Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Citaro C2 skrivet 19 december 2020, 14:41:44 PM

Titel: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 19 december 2020, 14:41:44 PM
I innerstaden har SLs hållplatser äntligen börjat att få SLs nya grafiska design. Och med det skrotades de larviga symbolerna för blåbussarna.
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Buzzlover skrivet 19 december 2020, 15:38:26 PM
Här kommer bilder på dom.
(https://cdn.discordapp.com/attachments/418134532706009099/789864011537711104/unknown.png)

(https://cdn.discordapp.com/attachments/418134532706009099/789863809744502804/unknown.png)

Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Resenären skrivet 19 december 2020, 15:50:45 PM
Vore det inte dags med en enhetlig hållplatstavla och symbol för all samhällsupphandlad kollektivtrafik? Är ju rätt fånigt med omfattande designprogram och varumärken när det bara finns en aktör per region? Varför måste bussarna vara gula och gröna i Skåne, blå i Göteborg och röda och blå i Stockholm?
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Ted Selander skrivet 19 december 2020, 15:54:31 PM
Citat från: Buzzlover skrivet 19 december 2020, 15:38:26 PM

(https://cdn.discordapp.com/attachments/418134532706009099/789864011537711104/unknown.png)

Då har det gått 9 år sedan man började testa grått. Litet har hänt, det fåniga "B" med streck över och under är borta.
Men, ryms en suffixbokstav i de nya rutorna? Bild från Östertälje 2011.
(https://one-photo.tedsel.se/____gallery/images/a/e2e/1e7/bac/ad2/d87/c86/31c/106/365/d47/e69/909/176.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp)
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 19 december 2020, 16:14:21 PM
Det kanske inte är tänkt att suffixet ska vara utskrivet på hållplatserna utan bara på själva tidtabellen o bussarna?
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 19 december 2020, 16:17:51 PM
Blåbusssymbolerna har faktiskt inte försvunnit överallt. Jag har sett att symbolerna för buss 3 och 4 finns kvar på bland annat hållplatserna Rosenlund och Eriksdal i riktning mot Karolinska sjukhuset och Gullmarsplan.
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Nico skrivet 19 december 2020, 17:04:22 PM
Det enda suffix som egentligen ska vara utskrivet på topptavlor och väderskydd, i koppling till linjenummer, är bokstaven X. Vad gäller innerstadsblåbussarnas romber så är tanken att de ska bort i samband med nya designen. 
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: igel skrivet 19 december 2020, 17:44:17 PM
Den variant av skyltar som Täby C har ju funnits ett tag vid terminaler, vilket även Täby C är.

Jag skulle ha två invändningar mot designen.

Att en bussymbol är bra på en karta är en sak. Men behövs verkligen en bussymbol på topptavlan, fattar inte folk att det är buss som går därifrån?

Just de ljusa röda topptavlorna med vita reflexer, är det tydligaste man ser av en hållplats på en o-upplyst landsväg. Hur bra syns dessa smutsgrå varianter?

Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: roggek skrivet 19 december 2020, 18:36:54 PM
Citat från: igel skrivet 19 december 2020, 17:44:17 PM

Just de ljusa röda topptavlorna med vita reflexer, är det tydligaste man ser av en hållplats på en o-upplyst landsväg. Hur bra syns dessa smutsgrå varianter?

Testa och lys på dem med en ficklampa, du kommer bli förvånad...
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: homer skrivet 19 december 2020, 19:19:04 PM
tycker dem syns sämre, men man kanske vänjer sig...

dock har jag en undran varför busssymbolen är ljusblå, på alla flygplatser och tågstationer är alla liknande symboler gula, borde de inte vara nån form av standard?

(https://www.frommers.com/system/media_items/attachments/000/853/651/s980/2254907684_98ea0bcac8_o.jpg?1404853658)
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Anders C skrivet 20 december 2020, 22:36:21 PM
Jag hoppas att SL värnar om mångfalden och bara monterar de nya skyltarna när ett byte är nödvändigt. Både för att variation är trevligt och för att spara på onödiga kostnader.
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 21 december 2020, 01:25:44 AM
Värna mångfalden? Det är väl för tusan ingen blomsteräng vi talar om!? När det för en gång skull ser ut att bli lite ordning på SLs oreda till grafisk profil ja då ska vi hoppas på en fortsättning av massa olika färger, piktogram och typsnitt? Nej tack!
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Ersa skrivet 21 december 2020, 01:47:17 AM
Citat från: roggek skrivet 19 december 2020, 18:36:54 PM
Testa och lys på dem med en ficklampa, du kommer bli förvånad...

