon kontrakterade, som kan användas av Ötraf trafikledning (som opereras av Veolia Transport i Norrköping).
Radioregistrerinen av fordonen kan sedan dataköras, t.ex, en gång per månad och sedan kan fakturor på viten utgå.
Alltså automatiserad övervakning av fordonsanvändningen.
;-)

Ersa

Citat från: Leif D skrivet 27 januari 2009, 01:15:03 AM
Suck säger man efter att ha läst om detta elände !!
När ska länsbolag och bussoperatörer lära sej att se på hur man gjort förut i lite större städer?

För att mindre länshuvudmän/kommuner ogärna blickar ut över länsgränsen? Varför ta intryck av andra när man kan låtsas uppfinna hjulet själva? :(

På Umeå närradio direktsände man igår ett möte med kommunfullmäktige, vilket var intressant att lyssna på. Först igår kom man fram till att man kunde införa en slags turistbiljett (en enkelbiljett giltig 12 eller 24 timmar), motsvarande SL:s dygnskort om jag förstod det rätt. Jag vet inte hur, men alla lyckades på något sätt helt undvika att nämna SL och andra länshuvudmän, samt att idén redan nämnts i flertal tidningsinsändare från bl.a undertecknad.
Man diskuterade även pensionärsrabatt på bussen. Ett av partierna tyckte att "priserna" för pensionärer skulle sänkas. Men huruvida det var på busskort eller även (dessa förb****) enkelbiljetter framkom självklart inte. Man diskuterade hellre i 10 min huruvida vilket parti det var som kom på idén först. Även här nämndes inte att detta redan nämnts i flertal insändare från privatpersoner i pensionsåldern.
Som vanligt nämnde ingen hur man ska få bort köerna vid hållplatserna där bussarna står "mitt i gatan". Jag ägnade problemet en tanke igår eftermiddag, och det gjorde säkerligen även de 40-50 irriterade bilister som blev drabbade av den långa kön när min buss blockerade nästan all trafik vid köpcentret Strömpilen under 8-10 minuter pga att starthållplatsen ligger "mitt i gatan". Inte konstigt att lokalbussarna är impopulära i stan...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Leif D skrivet 27 januari 2009, 01:15:03 AM
Är fordonet inte godkänt av Ötraf har det inte heller dataradio och kan alltså inte loggas in. Loggas inget godkänt fordon in, har turen inte körts av operatören, varför vite kan utgå, även om turen körts med icke godkänt fordon.  För t.ex. Norrköping finns dessutom ett antal reservfordon kontrakterade, som kan användas av Ötraf trafikledning (som opereras av Veolia Transport i Norrköping).

Har jag fattat rätt att det fungerar så att om ett bussbolag saknar en buss av rätt typ, så skall de meddela Ötrafs trafikledning som skickar ut en reservbuss. Bussbolaget skall alltså inte köra med t ex en turistbuss, som råkar vara ledig, i stället. Det viktiga i sådant här är ju att inte en tur ställs in för att rätt busstyp saknas. Det får inte bli billigare för bussbolaget om turen inte alls går än om de kör den med full buss. Men det verkar alltså som Ötraf har löst det problemet. Rätt uppfattat?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jessika

Citat från: Verspieder skrivet 27 januari 2009, 05:28:36 AM
För att mindre länshuvudmän/kommuner ogärna blickar ut över länsgränsen? Varför ta intryck av andra när man kan låtsas uppfinna hjulet själva? :(
På Umeå närradio direktsände man igår ett möte med kommunfullmäktige, vilket var intressant att lyssna på. Först igår kom man fram till att man kunde införa en slags turistbiljett (en enkelbiljett giltig 12 eller 24 timmar), motsvarande SL:s dygnskort om jag förstod det rätt. Jag vet inte hur, men alla lyckades på något sätt helt undvika att nämna SL och andra länshuvudmän, samt att idén redan nämnts i flertal tidningsinsändare från bl.a undertecknad.

Det är ganska lustigt skrivet i notisen på Umeå kommuns hemsida:

"Umeå inför turistbiljetter på lokalbussarna. Alla 65 ledamöter i fullmäktige ställde upp bakom folkpartisten Britt-Marie Lövgrens motion. — Rätt marknadsfört kan det här bli världens turistgrej, säger Britt-Marie Lövgren. Exakt hur systemet med turistbiljett ska utformas är inte bestämt ännu. Men Britt-Marie Lövgren har en vision om att turistbiljetten ska vara en endagsbiljett som kostar ungefär lika mycket som två enkelbiljetter."
http://www.umea.se/umeakommun/arkivforumlankar/nyheter/umeasatsarpaturistbiljetterpalokalbussarna

Jag gillade det där med "världens turistgrej och att Britt-Marie har en "vision"; precis som Verspieder skriver förstoras kanske det innovativa upp lite? ;) Dessutom illustreras notisen med en vacker bild av ex. Polarbuss 46 i grå lack... ::)

/Jessika

Jo

Citat från: Verspieder skrivet 27 januari 2009, 05:28:36 AM
För att mindre länshuvudmän/kommuner ogärna blickar ut över länsgränsen? Varför ta intryck av andra när man kan låtsas uppfinna hjulet själva? :(

På Umeå närradio direktsände man igår ett möte med kommunfullmäktige, vilket var intressant att lyssna på. Först igår kom man fram till att man kunde införa en slags turistbiljett (en enkelbiljett giltig 12 eller 24 timmar), motsvarande SL:s dygnskort om jag förstod det rätt. Jag vet inte hur, men alla lyckades på något sätt helt undvika att nämna SL och andra länshuvudmän, samt att idén redan nämnts i flertal tidningsinsändare från bl.a undertecknad.


Så i framtiden kommer det bara att vara morgonbussarna som blir försenade då?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jessika skrivet 28 januari 2009, 21:41:36 PM
Det är ganska lustigt skrivet i notisen på Umeå kommuns hemsida:

"Umeå inför turistbiljetter på lokalbussarna. Alla 65 ledamöter i fullmäktige ställde upp bakom folkpartisten Britt-Marie Lövgrens motion. — Rätt marknadsfört kan det här bli världens turistgrej, säger Britt-Marie Lövgren. Exakt hur systemet med turistbiljett ska utformas är inte bestämt ännu. Men Britt-Marie Lövgren har en vision om att turistbiljetten ska vara en endagsbiljett som kostar ungefär lika mycket som två enkelbiljetter."
http://www.umea.se/umeakommun/arkivforumlankar/nyheter/umeasatsarpaturistbiljetterpalokalbussarna

Jag gillade det där med "världens turistgrej och att Britt-Marie har en "vision"; precis som Verspieder skriver förstoras kanske det innovativa upp lite? ;) Dessutom illustreras notisen med en vacker bild av ex. Polarbuss 46 i grå lack... ::)

/Jessika

Ja, sådana biljetter finns ju lite varstans i landet. Utan att därför bli världens turistgrej. Men det är lustigt att det skall införas i just Umeå. För det var där för ett par år sedan jag inne på Ultras försäljning blev mött av en synnerligen förvånad uppsyn när jag frågade om det fanns turistkort, endagsbiljett eller liknande. Jag såg sedan hur personalen där inne samlades och av deras miner kunde jag gissa mig till vad de sade:
- Vilken idiot. Trodde han verkligen att det skulle finnas marknad för ett sådant? 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)