En mörk fläck för trafiksäkerheten?

Startat av Staffan Sävenfjord, 20 januari 2009, 12:49:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I Borås bor en tidigare journalist, numera docent vid Umeå universitet, vid namn Jörgen Lundälv. Han har tidigare i tur och ordning försökt smutskasta ambulansförares och polisers körskicklighet. Nu ger han sig på kollektivtrafiken:
http://www.bt.se/debatt/kollektivtrafiken-en-mork-flack-for-trafiksakerheten(1097303).gm
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Läste det och ja vad ska man säga??? Blir lite trött på såna saker som han drar till med...  resenärer borde ju sändas på en kurs hur de ska bete sig...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Mina kommentarer till debattinlägget finns på min blogg.
http://savenfjord.blogspot.com/
I sak tycks vi ense i vår kritik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hagri

Det han skrivit är inte så märkligt. Kundernas uppfattning om hur de upplever den vara eller tjänst de köpt är värdefulla för alla företag.  Bussresenärernas upplevelse av bussresandet kan inte vara fel att ta reda på och inte heller är det fel att försöka rätta till fel och avarter inom branschen.
Även om bussresandet är säkert redan som det är förlorar ingen på om resenärerna känner sig ännu tryggare när de kliver på bussen. Att alla bussförare inte borde finns i en bransch där det handlar om kundkontakter är inte heller en nyhet.

Richard1250

#4
Citat från: yngrot skrivet 20 januari 2009, 23:37:26 PM
Läste det och ja vad ska man säga??? Blir lite trött på såna saker som han drar till med...  resenärer borde ju sändas på en kurs hur de ska bete sig...

Jag trodde nog att det skulle komma någon sådan kommentar här på forumet.

Varför ska resenärer sändas på kurs för hur de ska bete sig??
Som vanligt finns det förare som inte tål kritik, jag tyckte att insändaren speglade hur resenärerna i Borås uppfattade situationer.
Att busschaufförer kör med en hand och den andra på kassadisken eller snackar i mobiltelefon under färd eller kör för fort är saker som jag ser dagligen så vad är problemet.

Jag tror att problemet är att förare absolut inte tål att ta kritik då slår dom genast bakut , istället för att granska och se fungerar det verkligen så idag och kan jag som förare göra någonting åt det.
Men nej det är alltid fel på alla andra speciellt dom som kritiserar ni skulle kanske skicka oss på utbilldning så att vi som resenärer ska lära oss att hålla käften när förare tror att han får göra hur som helst.

Det är nog "vissa förare" som skulle behöva sätta sig på utbildningsplatsen för att lära sig hur man beter sig i trafiken och mot kunder.

Nog nu med sådant trams.

JDS

Det är dock helt uppenbart, åtminstone för mig, att den här snubben i huvudsak är ute efter att uppvigla lokalbefolkningen mot ett trafikbolag och dess anställda, som han av någon anledning inte gillar. Om han vore ute efter objektiv förbättring så skulle han formulera sig på ett annat sätt. Så välutbildad som han är vet han naturligtvis att de enstaka händelser han syftar på inte är representativa för trafiksäkerheten i stort (för att inte säga, att han är ute i fel ärende), men han vet också att allmänheten inte begriper skillnaden. Han är dessutom inte bara forskare utan även journalist, vilket onekligen är en svår utmaning mot hans trovärdighet när han på detta sätt väljer att försöka utnyttja allmänhetens okunnighet för att bilda opinion. Urk, säger jag bara!

Richard1250

#6
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 januari 2009, 12:45:23 PM
Hur många händer jag som förare ska ha på ratten ska knappast resenärerna avgöra, det kan säkerligen alla förare själv klara av....


Där har du helt fel, jo det är jag som åker som bestämmer hur många händer föraren ska ha på ratten nämligen båda.  Uttalandet tar jag tillbaka. Dumt!


Han ska köra trafiksäkert så att jag som kund glöm inte det kund ska känna att det jag betalar för framförs så att jag säkert kan få den tjänsten utförd.