Det enda jag blir förvånad över är, att SL-hållplatserna med topptavlor utbytta mot nya varianter förra året, fortfarande inte är det minsta lilla reflekterande. Vilket i stort sett alla topptavlor var i bl.a Jämtland för 20 år sedan, då de hade samma reflexnivå som vanliga trafikskyltar.
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: igel skrivet 21 december 2020, 06:58:01 AM
För 20 år sedan var ju också SL topptavlorna reflekterande, i alla fall loggan. Sedan de blev helfolierade är de inte reflekterande.
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: ks skrivet 29 december 2020, 00:23:15 AM
Citat från: Citaro C2 skrivet 19 december 2020, 16:14:21 PM
Det kanske inte är tänkt att suffixet ska vara utskrivet på hållplatserna utan bara på själva tidtabellen o bussarna?
Citat från: Nico skrivet 19 december 2020, 17:04:22 PM
Det enda suffix som egentligen ska vara utskrivet på topptavlor och väderskydd, i koppling till linjenummer, är bokstaven X. Vad gäller innerstadsblåbussarnas romber så är tanken att de ska bort i samband med nya designen. 
Citat från: Ted Selander skrivet 19 december 2020, 15:54:31 PM
Då har det gått 9 år sedan man började testa grått. Litet har hänt, det fåniga "B" med streck över och under är borta.
Men, ryms en suffixbokstav i de nya rutorna? Bild från Östertälje 2011.
(https://one-photo.tedsel.se/____gallery/images/a/e2e/1e7/bac/ad2/d87/c86/31c/106/365/d47/e69/909/176.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp)


Ja, suffixen får plats. I Norra Sköndal står C-linjerna utskrivet som följande:

813C
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Nico skrivet 29 december 2020, 07:00:46 AM
Citat från: Citaro C2 skrivet 19 december 2020, 16:14:21 PM
Det kanske inte är tänkt att suffixet ska vara utskrivet på hållplatserna utan bara på själva tidtabellen o bussarna?
Citat från: Nico skrivet 19 december 2020, 17:04:22 PM
Det enda suffix som egentligen ska vara utskrivet på topptavlor och väderskydd, i koppling till linjenummer, är bokstaven X. Vad gäller innerstadsblåbussarnas romber så är tanken att de ska bort i samband med nya designen. 
Citat från: Ted Selander skrivet 19 december 2020, 15:54:31 PM
Då har det gått 9 år sedan man började testa grått. Litet har hänt, det fåniga "B" med streck över och under är borta.
Men, ryms en suffixbokstav i de nya rutorna? Bild från Östertälje 2011.
(https://one-photo.tedsel.se/____gallery/images/a/e2e/1e7/bac/ad2/d87/c86/31c/106/365/d47/e69/909/176.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp)

Citat från: ks skrivet 29 december 2020, 00:23:15 AM
Ja, suffixen får plats. I Norra Sköndal står C-linjerna utskrivet som följande:

813C


Sorry, ibland är inte skallen med. X är givetvis inte det enda suffixet som ska skyltas utan i de fall där det finns ett suffix som är en del av linjenumret så ska det givetvis skyltas. Tänker då även på linjer med C, H/V samt vissa ersättningstrafiklinjer. Däremot ska ju inte E skyltas på hpl.lägen då det ju bara anger en extratur.

Hur det skyltas på hpl.lägena (i det fallet suffixet är en del av linjenumret så ska det skyltas) verkar sedan vara mera beroende på entreprenör. Detta då SL i nuläget inte har en tydlig instruktion för detta. Det innebär att det på vissa topptavlor kan skilja sig åt mellan både område och/eller trafikutövare. Alltså kan man se 000X, 000x, 000V, 000C eller rentav 000H eller 000C...

