Manuellt växlad buss

Startat av novak, 15 januari 2009, 20:40:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: novak skrivet 23 januari 2009, 00:32:55 AM
Nej det får du inte Jag tog både C o CE på manuell låda fast körde upp på en gammal scania från 88 automatbuss och fick villkor 78 på buss så det spelade ingen roll att jag hade manuella tunga kort innan. Har sett att en (och flera) av fridströmsbussarna har manuella lådor på 1-7 växlar ungefär

Numera är det faktiskt så att en uppkörning på tung lastbil med manuell växling upphäver automatvillkoret för buss, kolla här, däremot vete tusan vad som gäller om man redan har C utan villkor när man kör upp på en automatväxlad buss. Jag tolkar VVFS 2008:258 som att det blir villkor i den situationen.

Å andra sidan är det en enkel historia att få bort villkoret, det är bara att boka ett körprov. Körkortstillstånd erfordras inte.

Ersa

#16
Citat från: novak skrivet 23 januari 2009, 10:25:05 AM
Förväxla? Är det som på Mercedes Actros? Att man väljer växel först sen trycker man ner kopplingen?

Ungefär, men man väljer inte helt.
1: Varva upp på 2:an
2: Lägg ut 2:an, passera neutralläget och för spaken mot växelläge 3 i farten. Under hela tiden varvar du ut 2:ans växel.
3: Håll kvar spaken mot detta läge och frikoppla.
4: Vänta på att spaken kan föras in till det sista "hacket" i läge 3. *Klick* Nu kan du släppa kopplingen och ge gas.
När man blir bra på det kan man således växla mycket snabbare än med en vanlig manuell låda.

Om Fridström nu vill hyra ut bussen (jag har naturligtvis ingen aning om de ens hyr ut sina bussar), rekommenderar jag 9745 (TUM745). Den kan man liksom inte misslyckas med att köra.

martenpe

Hej!
Fick automatvillkor när jag körde upp för buss, trots att jag hade C-kort utan villkor. Hävde villkoret när jag jobbat några månader. Tog två lektioner på körskola - en provlektion och en dagen innan uppkörning. Uppkörningen upplevde jag som vilken uppkörning som helst. Provförättaren bedömer hur du växlar och bromsar.

Kostnaden inklusive provavgift landade på c:a 6500 kronor (två lektioner + hyra av buss för uppkörning + provavgift).

Jag skrev en minnesanteckning i min blogg direkt efter uppkörningen, som kanske kan vara av intresse för någon: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare/2008/may/nagra-tankar-om-att-hava-automatvillkoret.html

/Mårten

Martin Maltkvist

Citat från: Verspieder skrivet 23 januari 2009, 11:58:44 AM
Ungefär, men man väljer inte helt.
1: Varva upp på 2:an
2: Lägg ut 2:an, passera neutralläget och för spaken mot växelläge 3 i farten. Under hela tiden varvar du ut 2:ans växel.
3: Håll kvar spaken mot detta läge och frikoppla.
4: Vänta på att spaken kan föras in till det sista "hacket" i läge 3. *Klick* Nu kan du släppa kopplingen och ge gas.
När man blir bra på det kan man således växla mycket snabbare än med en vanlig manuell låda.
Detta bär ju vara Scanias ComfortShift och som jag fick förklarat för mig av en förare på Blåklintsbuss (Deras Ayats är byggd på Scania) är tillvägagångssättet precis som ovan.
Dvs ligga kvar på nuv. växel, dra ur spak och lägg i ny växel och lådan växlar först när man frikopplar.
Principen är mao som när man splittar med en range/splitlåda till lastbil, lite övande och sedan går det som smort.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

novak

Asså det står ju inget om att man får manuella kortet hävt om man kör upp för C och man har villkor på D... tror du missuppfattat det. Men å andra sidan kan man ju köra upp för manuellt med scania opticruise... lite skumt, vägverket är som dom är...

Skalman

> står ju inget om att man får manuella kortet hävt om man kör upp för C och man har villkor på D...

Hur menar du med "manuella kortet hävt"?

Det står att om man kör upp på manuell med tung lastbil eller buss så hävs villkoret
för samtliga slag av bilar. Om du alltså har automat-villkor på buss och sedan
kör upp på manuell lastbil så hävs villkoret på D-behörigheten. (Eller tvärtom
då).

Martin Maltkvist

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 januari 2009, 06:05:57 AM
Volvo:s G7 o G8 lådor kan köras på liknande sätt om man vill, dessa är dock normalt långsammare att lägga i växeln vid kopplingsmanöver
Monteras dessa i nytillverkade bussar än idag?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 24 januari 2009, 15:04:28 PM
Monteras dessa i nytillverkade bussar än idag?

Körskolor och andra utbildningsinstutioner lär nog vilja fortsätta kunna köpa nya Volvobussar med G8-lådor, för att även i framtiden kunna ge utbildning på D-körkort utan begränsningar.

novak

jag menade såklart automat villkoret, asså men det står ju "Bilar" inte buss eller lastbil... verkar skumt, har en kompis som har C kort utan begränsningar och D kort med villkor och han har en uppkörning på CE rätt snart på manuell låda. Borde hans begränsningar försvinna då?

MVH

Skalman

Så här säger regelverket VVFS 2007:224 enligt länk tidigare
i tråden:

"Vid godkänt prov på tung lastbil eller buss upphör villkoret att gälla
för samtliga slag av bilar."

Om prov på CE likställs med "prov på tung lastbil" framgår ej.

novak

men en CE uppkörning är ju mkt krångligare än en C uppkörning vad jag vet, med funktionsbeskrivning, backmanöver och normal körning i trafik, och man kör ju med en Tung lastbil på den uppkörningen. Får be honom ta med den där lappen och sätta dit uppkörargubben :D

novak

Nu står det ju faktiskt också såhär

"vid godkänt prov på tung lastbil eller buss upphör villkoret att gällla för samtliga slag av bilar"

och som bekant är ju inte en buss eller en tung lastbil ingen "bil"

tror dom menar ifall man har ett automatkort på vanlig bil och sen kör upp för manuell låda på antingen buss eller lastbil så häver man villkoret på sitt vanliga B kort... eller?

Jag kan ju dock ha totalt fel...

M684

I Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner står det bl.a.:

"Bil                     Ett motorfordon som är försett med tre eller flera
                        hjul eller medar eller med band och som inte är att
                        anse som en motorcykel eller en moped. Bilar delas
                        in i personbilar, lastbilar och bussar."

Därmed torde en uppkörning för C/CE-behöriget med manuell låda häva automatvillkortet på D-behörigheten enl. VVFS 2007nr224. Däremot slipper man nog inte automatvillkoret på D-behörigheten om tar C/CE-behöriget först och sedan kör upp med automatväxlad buss.

RoTe

Citat från: Verspieder skrivet 24 januari 2009, 16:29:18 PM
Körskolor och andra utbildningsinstutioner lär nog vilja fortsätta kunna köpa nya Volvobussar med G8-lådor, för att även i framtiden kunna ge utbildning på D-körkort utan begränsningar.

Måste tillägga att en G7/8 är sjukt härlig att växla!  :)

Simon Bertilsson

Kan någon förklara vad denna G7/8-låda är för en, och varför man har olika lådor i bussar och lastbilar?