Richard1250

#7
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 januari 2009, 13:04:04 PM
Nu får du nog ge dig ;D

Det är en sak att ha synpunkter på om någon talar i mobiltelefon i privata ärenden än att börja lägga sig i när föraren ska ha en eller två händer på ratten, det tror jag att du begriper, eller?

Hur många gånger får föraren släppa ratten för att utföra växelmanöver under en bestämd tidsperiod tycker du?


Föraren ska inte utföra växelmanöver under färd det ska göras stillastående ???

Men men ok jag förstår ursäkta att jag yttrade mig för snart får jag väl som vanligt ilskna kommentarer om att jag gör påhopp på förare och blablabla men det är lugnt hädanefter ska jag inte kommentera mer trådar.

JDS

Citat från: Richard skrivet 22 januari 2009, 13:09:24 PM

Föraren ska inte utföra växelmanöver under färd det ska göras stillastående ???

Skojar du nu? Även på en automatväxlad buss kan man för den delen ibland behöva manövrera växelväljaren under körning, exempelvis för att bättra på varvtalet i vissa backar. Men jag tror att Lars syftade på manuellt växlade vagnar...

robbes

Citat från: Richard skrivet 22 januari 2009, 13:09:24 PM

Föraren ska inte utföra växelmanöver under färd det ska göras stillastående ???

Men men ok jag förstår ursäkta att jag yttrade mig för snart får jag väl som vanligt ilskna kommentarer om att jag gör påhopp på förare och blablabla men det är lugnt hädanefter ska jag inte kommentera mer trådar.

Man undrar ju om du vet hur det funkar att köra då växelmanövrar skall ske stillastående det blir väldigt svårt att få fart på bussen från högsta växeln då.


Föraren själv är den som kan bedömma om han KAN framföra ett fordon trafiksäkert med en hand eller två på ratten det avgör ingen annan. Visst skulle bussen vingla o fara över vägen kan man ju kanske reagera men går bussen normalt på vägen och sådant så anser jag att en hand räcker, kör tom lastbil med släp med en hand på ratten i bland.

truckdriver


Richard1250

#11
Citat från: JDS skrivet 22 januari 2009, 13:12:24 PM
Skojar du nu? Även på en automatväxlad buss kan man för den delen ibland behöva manövrera växelväljaren under körning, exempelvis för att bättra på varvtalet i vissa backar. Men jag tror att Lars syftade på manuellt växlade vagnar...

Innan ni börjar gapa URSÄKTA jag missförstod vad han menade så ni behöver inte skriva 7500 kommentarer på det nu.
Tack

Richard1250

#12


Om jag inte till 100 % håller med om vad ni skriver så har jag ingen rätt att yttra mig på Bussnack.

Jag trodde att bussnack var öppet för alla som gillar busstrafik, vilket jag gör utifrån som resenär.

Då så ber jag om ursäkt för alla kommentarer jag sagt här, jag ber om ursäkt för alla bilder som jag visat på äldre foton ur mina samlingar
och till sist ber jag om ursäkt att jag blev medlem här så att ni måste ta del av vad jag tycker.

Förlåt så mycket då, var så goda och snacka skit om passagerare som är okunniga och som inte har just den växel som krävs och som blir lämnade i minusgrader mm.mm jag kommer inte att kommentera mer hädanefter.
Så ni äkta bussfantaster får som ni vill.

// Richard

truckdriver

Citat från: Richard skrivet 22 januari 2009, 13:33:50 PM
Så det betyder min bästa herre att om jag inte till 100 % håller med om vad ni skriver så har jag ingen rätt att yttra mig på Bussnack utan hänvisar mig till ett annat forum??


// Richard




Jag skriver inte där jag länkade enbart en länk med samma ämne som i startinlägget.

Richard1250

Citat från: truckdriver skrivet 22 januari 2009, 13:58:27 PM


Jag skriver inte där jag länkade enbart en länk med samma ämne som i startinlägget.

Ok, ber om ursäkt då.