För min egen del skulle jag bara godkänna alternativet där suffixet är jämnstort med sifforna. Detta då suffixet bör ha samma storlek som övriga tecken i linjenumret och dels är det så det normalt även skyltas på bussarna. Hur allt sedan ska rymmas är en fråga som inte är helt löst. Det är fortfarande inte helt klart trots att det testats i så pass många år.
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: igel skrivet 29 december 2020, 09:56:53 AM
Har för mig att 670E skyltades vid Söderhamnsplan då den avgick från ett annat hållplatsläge än 670.

Hur gör man på hållplatser där det går så många linjer att man hittills har använt bindestreck för att visa att alla linjer mellan två nummer stannar.
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Ersa skrivet 29 december 2020, 14:00:16 PM
Det finns även en variant med ett rejält mellanslag mellan linjenumret och suffixet. Det hade varit bäst om man kunde driva igenom en enhetlig standard, men som regionen och Trafikförvaltningen vill ha det, med allt utlagt på flera olika aktörer, verkar det vara svårt att hålla sig till gemensamma enhetliga designer.
Man kanske skulle anställa någon som tidigare arbetat med liknande enhetlighet inom t.ex Försvarsmakten?
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: igel skrivet 29 december 2020, 14:56:37 PM
Det vore nog en utmärkt idé om SL kunde sköta mer av utformning och gestaltning. Då slapp man se att hjulet uppfanns på nytt hela tiden. Som dessa skyltar
https://www.mitti.se/_internal/cimg!0/jsjp73izxaw9z3pses1dqgu7f6ycuh2.jpeg  (https://www.mitti.se/_internal/cimg!0/jsjp73izxaw9z3pses1dqgu7f6ycuh2.jpeg)
från tunnelbanan för "Prioriterade säten" (vilket rent språkligt låter som en avighet) och
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS4P-ECFh3UHhjrro_ebzhWEEqbZ7nNW3UrOQ&usqp=CAU (https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS4P-ECFh3UHhjrro_ebzhWEEqbZ7nNW3UrOQ&usqp=CAU)
som används i buss. Man skulle kunna tänka sig en enhetlig utformning.

Det finns också andra saker som exempelvis utformningen av hållplatser, där en entreprenör kan godkänna en utformning en kommun har föreslagit, men som strider mot riktlinjerna. Vad händer om nästa entreprenör för området slutar trafikera hållplatsen för att den inte uppfyller riktlinjerna. Kan man förvänta sig att en kommun bygger om en hållplats som godkändes några år tidigare.

Ett fundamentalt problem tycks vara att man tror att entreprenörerna "äger" trafikområdena, då de i en reell mening bara har de "till låns".
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Ersa skrivet 29 december 2020, 15:12:08 PM
På flertalet japanska tåg har sittplatser för de med störst behov ett tyg som färg- och mönstermässigt är i helt avvikande design jämfört med övriga fordonet, som är oerhört tydligt för alla. Det är olika hos olika operatörer/företag, men alla har de tydliga skyltar som upplyser, tydliga även för turister.

Det verkar ju vara så numera, att huvudmannen i huvudstadslänet inte bryr sig nämnvärt om hur hållplatser och annat ser ut, utan litar fullt ut på att entreprenören sköter allt helt på egen hand.
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Nico skrivet 30 december 2020, 08:15:59 AM
Citat från: igel skrivet 29 december 2020, 09:56:53 AMHur gör man på hållplatser där det går så många linjer att man hittills har använt bindestreck för att visa att alla linjer mellan två nummer stannar.

Den frågan är inte riktigt löst än. Å ena sidan ska man inte framgent få göra på det viset, dvs. att använda bindestreck om man typ har linjerna X37-X48 på samma hållplatsläge. Å andra sidan är det sagt att topptavlor/kortsidor på väderskydd inte får bli fulltejpade med linjenummer. Inte heller ska man få skapa "topptavleträd" så frågan är alltså öppen...

Lägger med en länk till hur ansvarig konsultfirma ser på detta: "Familjen" (fd. "Familjen Pangea") (https://www.familjen.se/case/sl-wayfinding/)

Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: igel skrivet 30 december 2020, 15:17:43 PM
Här har den aktuella konsultfirman en dragning om det visuella programmet.
https://vimeo.com/195937346 (https://vimeo.com/195937346)
38:56 nämner de busstrafiken i 30sek.

