Huvudmeny

Swebus småbussar

Startat av Stefan P, 10 januari 2009, 11:33:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Sen har du ju alla "mjukalinjen-bussar" som finns...
6477 - 6479 i Kristinehamn (fd Borlänge) 6480 - 6486 (tror jag..) som finns kvar i Dalarna.
Alla dessa är av märket Neoplan o inte speciellt populära bland förarna.

Göran Nilsson

Citat från: S Svensson skrivet 11 januari 2009, 12:25:53 PM
För några år sedan såg jag småbussar (bussreg) i Vänersborg och parkerad vid uppställning emellan kanalerna. Just nu kommr jag inte ihåg regnr och inv nr på dem.

Men har verkligen Swebus haft småbussar i Vänersborg. Jag har inte något minne av att jag sett detta under de år jag bodde i Vänersborg (1996-2006). Swebus använde visserligen DAB:ar i Trollhättan (och ett kort tag även Renault Mastern 5770 där) men inte i Vänersborg. Servicelinjerna i Vänersborg upphörde i början av 2000-talet och då var det fortfarande Linjebuss som körde dem.
/ GNl

S Svensson

Troligen var det sommaruppställda bussar i Vänersborg. Fd GDG verkstad användes för sommaruppställning liksom lite annorlunda tjänstgöring sommartid.
Kan de använts i älgsafari ?Kan de normalt gå i skoltrafik i Sollebrunn eller i Skaraborg ?
Troligen var det 2003 jag observerade dem men det kan vara något år tidigare. Även de två korta B10M-50 var på området.

S Svensson

Jag fortsätter fundera! Troligen har jag sett små bussar (men inte  pb reg småbussar) antingen 2002 eller 2003.
Jag tror Göran minns fel. Mitt minne håller på att klarna.
Nu har jag inte sett efter i tidtabellerna för norra delen av gamla Älab (Västtrafik Fyrbodal).
Det jag minns är nämligen att Swebus Vänersborg körde vissa turer med liten buss (men ej taxi-ej behovstyrd) vad gällde ordinarie linjer. Alltså inte fd Linjebuss servicelinje med Omninova och Dab emellan Trollhättan och Vänersborg och då längsta och mest tidsödande linje med flera gupp.
De jag såg verkar således ha gått på "vanliga" linjer men speciella turer. Är det någon som har sina tidtabeller kvar för sommaren 2002 och 2003.

Vidare undrar jag om det var möjligt att Swebus,Vänersborg hade små bussar i skolturer i Dalsland.
Buss i Väst AB tog ju över i Bengtsfors aug 2003. VL har två små bussar i Bengtsfors.
Jag hade då små möjligheter att utforska busstrafiken eftersom jag hade onormalt mycket arbete.