Bussen på Patmos (Grekland)

Startat av Jessika, 04 januari 2009, 14:49:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

Ett av våra favoritresemål är den underbara ön Patmos i Grekland. På Patmos finns det så klart en lokalbuss, som sommartid går täta och regelbundna turer. Hela det fenomen som Patlos lokalbuss är, är otroligt läckert - tidtabellen, själva bussen, chaffisen.

Vi börjar med tidtabellen, som ser ut enligt nedan:



Som ni ser går första turen kl. 07.40 och sista turen går kl. 22.00 varje dag i veckan. Det finns dock bara en chaufför som kör och bussgaraget ligger i anslutning till hans hus! Hur detta är ordnat rent praktiskt vet jag inte, för det är kommunen som ansvarar för busstrafiken. Jag antar att han är anställd och att kommunen äger bussen. När vi var på Patmos sist för fem år sedan var det denne chaufför som körde varenda tur! Frun eller sönerna agerade konduktörer och sålde biljetter ombord. Nu i somras hade dock sönerna blivit stora och körde vissa turer, så arbetsdagarna var inte så långa.

Vill man studera rutten lite närmare så finns en karta här:
http://www.greece-map.net/maps/patmos-map.gif
Chora är staden uppe på berget; den gröna punkten på kartan.

Och så bussen! Jag tänker inte ge mig in på en diskussion om själva modellen, men det är en f.d. nederländsk buss - så mycket kan jag konstatera.


Bussen vid Kamps Beach:










Tala om badbuss!








Mycket serpentinvägar, nivåskillnader och vacker utsikt på Patmos!








Här ser man klostret i Chora uppe på berget.




Inne på torget i hamnstaden Skala










En busshållplats längs vägen upp mot Chora




Här är bussen uppe i Chora och vänder på en minimal parkeringsplats. Det är högt uppe och brant...










Utöver lokalbussen så finns det två företag med turistbussar. Dessa används främst för att köra runt kryssningsresenärer på snabbsightseeing runt ön. Här är Apollon Travels "garage" uppe på en höjd, mitt ute i ingenting.




Astoria Travel hade sin depå vid en av Patmos två bensinmackar nere i Skala.




Väntan på kryssningsfartyg...






SLUT! :)

/Jessika

Ersa

Citat

Trevligt! Importerad från Nederländerna, med tanke på texten vid fönstret?

Fredrik Mattsson

#2
Citat från: Verspieder skrivet 04 januari 2009, 19:13:52 PM
Trevligt! Importerad från Nederländerna, med tanke på texten vid fönstret?

citat ur texten ovan ;)
"Och så bussen! Jag tänker inte ge mig in på en diskussion om själva modellen, men det är en f.d. nederländsk buss - så mycket kan jag konstatera."

michael k

dom litar på mercedes på den ön