Generellt tror jag att de tänker fel när de säger att man ska "navigera på samma sätt oavsett trafikslag". Jag tror att man ska inse att folk förstår att det är en buss och inte en tunneltåg som stannar vid hållplatsen "Skogen" ute i Roslagen, utan att busspiktogrammet finns på topptavlan.

Ska man ändå ha ett enhetlig gestaltning, så måste man börja med samtliga trafikslag på samma gång. Annars blir det lätt att man börjar med några underjordsstationer i tunnelbanan och hittar något som passar och börjar montera upp skyltar. Sedan fortsätter man med överjordsstationer ock andra spårtrafikslag.
  För att till slut komma till hållplatserna i Roslagen och på Waxholmsbolagets bryggor och då inse att designprogrammet inte var särskilt lyckat i de miljöerna, men att man redan hade investerats så mycket i det i tunnelbanan, att man "blir tvungen" att byta ut skyltningen till ett sämre system för att få enhetlighet. Men det är ju ändå bara busstrafiken som inte är så viktig som berörs.


När Roslags-Näsbytrafikplats byggdes om hade någon entreprenör satt upp en gigantisk topptavla på en av de gamla lyktstolparna med hur många linjenummer som helst på.
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Nico skrivet 31 december 2020, 11:07:20 AM
I vissa lägen måste jag säga att det rent praktiskt fungerade bra mycket bättre (och tydligare) förr.

Titta på t.ex. följande snygga bild (https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H30%205570%20Solna%20station%201993-06-23.jpg) av Bussmicke (från tråden om Solna stn. 1993 (https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=75017.msg525420;topicseen#msg525420)). Där syns det blå topptavlor som jag vill minnas var uppmärkta för ersättningstrafiken då. Dessa topptavlor blev sedermera färgändrade till en sjuklig turkos kulör. Dessa i sin tur syntes i alla fall fortfarande bra till skillnad mot det som sedan kom på 00-talet och som fortfarande är kvar.

De senare hade bara två tunna orange streck (ett ovan och ett under) vid texten om ersättning. Som förare är de svåra att se och även detta var något som drevs igenom trots protester från den operativa sidan. Tycker att Mickes bild verkligen illustrerar att det fanns faktiskt även sådant som var bättre förr...  ;)
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: igel skrivet 31 december 2020, 12:15:27 PM
Det kan jag verkligen hålla med om, Längs Roslagsbanan användes en betydligt ljusare blå färg, oftast enbart som en rand på topptavlan.

Men den lösningen är väl omöjlig då "Familjen" har bestämt sig för ett enhetligt uttryck i hela systemet. Blått kan ju då förväxlas med blålinjens tunnelbana.
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Fredde skrivet 31 december 2020, 14:02:41 PM
På talt om att inte använda bindestreck: Hållplats Londonviadukten (https://www.google.se/maps/@59.3145897,18.0977701,3a,15y,335.34h,89.49t/data=!3m7!1e1!3m5!1s8_WN_tA4UViB45eGqfg5Ww!2e0!5s20180501T000000!7i13312!8i6656?hl=sv&authuser=0)

En annan variant, vid hållplatsen innan: Hållplats Henriksdal (https://www.google.se/maps/@59.3120132,18.1078282,3a,15y,28.03h,91.12t/data=!3m6!1e1!3m4!1sC5OUx1shIu_piqNUgGDKqw!2e0!7i16384!8i8192?hl=sv&authuser=0)


Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Ersa skrivet 31 december 2020, 14:12:22 PM
De ljusblå långa ränderna med vita tecken som satt på glaskurerna, under den röda randen med SLs logga, och vita randen med ordinarie svarta linjenummer, var väldigt enkel att se för förare och resenärer i Roslagsbanans ersättningstrafik, fram till åtminstone 2005-2006. Dessa fält fanns även på topptavlor vid mindre stationer. Denna information fanns uppe året runt, oavsett om tågen gick eller var ersatta med buss, så visste alla vilka hållplatser som ersättningstrafiken trafikerade, när den väl sattes in.

