Busschaufför rånad i Umeå

Startat av Muk, 19 januari 2009, 06:57:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Muk


Jessika

Det spekuleras ju bl.a. bland läsarkommenterarna att det kanske är en "kupp" iscensatt av Swebus...

CitatNär kontanthanteringsstopp på Umebussarna diskuteras säger en del "men ofta det sker rån på bussarna här!" - nästan så att jag tror att detta bara är ett fejk-rån från Swebus sida för att få folk att fatta att kontanthantering är såååå 1700-talet....

CitatLite lurt verkar det hela med tanke på att Swebus vill driva igenom sin vilja, att så fort som möjligt, få bort konantbetalningen på bussen. Rånet kommer ju väldigt "lämpligt" ur den synvinkeln sett.

Ingen gripen än så länge. Däremot har det visat sig att bussens larm visst funkade.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=245578

/Jessika

Ersa

#2

Kinslayer

Citat från: Jessika skrivet 19 januari 2009, 22:19:29 PM
Det spekuleras ju bl.a. bland läsarkommenterarna att det kanske är en "kupp" iscensatt av Swebus...

Gud vad löjligt att folk tänker så.....kontanterna ska bort så fort som möjligt från bussarna. Ska bli så skönt när vi får kontantlöst inom Västtrafik framåt hösten.

nimbra

Jag hoppas kontanterna blir kvar, vi kan inte låta buset bestämma.

markuz85

Citat från: nimbra skrivet 21 januari 2009, 21:08:32 PM
Jag hoppas kontanterna blir kvar, vi kan inte låta buset bestämma.

+1
Det är ju som att sälja bilen för att den inte ska bli stulen  :P

Ersa

#6
Kontanta ombordköp kan gärna få vara kvar, men till ett mycket högre pris än förköp i butik. Enkelbiljetter bör kosta 30 kr/person oavsett ålder på bussen, medan de kostar dagens 10/15/20 kr vid köp utanför bussen.
Problemet idag är att det upplevs vara "nästan lika billigt" att lösa enkelbiljetter ombord, som att köpa ett busskort och ladda det på infoställena. Och har man ett busskort åker man alltid slut på det innan man laddar på det... ombord på den 10 min försenade bussen, mitt i rusningen...

Att då ta bort kontanterna helt utan att sätta upp biljettautomater vid hållplatserna känns lite märkligt.

När det gäller rån och våld känns det dock bra att alla bussar som går på kvällar och helger numera har kameror, samt att pengarna är på väg bort. :)

Nico


Citat från: nimbra skrivet 21 januari 2009, 21:08:32 PM
Jag hoppas kontanterna blir kvar, vi kan inte låta buset bestämma.

Håller med dig i själva tankegången, men med förbehåll då för det Erik nämner, dvs. att man ser till att kontantpriserna höjs för att styra över folk till förköp. Tyvärr blir det dock ofta skillnad mellan teori och praktik och i sådana här fall så är det oftast mycket smidigare för alla parter (om man bara, som i SL-land, får lite tid att vänja sig) att istället ändra på förutsättningarna.

Man kan även hävda att detta med att byta betalmetoder indirekt är ett sätt att visa buset att man inte låter dem bestämma och genom att ändra taktik (i.e. förutsättningar) så går man bara förbi de störande elementen. I slutänden så är det själva trafiken som är det primära och det är först när den inte förmås rulla längre som jag tycker att man kan säga att buset vunnit.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 22 januari 2009, 11:28:53 AM
Håller med dig i själva tankegången, men med förbehåll då för det Erik nämner, dvs. att man ser till att kontantpriserna höjs för att styra över folk till förköp. Tyvärr blir det dock ofta skillnad mellan teori och praktik och i sådana här fall så är det oftast mycket smidigare för alla parter (om man bara, som i SL-land, får lite tid att vänja sig) att istället ändra på förutsättningarna.

Som f.d. bussförare i SL-trafik med körerfarenhet av de tre senaste taxorna (2003-nutid) ser jag SL som en förebild när det gäller biljettaxor och priser. Med undantag av enhetstaxan förstås, som var bedrövlig pga samma skäl som Umeås taxa, dvs för liten skillnad på förköp och ombordköp. Taxan som fanns innan enhetstaxan gillade jag skarpt. Halvdyra enkelbiljetter i enbart vuxentaxa fanns att köpa på bussen, men då förköpspriset var lägre för vuxna (och mycket lägre för barn) kom ju nästan alla förberedda med remsor. Att gå från detta till Umeå, "enkelbiljetternas stad", är ett stort steg tillbaka i effektivitet. Här vägrar folk av ren princip att köpa ett rabattkort, för de inte vill låsa sig till ett antal resor. Istället hävdar man envist sin bestämda rätt att varje dag köpa enkelbiljetter i tre olika åldersgrupper med 100-lappar eller enbart enkronor. Om enkelbiljetterna med dagens taxa på 10-15-20 kr finns kvar efter kontantstoppet kommer ingen förbättring av förseningarna ske, då folk kommer att fortsätta köpa enkelbiljetter fast nu med VISA-kort, vilket tar lika lång tid som att växla kontanter. 30-40 kr per skalle eller fortsatta förseningar. Det ska bli intressant att se vilket av alternativen de styrande väljer.

bussgrabben

När jag gick gymnasiet i slutet av 90-talet hade nästan alla busskort. Det som irriterade då var det fåtal passagerare som köpte nya kort på bussen. Nästan ingen köpte enkelbiljetter. Detta var på grönburkens brrrrr brrr brrr-tid. Jag vet inte om det kan ha att göra med det nya systemet som infördes? Men nu åker nästan alla med enkelbiljetter. Hållplatsen Ålidhems centrum i riktning mot Vasaplan är verkligen den stora skräcken om man råkar hamna där en fredag- eller lördagkväll.