Därefter kom ju de hemska orange skyltningarna med svarta tecken, som var inkonsekventa och otydliga, och som än idag förväxlas med tillfälliga mindre trafikskyltar för biltrafik och gångtrafik vid vägarbeten. Än idag är hållplatskurerna och topptavlorna längsmed Roslagsbanan bristfälligt uppmärkta gällande ersättningstrafiken, även under avstängningarna.
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: BSB101 skrivet 01 januari 2021, 21:30:04 PM
Citat från: igel skrivet 30 december 2020, 15:17:43 PM
Ska man ändå ha ett enhetlig gestaltning, så måste man börja med samtliga trafikslag på samma gång. Annars blir det lätt att man börjar med några underjordsstationer i tunnelbanan och hittar något som passar och börjar montera upp skyltar. Sedan fortsätter man med överjordsstationer ock andra spårtrafikslag.
  För att till slut komma till hållplatserna i Roslagen och på Waxholmsbolagets bryggor och då inse att designprogrammet inte var särskilt lyckat i de miljöerna, men att man redan hade investerats så mycket i det i tunnelbanan, att man "blir tvungen" att byta ut skyltningen till ett sämre system för att få enhetlighet. Men det är ju ändå bara busstrafiken som inte är så viktig som berörs.
Jag är rätt säker på att man tar fram ett komplett gestaltningsprogram innan man börjar byta ut skyltar på stationer och hållplatser. Eventuellt har man några provinstallationer under tiden man tar fram gestaltningsprogrammet.
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: igel skrivet 03 januari 2021, 11:52:42 AM
Här i Kanalen (lokaltidning) på sid 4 finns en bild på hur en topptavla ser ut i sjötrafiken.
http://www.e-magin.se/paper/57dnkhfd/paper/1#/paper/57dnkhfd/4 (http://www.e-magin.se/paper/57dnkhfd/paper/1#/paper/57dnkhfd/4)
Verkar vara ytterligare en variant, där nu linjenumret finns i ljusblå "bubblor" på topptavlan.
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 05 januari 2021, 12:31:04 PM
I tyskland (ja mitt favoritland) är designen för symboler i kollektivtrafiken standard. Exempelvis H för Haltestelle för bussar, S-Bahn märket, U för U-Bahn o.s.v.

Men Sverige har ju tyvärr slutat kika på tyskland, här ska hjulet uppfinnas på nytt eller så kollar på engelska länder.
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Ersa skrivet 05 januari 2021, 12:50:21 PM
H med sin tillhörande symbol även som lampa på instrumentbrädan i bussen, fungerar ju alldeles utmärkt som synonym för det svenska ordet "hållplats".
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 05 januari 2021, 14:12:56 PM
Har alltid tänkt att det passar perfekt för hållplats. Men H i Sverige är ju hundlatrin... 😅
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Nico skrivet 06 januari 2021, 10:47:48 AM
Det finns ju faktiskt ett nationellt vägmärke, nämligen E22 (https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/vag/vagmarken/vagmarken-nedladdning/e22-1.png), som anger busshållplats. Det används dock inte på speciellt många ställen. I SL-land kan jag t.ex. på rak arm bara komma på att det finns uppsatt vid Moa Martinssons torg resp. Hjulsta torg.

Det som är lite udda i kråksången är att det i bl.a. UNECE:s konvention om vägmärken och signaler (oxå känd som Wienkonventionen) såväl som mera direkt i den svenska vägmärkesförordningen (2007:90), 1 kap och 3-5 §§ anges hur placering och synlighet bör fungera liksom vad som får förekomma i anslutning etc. I Sverige byter man dock alltså i många fall nästan alltid ut dessa vägmärken mot länstrafikens/regionala kollektivtrafikmyndighetens topptavla.

I och med det så borde kraven även på topptavlornas utformning mm. vara densamma som för det ursprungliga vägmärket, men här finns ytterligare en sådan där punkt där lagstiftningen missat. Istället faller man tillbaka på sedvana och praxis, dvs. "man har ju alltid gjort så...!" Det innebär att många topptavlor inte uppfyller krav på hur ett vägmärke ska synas, vara placerat etc.

Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Bussmicke skrivet 06 januari 2021, 12:28:47 PM
Norge och speciellt Finland använder dessa E22 mycket.
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Ersa skrivet 06 januari 2021, 12:38:01 PM
Här i Sverige kan man ofta se ovan nämnda skylt användas felaktigt, som t.ex att skylta upp parkeringsplatser för bussar i beställningstrafik, intill sportanläggningar. Som enda skylt då, alltså inte ens som tilläggstavla under en P-skylt.
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: igel skrivet 06 januari 2021, 13:03:04 PM
Finland använder visserligen den skylten, men är inte direkt ett föredöme när det kommer till att skylta hållplatser. Här är Hpl. Domkyrkotorget i Åbo.

https://www.google.com/maps/@60.4512439,22.2761055,2a,71.7y,176.78h,81.65t/data=!3m6!1e1!3m4!1st-kes0Bwi1Aa75BKKmSvDw!2e0!7i13312!8i6656 (https://www.google.com/maps/@60.4512439,22.2761055,2a,71.7y,176.78h,81.65t/data=!3m6!1e1!3m4!1st-kes0Bwi1Aa75BKKmSvDw!2e0!7i13312!8i6656)

Oftast ser det dock ut så här.
https://www.google.com/maps/@60.4333936,22.2986644,3a,32y,177.58h,81.27t/data=!3m6!1e1!3m4!1sfh4AdlpdK09CeEuy9ZgPpw!2e0!7i13312!8i6656 (https://www.google.com/maps/@60.4333936,22.2986644,3a,32y,177.58h,81.27t/data=!3m6!1e1!3m4!1sfh4AdlpdK09CeEuy9ZgPpw!2e0!7i13312!8i6656)
Den blåa skylten anger att det är bussar som går utanför Staden (Åbo) och den gula anger att det är stadens bussar som stannar. Här har man lagt till både hållplatsens namn och vilken stadsbusslinje som stannar. Däremot anges inte vilka bussar som inte är stadens som stannar, inte heller har man några tidtabeller.
  Man förväntar sig ofta i Finland att folk ska veta var bussarna går och vart och när. När det inte handlar om ren stadstrafik.
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 06 januari 2021, 13:07:04 PM
Det är som mkt annat i Finland att det förutsetts att man kan ta eget ansvar och att allt inte finns serverat.
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Ersa skrivet 06 januari 2021, 14:21:27 PM
Det där skulle väl i princip kunna vara vilket Norrlandslän som helst. En skylt med huvudmannens logga och hållplatsens namn är oftast allt som finns utanför tätorterna. Inga eller få linjenummer på hållplatserna brukar det vara. Ändå förekommer väldigt få frågor och misstag bland resenärerna.
Inte ens på ULs lite mer lantliga hållplatser förekommer aktuella linjenummer på topptavlorna, eller tidtabeller i papper på stolpen.
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: igel skrivet 06 januari 2021, 15:30:20 PM
Även UL tycks ha fått den nya SL-gråa designen, såg den för en vecka sedan.
https://www.google.com/maps/@59.8442872,17.7397602,3a,15y,316.04h,90.27t/data=!3m6!1e1!3m4!1sI3Z1L-YsoX49Jbb-xyskHw!2e0!7i16384!8i8192 (https://www.google.com/maps/@59.8442872,17.7397602,3a,15y,316.04h,90.27t/data=!3m6!1e1!3m4!1sI3Z1L-YsoX49Jbb-xyskHw!2e0!7i16384!8i8192)

CitatInga eller få linjenummer på hållplatserna brukar det vara
I Finland (I alla fall i Åbonejden) så har det nog inte funnits några publika linjenummer utanför den rena stadstrafiken. Oftast skyltades det så här


(det finska namnet för Korpo har man avstått från att skylta)
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/23/Sk%C3%A4rg%C3%A5rdsv%C3%A4gens_buss_p%C3%A5_F%C3%A4rjan_Korpo-Nagu.jpg%5B/url)
Titel: SV: Nya hållplatsdesign SL
Skrivet av: Knut skrivet 06 januari 2021, 20:40:22 PM
Citat från: igel skrivet 19 december 2020, 17:44:17 PM
Den variant av skyltar som Täby C har ju funnits ett tag vid terminaler, vilket även Täby C är.
Att en bussymbol är bra på en karta är en sak. Men behövs verkligen en bussymbol på topptavlan, fattar inte folk att det är buss som går därifrån?
vet ikke hvordan regler er i Sverige, men i Norge så er et toppskilt med buss en beskyttelse av stoppestedet regulert i trafikkregler. det sier noe om området er regulert for buss og at det er stopp/parkerings forbud for annen trafikk en viss avstand i fra et slikt merke.